Enhetsklädsel för alla länsbussar i alla län?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 juni 2007, 21:57:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Tyget på bilden ser ut att vara något plyschliknande vilket verkar hålla sig fräscht länge. Värst är tyg av den typ GS använder idag (tror det är ull), ett strävt tyg i vilket fall som blir fläckigt direkt. Tyg av den typ som Swebus (Orusttrafiken kör fö samma mönster/tyg) numera använder är bättre men inte lika vasst som plyschtygerna när det gälelr att behålla sin fräschör. Ang. enhetlig tygstandard tror jag inte på detta. Det är bättre om alla huvudmän släpper kraven på speciella tyger helt. Bland de större bolagen kommer vi antagligen då få en standard då Veolia, Swebus osv. kommer att välja ett tyg gemensammt för alla bussar de köper in för att kunna flytta runt utan att verkstäderna behöver hålla med stolar i regnbågens alla färger. Mindre bussbolag kan välja tyger som är gemensamma med det de använder i sina beställningsbussar (tror inte många turiståkare är särskillt sugna på strävt ulltyg i sina beställningsbussar om nu man skulle bestämma sig för att använda ett sådannt till hela landets linjevagnar) och på så sätt kan de också hålla nere reservdelslagret (låt gå för att man oftast har bekvämare stolar i turistarna).

Ersa

Fler bilder!  ;D


Framåt. Notera den matchande takmattan.


Redan 1989 var Skelleftebuss inne på matchande förarstol!  :D
Det röda nackstödet är dock av typen "upphittad-av-undertecknad-i-en-gammal-reservdelslåda-2005-och-därefter-monterad-med-lite-våld"


Originalbild på bussen i samma buss, över 15 år senare.  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 23:07:05 PM
Nackstöden kan vara utbytta i Skellefteå, och isåfall på både 109 och 115. Inga SL-vagnar i Norrtälje har jag sett med dessa "mellanhöga" nackstöd. Fridströms var nog ensamma med extrautrustade Säfflevagnar, då dessa gick i SL-trafik 2001-05.

Dock är det bruna respektive blå stolstyget 100% original. 1988 var sista året Skelleftebuss köpte brunt tyg, och 1989 första året man köpte blått. De gamla VanHoolerna av 1987 års modell som köptes mellan samma firmor hade samma bruna tyg som 115/NPT755, dock med höga klädda "fotöljnackstöd".





Jag tror inte att nackstöden är utbyta utan är nog original. Så här såg EB-bussarnas nackstöd ut under 1980-talet. Man har nog helt enkelt köpt in bussar med samma stolstyp som EB gjorde under samma tid
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.