Favoritkaross för turistbusar?

Startat av Niklas Bygdestam, 06 juni 2007, 19:04:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken karosstillverkare av turistbussar tycker du bäst om?

Van Hool
11 (24.4%)
Neoplan
9 (20%)
Setra
8 (17.8%)
Irizar
8 (17.8%)
Mercedes (Tourismo, Travego m.m)
1 (2.2%)
Carrus
8 (17.8%)
Jonckheere
0 (0%)
Helmark
0 (0%)
Bova
0 (0%)

Antal personer som röstat: 35

Niklas Bygdestam

Vi kan väl prova med en omröstning om turistbusskarosser och se vilken som blir favorit här :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Muk

Jag antar att Helmark är ett olycksfall i arbetet..  :D

Ersa

Irizar fick min röst. Detta pga att jag aldrig kört rena turistbussar med Setra och VanHool-karosser. Irizaren känns så grymt tyst och stabil, även om Setran lär kunna vara snäppet bättre. Carrus Star och 9700 är ju "linjevagnar" i min skyddade värld.  ;)
Saknar annars Vest bland alternativen, även om jag inte kört någon sådan i turistmodell heller.

Ante

Blev även i denna omröstning Neoplan ;D
Hade flera röster utdelats hade Bova fått en också...

/A

Andreas Ljungqvist

Citat från: Verspieder skrivet 06 juni 2007, 19:38:43 PM
Carrus Star och 9700 är ju "linjevagnar" i min skyddade värld.  ;)

I min värld oxå.. Nu är vi överens om 2 saker  ;D

Trier

Jag röstar tveklöst på Setra som jag tycker är outstanding som turistbuss.

Bästa modellen, om man tillåts precisiera sig lite, är S228DT. En helt suverän buss som var praktisk, smidig att köra, låg som en dröm på vägen, kanonfin drivlina (framförallt med den 8-växlade AVS-lådan), gott om bagageutrymme (för en dubbeldäckare alltså), bra sovkbin etc.

En annan sak jag gillar med dbl-däckarna är också att när man kommer fram och har sin lediga stund så är det så gott att ha nedervåningen att softa i. Händer rätt ofta att de andra chaufförerna man råkar på kommer in och fikar en stund. Framförallt bra när det finns fyra bord där nere.

Och en fördel till, ställer man upp dörrarna så kan det i princip vara hur varmt som helst ute, därinne är alltid någorlunda svalt.

328'an är iofs i princip samma buss men jag tycker att den har sämre väghållning och drivlinan är inte lika bra balanserad, kraft finns det iofs gott om. 431'an är schysst men automatlådan som sitter i den är jag inte vän med.

228'an får rösten alltså!

Ulf Fernestad

En liten fråga eller två ni som röstar har ni erfarenhet av samtliga eller ivartfall merparten av de olika märkena eller är det bara på utseendet som
rösten faller på?
// Fernestad

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 juni 2007, 22:57:54 PM
En liten fråga eller två ni som röstar har ni erfarenhet av samtliga eller ivartfall merparten av de olika märkena eller är det bara på utseendet som
rösten faller på?
// Fernestad



Det är nog olika från person till person. Inget anledning att rösta är ju egentligen fel faktiskt. Det finns ju olika anledningar att gilla en busstyp eller inte. För min del röstar jag både på estetiska men också på känsla att köra bussarna (har inte kört alla nämnda typer). Som exempel kan jag säga att jag avskyr allt som är Carrus. Det beror på att jag tycker att bussarna alltid är fula, men det beror också på att jag tycker att de känns riktigt tråkiga att köra. Varför jag tycker så går kanske inte att förklara, det bara är på det viset. Men en del här har ju aldrig kört en buss så de utgår naturligtvis från det estetiska och kanske också komforten invändigt. Jag tror att alla anledningar är lika bra faktiskt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Ante skrivet 06 juni 2007, 19:41:58 PM
Blev även i denna omröstning Neoplan ;D
Hade flera röster utdelats hade Bova fått en också...

/A

Okej Ante, hur tusan gör du för att rösta flera gånger på Neoplan?! :P ;) ;D

Trier

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 06 juni 2007, 22:57:54 PM
En liten fråga eller två ni som röstar har ni erfarenhet av samtliga eller ivartfall merparten av de olika märkena eller är det bara på utseendet som
rösten faller på?
// Fernestad

Bra fråga.

Jag har mestadels kört Setra, Neoplan, MB och Ernst Auwärter. Setra kommer i toppen som sagt, av Neoplans modeller tycker jag Spacen är fin, men det beror lite på vilka gäster man har med, är det en trevlig grupp är det ju tråkigt att sitta själv "där nere", men lastutrymmet är kanon och sovkabinen är den bästa av alla bussar jag någonsin varit i kontakt med.

Jag tycker att tyskarna är duktiga på att skapa en bra förarmiljö. Jag tycker t ex inte att man ska behöva sträcka sig för att komma åt retarden så som man får göra på scaniamodellerna, tanken är väl kanske att man inte ska pilla på spaken utan att den ska aktiveras via fotbromsen (tror jag) men själv använder jag hellre retarden helt frikopplat från fotbromsen.

Det finns ganska många sådana smågrejjor som för mig gör att tyskarna står i en särposition. Sen kan jag tycka att Neoplan visserligen är duktiga på design och funktion, men att kvalitetskänslan lämnar en de att önska. Nu har iofs Setra närmat sig Neoplan sen de började sätta in MB-grejjor.  ;)

Nu var det ju inte alls det din fråga handlade så för att svara klart på den; De övriga har jag inte kört så mycket och deras design tilltalar mig inte. Ofta tycker jag att deras förarplatsen känns ganska oinspirerande och hyffsat omoderna. Men smaken är ju som...

Mikael Lövgren

när det gäller sovhytter så gillar jag MAN busarna..
där är det en väldigt stor sovhytt, som även Neoplan tagit efter nu på deras nya modeller..
vad det gäller kvalitet så är vaäl Man inte helt i topp.. men deras deras motor o drivlina är toppen..
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...