Västtrafiks ändringar i och runt Göteborg från 9 december

Startat av Bussmicke, 05 oktober 2012, 06:03:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Det står att linje 60 Masthugget-Redbergsplatsen uppgraderas till Stombuss. Där går ju bara kortvagnar där idag, GS 3xx. Stombuss brukar ju gå med ledbuss..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kronobergarn

Blir nog ledbussar sedan... då jag läste någonstans att det var ngn hållplats som dras in för 60 då bussen inte får plats  ::)

Mycket mycket är inte klart ännu verka det som.

danneh

Blir intressant och se om linje 50 blir ledbuss igen, Västtrafik har verkar ju ha någon fobi för ledbussar... Men om t.om. linje 60 får ledbuss när den blir stombuss, då får nog linje 50 det också

PG

Linje 60 kommer inte att trafikeras med ledbuss under överskådlig framtid. Det man vill göra är att etablera "konceptet" stombuss på linjen, vilket inte i sig betyder ledbuss, utan det handlar om design, trafikeringsfrekvens och layout invändigt, exempelvis har en stombuss något färre sittplatser än motsvarande "vanlig" linje. Detta för att hantera fler resenärer och snabba upp hållplatsstoppen.

Bussmicke

Design? De är ju lika VT-blåa som som alla amdra numera. Synd man gick i från Stombussdesignen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Kronobergarn

Citat från: Erling.L skrivet 05 oktober 2012, 21:58:41 PM
linje 52 o nya linje 25 blir stombussar med

Stombuss neranför mitt... (Peppareds Torg)... hoppas på bra turtäthet.

Ronald M. Jannesson

Vag jag har förstått kommer man i Göteborg att överge de gamla begreppen "stombuss" och "expressbuss". Linje 50 & 60 t.ex. blir "KomOfta"-bussar & linje Svart, Grön, Orange, Lila m.m. blir "KomFort"-bussar. Vad det gäller lackeringen blir dem väl blå men med den texten på utsidan vad det lider kke...I övrigt tror jag inte det blir några krav på bussens längd eller för den skull hållplatsens utförande mer än vad som gäller inom EU. ???

S Svensson

Citat från: Bussmicke skrivet 05 oktober 2012, 06:03:00 AM
Det står att linje 60 Masthugget-Redbergsplatsen uppgraderas till Stombuss. Där går ju bara kortvagnar där idag, GS 3xx. Stombuss brukar ju gå med ledbuss..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Vet inte om detta stämmer. Normalbuss på Masthugget motiverades tidigare i varje fall med att det var svårt att köra ledbuss. Alltså problem med framkommlighet. Kanske en kommentar från förarpersonal. Linje 190 gick ju ofta med ledbuss och denna linje gick ju en del på Masthugget.
Hos Älvsborgstrafiken,Älab, så infördes vid olika tillfällen Komfortbussar.Betoning på inredningen men också att de gick snabbt. En del förändras och vissa delar kommer tillbaka.

Erling.L

Citat från: S Svensson skrivet 06 oktober 2012, 21:26:03 PM
Vet inte om detta stämmer. Normalbuss på Masthugget motiverades tidigare i varje fall med att det var svårt att köra ledbuss. Alltså problem med framkommlighet. Kanske en kommentar från förarpersonal. Linje 190 gick ju ofta med ledbuss och denna linje gick ju en del på Masthugget.
Hos Älvsborgstrafiken,Älab, så infördes vid olika tillfällen Komfortbussar.Betoning på inredningen men också att de gick snabbt. En del förändras och vissa delar kommer tillbaka.

E sista delen från där 60 o 190 delar sig i masthuggets topp som e hindret för ledbuss speciellt på vintern bilar som står tätt och trånga kurvor. Gick väl o köra med gamla mittmotor bussar som tuggade sig upp men med puscher bussar funkar det inte och boggie bussar har svårt i kurvorna samt att i andra änden är det väl villings bron som e hindret för pusher bussar med sin vikt nedsättning om jag förstårr det rätt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Boggi

Citat från: Erling.L skrivet 07 oktober 2012, 07:37:36 AM
E sista delen från där 60 o 190 delar sig i masthuggets topp som e hindret för ledbuss speciellt på vintern bilar som står tätt och trånga kurvor. Gick väl o köra med gamla mittmotor bussar som tuggade sig upp men med puscher bussar funkar det inte och boggie bussar har svårt i kurvorna samt att i andra änden är det väl villings bron som e hindret för pusher bussar med sin vikt nedsättning om jag förstårr det rätt

Det är i alla fall så de motiverade ändringen på linje 60 till att trafikera Redbergsplatsen - Masthugget (tidigare Redbergsplatsen - Fredriksdal), för att de ville ha båda ställena som krävde normalbuss på samma linje. Istället blev det ledbuss på delen till Fredriksdal.

danneh

#11
En annan ändring, om än väldigt liten, är att hållplats Marconimotet dras in för Rosa Express (fd L80)

Erling.L

försökte hitta nån slags lista på Västrafiks hemsa men den har dom ju förstört så kunde inte hitta nått, så om nån funnit nått länka gärna vet mest det som sker för GS bara
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus