Huvudmeny

Ratten

Startat av Christer K, 02 juni 2007, 18:58:58 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Christer K

Jo ni läste rätt tänkte börja med hur de nya bussrattarna är. När jag började min bana som busschaufför så fanns det bara bakelit ratt. Sedan kom plast ratten i Scania och hos Volvo.

Körde idag en ny Volvo B12 9700, men vilken ratt att hålla i, kändes som den var för stor och plastig i greppet. Visst det var suveränt att svänga och så med fick inte den rätta känslan med ratten.

Finns det fler än jag som tycker de nya rattarna känns konstiga.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Magnus_J

bidrar med lite olika exempel

Volvo 9700


Scania Omnicity


Äldre Scania


Nico

OmniLinkens ratt är bra. Kan hålla med om att Volvos rattar (annars brukar jag ofta föredra Volvo) är lite för blaffiga. Ett annat irritationsmoment är även att Volvo på senare tid har envisats med att ha knapparna för signalhornet på ekrarna vilket gör att åtminstone jag ofta råkar tuta ofrivilligt. Detta då jag ofta håller i ekrarna när jag svänger. För min del bör signalhornet aktiveras genom knapp på rattnavet. Ett annat problem, oavsett märke, är att dagens rattar snabbt blir svampiga vid slitage´och därmed ganska osköna att hålla i.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Zella

Ja är ratten inte för stor så är dom okej... typ 9700...

Ja det har hänt mig också... men det var fel på ratten som tutade aoutomatiskt... fick ställa turen... kändes inte bra att ge sig in i Tingstadstunneln med en hej vilt tutande buss  ;D

Hmmm blev tippsad via MSN av en skribemt här ang länken nedan...  :P

http://www.youtube.com/watch?v=SXJmIAbbSpc

Jan

9700 new face kommer inte att bli lika populär som the old face.
I branschen 37 år

Johan B

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2007, 23:53:56 PM
9700 new face kommer inte att bli lika populär som the old face.

Pga ratten?! Denna tjocka kringla satt även i förra modellen på 9700 tillverkade 2005 eller senare då den nya instrumenteringen gjorde sitt intåg.

Simon Bertilsson

Volvos ratt av årsmodell 2001 tycker jag iaf känns bra. Signalhornsknapparna sitter där de ska, alltså det vanliga signalhornet på ekrarna, och tyfonen mitt i. Lätt att komma åt förstnämna när de behövs.

Nico

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 juni 2007, 11:50:33 AM
Lätt att komma åt förstnämna när de behövs.

Tja, smaken är delad som sagt. Själv tycker jag att det är alltför lätt att komma åt dem då de sitter på ytor man tar i när man jobbar med ratten...  Tyfon har vi sällan i SL-land (är något jag annars mest förknippar med tåg) så navet är tomt. :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

nalle

Jag fick äran att ratta en Volvo 8500, fick aldrig in någon direkt känsla i svängarna, ratten kändes som om man satt framför ett datorspel utan force feedback. Detta berodde nog inte så mycket på ratten i sig, men man kunde sitta och styra med lillfingret. Sitter nog hellre bakom ratten i en Setra, där kunde man känna varenda rörelse i bussen. Nu har jag inte lika mycket erfarenhet från olika busstyper som många här, detta är alltså min helt egna personliga åsikt, inget ont om någonting annat, alls.. skulle gärna prova lite annat igen

Johan B

Citat från: nalle skrivet 03 juni 2007, 22:00:54 PM
Jag fick äran att ratta en Volvo 8500, fick aldrig in någon direkt känsla i svängarna, ratten kändes som om man satt framför ett datorspel utan force feedback. Detta berodde nog inte så mycket på ratten i sig, men man kunde sitta och styra med lillfingret. Sitter nog hellre bakom ratten i en Setra, där kunde man känna varenda rörelse i bussen. Nu har jag inte lika mycket erfarenhet från olika busstyper som många här, detta är alltså min helt egna personliga åsikt, inget ont om någonting annat, alls.. skulle gärna prova lite annat igen

Vad var det för årsmodell på 8500:an?

Niklas Bygdestam

Jag är mest van vid moderna rattar. Men trots detta så tycker jag faktiskt om gamla bakelitrattar när jag väl får möjlighet at köra en gammal buss. Tycker det är lite skön känsla med en gammal bakelitratt. Jag gillar just att de är blanka och släta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

nalle