Huvudmeny

Senaste inlägg

#61
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Ulf Berlin - 10 april 2024, 19:15:07 PM
Hmm...
Nu låg väl inte T baneindragningarna i"huvudavtalet",så det är väl inget som hindrar att dessa återinförs?
Efter coronatiden har ju resandeantalet minskat ö h t överallt och med tågutökningarna senaste åren till Åkersberga lär alla komma med ;) /Ulf
#62
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 10 april 2024, 19:04:00 PM
Nja, eftersom 624C och 628C haft först Humlegården och sedan Tekniska som slutstation tycker jag nog att det är mer parallelltrafik med Roslagsbanan än med Tunnelbanan.
Hela poängen med linjerna var väl just att avlasta Roslagsbanan och få bort ett byte?

Dessutom försvann ju ett antal avgångar mellan Mörby och Tekniska denna vinter.
Nu har jag inte åkt med Tunnelbanan på den sträckan i morgonrusningen på länge, men jag misstänker att tågen inte direkt går tomma.
Å andra sidan är det kanske inte så stor påverkan på totala resandet med Tunnelbanan om man vänder några bussar till i Danderyd.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#63
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Walter - 10 april 2024, 19:02:02 PM
Man fick möjligheten att räkna med renoverade bussar istf nya bussar i den upphandlingen och då tror jag det var ett skäl att man vann.

Sen är det positivt för bolaget att kunna skjuta på nyinköp men visst, det mer mer en renovering av insidan än motor och annan teknik och det visar sig nu när man har många bussar från samma ålder. Även 72-serien är slutkörd. 
#64
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av elliot - 10 april 2024, 12:04:50 PM
Citat från: 846 skrivet 09 april 2024, 16:43:19 PMTrafikförändringarna för innerstaden ska klubbas nästa vecka och gälla efter att sommartidtabellen övergår till den vanliga tidtabellen igen i augusti. Detta enligt uppgifter i media: https://www.mitti.se/nyheter/regionen-svanger-tva-bussar-i-innerstan-blir-kvar-6.3.214304.3f3b2e93e9

Om uppgifterna är sanna, vilket de väl rimligen är, så innebär det alltså bl.a. följande:

Linje 54 slutar gå till Hjorthagen och går istället Reimersholme - Hornsberg.
Linje 56 slutar att trafikera Stora Essingen och de hållplatser var 56:an är enda linje dras alltså in helt.
Linje 57 tar över 54:ans sträcka norr om Gamla stan och får ändhållplats i Hjorthagen. Detta innebär att inga innerstadslinjer överhuvudtaget kommer att trafikera Sveavägen i fortsättningen, d.v.s. hållplatserna från Sergels torg fram till Stadsbiblioteket dras in helt för lokalt resande. Resenärerna som rest med 57:an från Frösundavik till stan hänvisas till en buss som går till Hallonbergen istället (!?).
Linje 65 blir återigen en kortlinje och går endast Centralen - Skeppsholmen. Hållplatserna på Kungsholmsgatan dras därmed in helt då 54:an får ändrad rutt.
Linje 72 och linje 75 kommer endast att gå i rusningstrafik vardagar med totalt sex turer per förmiddag resp. eftermiddag. Resenärer mellan Norra Djurgårdsstan och Stureplan/Hötorget/Cityterminalen får därmed under merparten av dagen en restid som blir 2 - 3 ggr längre. 

I övrigt blir det minskad turtäthet på många linjer, såväl stombussnätet som "vanliga" linjer. Linje 1 - 3 kommer t.ex. endast att gå var 20:e min i lågtrafik, 53:an kommer att gå var 20:e minut i mellantrafik och 55:an var 30:e min i mellantrafik för att nämna några linjer.
 

Så 54:an slutar alltså därmed trafikera fridhemsplan och blir bara en kort o nördig linje?
#65
Bussnack / Vy Travel> Vy -0319
Senaste inlägg av S Svensson - 10 april 2024, 11:27:47 AM
För en tid sedan såg jag att Vy Travel hade enbart ett antal Setra 4/531 reg på bolaget.
Numera är det enbart TTA064 Vy 75113 som är avställd 2020-12-14.

Bussar i trafik står alltså på Vy med sista siffrorna -19 i org nr.Tydligen vill man ha bussar registrerade i samma bolag.
Vad har hänt TTA064?
#66
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Kristofer - 10 april 2024, 09:51:14 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 april 2024, 08:05:30 AMI praktiken lägger man väl ned 624C och 628C då det står att man överför avgångarna till 624 och 628 utan C.
[...]
Man vill alltså lägga ned två busslinjer och överföra resenärerna till tåg som inte finns i dagsläget och som när de väl finns kommer att ta betydligt färre sittande resenärer än de nuvarande tågen?

Fast som du skriver ovan så flyttar man ju avgångarna till 624 och 628 istället, så den överflyttning som sker (kapacitetsmässigt) är från bussar på Roslagsvägen till tunnelbanan mellan Danderyds sjh och Östra station.
Sen att det i sin tur kanske innebär att trafikanterna då hellre väljer Roslagsbanan är ju en annan sak.
#67
Busstrafik / SV: T25 trafikförändringar SL
Senaste inlägg av Fredrik Gelin - 10 april 2024, 07:33:09 AM
Det jag tror att Niclas 1987 menar är att det finns nattrafik även vid Arninge station vilket Igel menade inte var fallet.

Med 695 öppnas en ny tvärförbindelse i kommunen nattetid då jag förmodar att 695 går via Ullna strand och Skavlöten till Löttingelund och Gribbylund medan 694 kör motorvägen från Viggbyholm till Arninge station.
Sedan funderar jag på om Täby kommun kanske vill komma åt den gamla vändslingan vid Löttingelund, försvinner den måste man ju ändå bort till rondellen vid Arningevägen för att kunna vända och då är man ju ändå i utkanten av Ullna strand vilket gör att det det inte är så dumt att ta med resenärerna dit också.
Sedan är det kanske en del arbetspendling tidiga morgnar innan tåget börjar gå som kan ha nytta av att kunna byta vid Arninge station så jag tycker inte att det är så dumt att erbjuda den möjligheten.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

#68
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Buss_Lund - 10 april 2024, 06:16:03 AM
Ja jag har hört att våra äldre Solaris från 2010 är redan slutkörd efter 14 år i trafik. Känns som onödigt att renovera dom fast man visste att dessa bussar ska inte rulla flera år till tydligt Nobina har lagt på hundra tusen kronor till renovera äldre bussar sen dom är slutkörd redan.
Vill tillägga att Nobina 25xx vagnar kör inte oftare på helgen, kvällen utan dom kör bara på dagen.
#69
Busstrafik / SV: Sommartid igen.
Senaste inlägg av Maven - 09 april 2024, 22:16:32 PM
Så gör väl de flesta län där alla linjer har ett tydligt avbrott mellan första och sista avgång även på helgnätter.
Även Västtrafik kör väl färdigt trafikdygnet, om de inte ändrat nyligen, så att det trafikfria uppehållet blir en timme kortare vid övergång till sommartid, och tvärtom på hösten.
#70
Bussnack / SV: Solaris åter på frammarsch...
Senaste inlägg av Gano - 09 april 2024, 21:52:22 PM
Då ett flertal Scania OmniLink flyttats ned till Lund från Helsingborg är det inte otippat om man i första hand ersätter de mest slutkörda vagnarna. Om man ska tippa, torde det vara de äldsta Solaris från 2010 som ryker först följt av omflyttningar så allt går jämnt ut. Menmen, det får framtiden utvisa.