Hur definierar man en busshållplats?

Startat av Årskort Guld SJ, 20 oktober 2015, 20:56:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussfanatikern

Vad är det för liten träbyggnad bredvid busskuren?

Årskort Guld SJ

CitatVad är det för liten träbyggnad bredvid busskuren?

Kundvagnsgarage.

Taunusch

Den vettiga lösningen på denna plats är en lokal trafikföreskrift om ett område med förbud att stanna eller parkera med undantag för fordon i linjetrafik.


Årskort Guld SJ

Jag pratade igår med kommunledningen i Haninge och man är medveten om att trafiksituationen kring ICA Maxi och korsningen med Gudöbroleden är problematisk.

Man står lite i valet att göra något mindre nu eller se tiden an och se om det finns anledning till att ta större tag om det blir en etablering av IKEA på Norrby gärde.

Skall följa upp frågan med stadsbyggnadsförvaltningen längre fram för att se hur man mera konkret ser på frågan.

Men skylt är nog lätt att sätta upp - men den kräver väl ett först ett formellt beslut.

Anders Noren

Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 20 oktober 2015, 20:56:53 PM
Man får naturligtvis inte parkera på en busshållplats för då blir busschauffören lack och det på goda grunder.

Men vad definierar en busshållplats och därigenom parkerings ( eller kanske rentutav stoppförbud )?

Räcker det med att man sätter upp en busskur med skyltar enligt alla konstens regler inkluderande elektronisk tavla med bussavgångar som på bilden?



Eller måste det vara en busshållplatsskylt som saknas just på denna "busshållplats"?

Eller måste det finnas markeringar i gatukanten?

Alla ser att det är en busshållplats och det är rejält oklokt att parkera där - men frågan är om det rent formellt är en busshållplats med stoppförbud?

När jag fått hjälp med detta skall jag förklara bakgrunden till frågan. :-)

BÄSTA HÄLSNINGAR
Jan-Erik

Det räcker med att det sitter en hållplatsskylt på platsen (Trafikförordningen 2 kap. 54 §). Hållplatsen behöver inte vara utmärkt med vägmärke E22 utan det räcker med "annan skylt som anger sådan hållplats". Lokal trafikföreskrift behöver bara användas om busshållplatsen inrättas på en sträcka där det råder förbud att stanna eller parkera (10 kap. 1 § andra stycket 6).

I övrigt får man stanna eller parkera på en busshållplats men bara om det gäller på- eller avstigning som sker utan hinder för busstrafiken (2 kap. 54 §), förutom om hållplatsen ligger för nära en korsning enligt 2 kap. 53 § första stycket 2. (Vem håller koll på den paragrafen?)

Årskort Guld SJ

Efter att varit kontakt med kommunen och ICA Maxi har jag fått informationen att vändplanen är privat mark och tillhör ICA Maxi som ansvarar för eventuell skyltning och reglering av trafiken.

Det finns ett samrådsforum med kommunen, ICA Maxi och Nobina där vändplanens skyltning kommer att diskuteras.

Från ICA Maxi har jag fått besked om att skyltar är på gång och skall komma upp inom kort ( kanske vädret gör att det drar ut på tiden ).

Återrapporterar när skyltarna kommit upp.

/Årskort Guld SJ