Solaris åter på frammarsch i Skåne - Nobina & VR

Startat av Gano, 09 april 2024, 18:34:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Efter de stora leveranserna av Solaris till Nobina och Veolia 2010-2014 samt 2017 har det varit få nya Solaris till Skåne. Men inte länge till.

Nobina Helsingborg och Lund väntar i höst och nästa vår 55 nya el-Solaris för regiontrafiken, samtidigt som VR Kristianstad ska få sina nya elboggi för stadstrafiken i juni. Totalt ska Nobina inom de närmaste åren beställa 160 elbussar för regiontrafiken.

https://skanetrafiken.varumarkesmanual.se/sv/fordon-och-trafik/regiontrafik
För den som bläddrar in på stadstrafik kan det även noteras att eCitaro är på väg till Ängelholm.

Buss_Lund

Intressant faktiskt det bli fler och fler Solaris till Skåne i framöver. Undrar vilken vagnar ska försvinner redan i höst.

Gano

Då ett flertal Scania OmniLink flyttats ned till Lund från Helsingborg är det inte otippat om man i första hand ersätter de mest slutkörda vagnarna. Om man ska tippa, torde det vara de äldsta Solaris från 2010 som ryker först följt av omflyttningar så allt går jämnt ut. Menmen, det får framtiden utvisa.

Buss_Lund

Ja jag har hört att våra äldre Solaris från 2010 är redan slutkörd efter 14 år i trafik. Känns som onödigt att renovera dom fast man visste att dessa bussar ska inte rulla flera år till tydligt Nobina har lagt på hundra tusen kronor till renovera äldre bussar sen dom är slutkörd redan.
Vill tillägga att Nobina 25xx vagnar kör inte oftare på helgen, kvällen utan dom kör bara på dagen.

Walter

Man fick möjligheten att räkna med renoverade bussar istf nya bussar i den upphandlingen och då tror jag det var ett skäl att man vann.

Sen är det positivt för bolaget att kunna skjuta på nyinköp men visst, det mer mer en renovering av insidan än motor och annan teknik och det visar sig nu när man har många bussar från samma ålder. Även 72-serien är slutkörd. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

John P

Bra att man väljer en Europeisk tillverkare, tror att  Kinesiska elbussar kommer bli mindre vanliga till förmån för Europeiska tillverkare. Solaris gas och dieselbussar känns rätt välbyggda samt genomtänkta med rätt smarta lösningar och håller elbussarna minst samma klass så blir det nog bra bussar i grund och botten.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Gano

Ärligt talat är iprincip hela Nobina Skånes flotta på regionsidan slutkörd. Scaniorna runt Helsingborg faller ifrån titt som tätt och diverse fel uppkommer nästan hela tiden när man är ute. Möjligen de enda som fortfarande är i någorlunda skick är 79xx Solaris från 2014, 31xx och 34xx Volvo från 2015. Fast inte heller de är felfria.

Buss_Lund

Solaris 77xx från 2013 och 79xx från 2014/2015 är Enda bra skick än om man jämföra med 25xx och 72xx dom är nästan 15 år gammal jag kan säga att dom är slutkörd och oftare bärga sig till depån nästan varje dag. Såklart äldre bussar har gjort sitt tid under 13-14 år i trafik. Hur många Nobina Lund ska få nya Solaris elboggibussar ?

Gano

Av de första 55 ska 18 till Malmö och resten till olika depåer i norra Skåne. Dvs om man vill ersätta 25xx i samband med nyleveranserna får man flytta ner vagnar från norra Skåne eller andra län.

Buss_Lund

Hej tack för info det ser jag nu så 25xx och 72xx ska försvinner redan i hösten som jag har förstått.
Lund har fått fler Scanior från norra Skåne för klarar sig i trafik pga vi har haft brist på bussar i senaste tiden.

Gano

25xx serien består idag av ungefär 30 vagnar, givet att inte fler blivit avställda/sålda sen jag sist tittade.
72xx serien består också av cirka 30 vagnar.

Om de 37 Solaris som ska till norra Skåne gör att man skickar ner motsvarande antal Scania/Volvo gör det att Malmö/Lund får ett tillskott om 37 begagnade samt 14 nya vagnar, dvs 51 vagnar totalt. Då Malmö/Lund redan fått ett antal Scania från norra Skåne är det kanske därmed möjligt att ersätta båda serierna.



Buss_Lund

Hmm finns det möjlighet att skicka Volvo diesel till Lund/Malmö eftersom i Lund depån har bara gas tank ?

Gano

Borde vara möjligt då Lund fram till för några månader sedan hade två Volvo. Sen har ju också Malmö/Lund fem dubbeldäckare, de går inte på biogas.

Buss_Lund

Jo vi har fått fem st dubbeldäckare som är station i Malmö depån där har diesel anläggningstank så finns möjlighet att Volvon ska station i Malmö depån. Sen jag har hört att Nobina Lund ska flyttas till Gastelyckan depån jag vet inte när blir det jag tror så finns möjlighet att Gastelyckan har biodiesel anläggningstank även biogas.

Walter

Den nya depån på Gastelyckan (eller snarare utökningen av den befintliga) har börjar byggas men lär inte vara klart detta året.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!