VBK kaross

Startat av Micke Malmö, 03 september 2023, 19:02:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke Malmö

Hej
Vi har köpt en Volvo B63 508 1965 med en VBK kaross.
Vi har fått berättat för oss att den gått som postbuss tidigare.
Vat kan man hitta information om karossen instrument mm?

Vi undrar också om det fanns " norrlandsväxel" på dessa.
Mvh
Micke

Mats Karlsson

Jag tror inte att bussen har gått som postbuss, dvs att den ägdes av Postens Diligenstrafik. Förste ägaren var Åke Nilsson i Dorotea och sedan såldes den till Östersunds Omnibus.

Volvo B635 levererades mig veterligt aldrig med Norrlandsväxel. Däremot kan ju någon i efterhand ha bytt till bakaxel med Norrlandsväxel.


Lars-Håkan_E

Öo/Jämtlandsbuss inv nr 64, urspr AC 962

Micke Malmö

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2023, 09:21:56 AMJag tror inte att bussen har gått som postbuss, dvs att den ägdes av Postens Diligenstrafik. Förste ägaren var Åke Nilsson i Dorotea och sedan såldes den till Östersunds Omnibus.

Volvo B635 levererades mig veterligt aldrig med Norrlandsväxel. Däremot kan ju någon i efterhand ha bytt till bakaxel med Norrlandsväxel.

Ok det var ju synd, var kan man hitta mer information om bussen?
Kaross, användare mm?

Micke Malmö

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2023, 09:21:56 AMJag tror inte att bussen har gått som postbuss, dvs att den ägdes av Postens Diligenstrafik. Förste ägaren var Åke Nilsson i Dorotea och sedan såldes den till Östersunds Omnibus.

Volvo B635 levererades mig veterligt aldrig med Norrlandsväxel. Däremot kan ju någon i efterhand ha bytt till bakaxel med Norrlandsväxel.


någon tanke vad bussen kan ha använts till?

Mats Karlsson

Den har gått som vanlig linjevagn, vad jag vet, hos de ägare jag nämnde.

Fredrik Gelin



Citat från: Micke Malmö skrivet 04 september 2023, 17:28:19 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2023, 09:21:56 AM...
Ok det var ju synd, var kan man hitta mer information om bussen?
Kaross, användare mm?

Prova med Riksarkivet, där finns mycket information om allt möjligt.
SBH har hämtat en del av sin information därifrån bland annat genom idogt letande och mycket läsning.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Micke Malmö

Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 september 2023, 21:10:05 PMDen har gått som vanlig linjevagn, vad jag vet, hos de ägare jag nämnde.
ok så även om den inte är fullglasad så kunde den gå linjetrafik?
Finns också bara en dörr på den.
Vet du kanske var man skulle ev kunna hitta mer information om själva karossen, instrument mm?
Vi har några knappar som vi inte lyckats lista ut ännu och de ser fabriksmonterade ut.

Mats Karlsson

#8
Bussen levererades som ny till Bilbolaget i Strömsund den 21 maj 1965 och köptes av bussägare Åke Nilsson i Dorotea. Antalet sittplatser var då 40. Hamnade in på 1970-talet hos Östersunds Omnibus och såldes därifrån 1979 till en privatperson som byggde om den till campingbuss. Då blev säkert ett antal fönster längs sidorna igenplåtade.

Karossen är byggd i lättmetall hos Vestfolds Bil & Karosseri i Horten i Norge.

Det finns nog knappast några uppgifter att tillgå om karossen, utan man får nog leta kablar och liknande själv för att förstå vart olika strömställare går. Det kan ju finnas strömställare som är bortkopplade efter ombyggnaden till campingbuss, t.ex. för innerbelysning, fläktar och liknande.