GS B38 - ny för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 20 maj 2022, 15:57:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



B38 274 på Smörslottsgatan 20 maj 1977. Inte många mil på mätaren.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga foto, årsmodell 1976 enligt SBH i övrigt inte så mycket info där: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/43344

Gunnar D

Enligt Ringlinien 3/93:

Första regdatum 770501, såld till Rohmers i Skåne 881007 och avreg 931013.

/Gunnar

zjbus

Tack, det där var betydligt mer detaljerad information än vad SBH erbjöd om denna buss, tvivlar inte på Ringlinien. Som du skrev inte många mil på mätaren efter knappt 3 veckor.

Bussmicke

Du får gärna skicka in komplettering till SBH. SBH är och blir vad Vi tillsammans gör det till.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

roggek

Volvo/Van Hool var bland de snyggaste bussarna i Sverige på 1980-talet... :)

Jonas Gustafsson

Minns när dessa dök upp på linje 62 när jag hälsade på mina morföräldrar som bodde på Smörslottsgatan. Det var något annat än de B30 (Scania CR11M) och B34 (Volvo B59/Säffle) som vanligen trafikerade linjen.
B38:orna flyttades ganska snart från Gårda till Majorna har jag för mig.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

zjbus

Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2022, 20:27:40 PM
Du får gärna skicka in komplettering till SBH. SBH är och blir vad Vi tillsammans gör det till.

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Varför gör du inte det själv? För att kunna komplettera till sidan måste man ha ett användarkonto och vara inloggad hos SBH.

Walter

Vilket är väldigt enkelt för alla användare som vill bidra så det tycker jag alla som hanterar, letar och använder sig av data om bussar från SBH bör göra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Ja jag känner inte till tillvägagångssättet men för en initierad så är väl det ett bättre alternativ än att uppmana andra till det.

Ersa

Varför ska Bussmicke göra jobb åt andra? Det är väl jättebra om de som har för oss andra okända uppgifter själva kan tillföra fakta till SBH. I detta fall Gunnar, som alltid verkar påläst och informerad. Ju fler användare som själva lämnar förstahandsfakta till databasen, desto bättre.

Bussmicke

Citat från: zjbus skrivet 24 maj 2022, 13:08:19 PM
Varför gör du inte det själv? För att kunna komplettera till sidan måste man ha ett användarkonto och vara inloggad hos SBH.
Jag skrev det i all vänlighet. Det är inte svårt att skaffa ett konto och vara med.
Många tar tyvärr för givet att det alltid ska finnas där.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bfg

Det var problem med bakdörrarna på B38.
Manuell nigning/nivåreglering fanns inte.
Bakdörrar fastnande/tog i ibland på hållplatser som var ojämna, höga, eller lutande.
Om det var en anledning att flytta dom till majorna vet jag inte.
Men Gårda körde innerstadstrafik och nordöstra stadsdelarna med gamla hållplatser och backar.
Majorna körde västerut i nyare flacka områden.
/Bfg

S Svensson

Om man nu skall skriva om problem. B38 med B10R van Hool anskaffades med låg höjd för att det skulle vara lättare att stiga in. De sattes in på linjerna 60 och 62. Linje 62 var gamla linjen från (äldre sträckning)Redbergsplatsen-St Sigfrids Plan-Skårsplatsen-Kallebäck.
Samtidigt som bussarna sattes i trafik byggdes trafiken i Kallebäck om.Det var arbeten med E6 och delvis RV40. Det tog ibland i i mitten av bussen.Därför flyttades B38 till Majorna och tursattes bla på linje 95 till Fiskebäck.
Göteborg som busstad. Faktum är att huvuddelen av trafiken inte rör sig inne i innerstäderna mer än på vissa ställen. Därför blev det så att det anskaffades bussar typ B10M med wiimakaross för det som brukar kallas tätortstrafik. Det byggdes några B10M van Hool som användes som flygplatsbussar huvudsakligen.
Tekniskt har bussarna förändrats så att framaxlarna  har annat utförande så att man kan köra med låggolv-lågnivå. Annat utförande är att ha individuella fjäderben,såsom moderna personbilar har. Jag vet inte om detta blivit bättre. Sedan ett antal år körs ju även längre sträckor utanför städerna med bussar som är lågnivå. Vad gäller B38 var det inget fel på karossen.

Gunnar D

Det var väl så att nya busstyper ofta först placerades i Gårda och kördes på linje 60 och 62. Detta för att ha nära till bussverkstaden om de skulle krångla och skiftas in.
B38 hade chassie Volvo B59-59 och flygbussarna B39 och B40 chassie Volvo B58-60 resp B58-55.

/Gunnar