På tur runt Sjælland

Startat av Gano, 03 april 2022, 20:57:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

På tur runt Sjælland. Samtliga bilder tagna den 1:a april.


U Move 7678, Helsingør station.


Nobina 6149, Fredensborgs Rådhus.


Anchersen 3058, Buddinge skole. Nyligen tog Anchersen över linje 6A från Arriva med nya elbussar från BYD. Av någon anledning är inte ledbussar populära i Köpenhamn, trots att linjen tidvis är hårt belastad.


Det är livat vid Hellerups station. Arriva 1147 strax efter avgång mot Hvidovre.


U Move 7362, Hellerup station. Yutong är relativt vanliga i den danska huvudstaden, medan inte en enda har levererats till Sverige.


Nobina 6018, Lyngby station. Är inte dessa systerbussar till några Volvo i Stockholm?


Nobina 6047, Lyngby station. Vill man se mängder av Volvo 8500 i olika format är definitivt Lyngby ett bra resmål i Köpenhamn.


De Blaa Omnibusser 4077, Lyngby station.


Sist, men inte minst en Ebusco. Liksom Yutong har Ebusco debuterat på den danska marknaden, men fortfarande inte på den svenska. Nobina 4130, även den vid Lyngby station.

virtual1

Kul att se! Är det inte så att inom Movia så bestäms de olika operatörernas inventarienummer av just Movia?

Ronni Bjørn Svensson

#2
Ja Yutong kører en del steder i Danmark.
Roskilde Odense Slagelse/Korsør Nykøbing F Herning og en par i Nakskov .
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Så här ska riktig skyltning visas :)/Ulf
(...och inte som massa halvmesyrer härhemma :P)

Gano

Citat från: virtual1 skrivet 04 april 2022, 08:41:22 AM
Kul att se! Är det inte så att inom Movia så bestäms de olika operatörernas inventarienummer av just Movia?

Det har jag faktiskt ingen aning om.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 april 2022, 18:40:15 PM
Så här ska riktig skyltning visas :)/Ulf
(...och inte som massa halvmesyrer härhemma :P)

Hur menar du nu? Som ex "520 Åstorp via Väla och Hyllinge"? Danskarna har ju för det mesta bara en målpunkt i destinationen, medan vi trycker in varenda lilla mjölkpall på vägen?

Ulf Berlin

Jag menar bara att Danskarna är duktiga på att använda båda raderna t ex,samt snygga texter och
att dom håller sig "innanför ramen"som det finns många exempel på i landet(undantaget Skåne då ;)).../Ulf

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 03 april 2022, 20:57:26 PM
På tur runt Sjælland. Samtliga bilder tagna den 1:a april.


Nobina 6047, Lyngby station. Vill man se mängder av Volvo 8500 i olika format är definitivt Lyngby ett bra resmål i Köpenhamn.


Detta med grönt hörn har jag inte sett tidigare. Färg för Express?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Säkert är Nobinorna systrar till dem i SL-området. Ser i SBH att dessa har haft danska inv-nummer som t.ex. 6052 (3159), 6060 (3167), 6065 (3162). Levererade 2008-10 ungefär. /Hasse


reprisbild

Ronni Bjørn Svensson

#9
Jo den ( 6047 ) med grøn hjørner er Expressbusser.

Mvh
Ronni Bjørn Svensson

scaniaolsson

Det gröna har i alla fall så länge jag kan komma ihåg varit symboliseringen för "E-linjer"
Som exempel kolla länken.

Likaså var "S:et" blått på "S.bussarnas" rullband.

https://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/imagepicker/1749/Image1388.jpg

//Peter
Fordonsintresserad elmontör.

Bussmicke

Göran?, Dessa bilder ovan inspirerade mig att också besöka Kongens Lyngby och Hillerød. Stort tack för det,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ronni Bjørn Svensson

I Holbæk er der 2 stk Ebusco i trafik.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Bussmicke

Jag såg bara en Ebusco i Holbæk förra veckan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Yutong nämns här. Det finns väl inget intresse för Yutong i Sverige? Visst, Danmark är kanske det land som står Sverige närmast när det gäller transport och infrastruktur, inte minst tack vare bron. Men trots att länderna är så pass integrerade så finns det skillnader. Yutong
har tydligen etablerat sig i Danmark. Men Sverige är ännu hårt inkört på Volvo och Scania, trots att MAN, Solaris, Mercedes VDL med flera har blivit väletablerade på svensk marknad.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.