Lista över Bergkvarabuss i Ängelholm och Österlen?

Startat av Bussmicke, 28 januari 2022, 16:45:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke


Bergkvarabuss har ju kört att tag nu i Ängelholm och Österlen samt att man har fått elbussar till Trelleborg, kanske Ystad med.
Nån som har en listan över vad som finns var?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss_Lund

Har hört att bergkvarabuss har tagit över gamla Nobina 7700 vet inte om dem rullar i Ängelholm

Gano

BKB Ängelholm :
BYD stadsbuss :
2001-2004 nya, 2005 - 2009 före detta Nobina

MAN :
1102 har flyttat till Ängelholm från Ystad. Tillfälligt eller permanent är okänt.
2041 - 2044, före detta Nobina 7429, 7431, 7432 och 7455 i ordning. I trafik på linje 510 Ängelholm - Klippan.

Volvo 7700 som tidigare fanns i Ängelholm används till viss del i Simrishamn på Snurringen i väntan på att Telepass ska ta över efter överklagad upphandling.
Före detta Nobina 7434 och 7436 är där. Saknade BKB:s invertarienummer sist jag besökte byn.

Trelleborg har fått BYD, och Ystad ska få sina någon gång i februari.
Trelleborg har troligen
2201 - uppåt

Simrishamn, Arlöv och Sjöbo :
Scania Interlink
2138 - 2156 (Såvitt jag vet, eventuellt finns fler?) Fler Interlink ska levereras i december i år, det är säkert.

Detta är vad jag kan bidra med.

S Svensson

I bland kan det hända att bussar tillhörande tidigare entreprenör användes av andra i trafik. Jag tror inte man skall dra för stora besked av detta.
Det är naturligt att bussar kan trafikera andra företag.
Ofta är det så att nya bussar köps. För att gardera sig för eventuella skador och garantiåtaganden så behålls bussar kvar för att träda in om det skulle behövas.
Ett exemmpel på detta var då GSAB,Göteborg tog över trafik från Linjebuss( fd Säröbussarna). Första veckorna gick här då bussar  (registrerad brukare ) tillhörande Swebus hos Linjebuss.Så kan man fortsätta..... Det är inte alltid den nya trafikutövaren hyr från den gamla för denna kan lämna bussarna till återförsäljaren som sedan hyr ut till de som köpt bussar. Krångligt kanske men naturligt. Minns att Swebus höll med några bussar när Buss i Väst och Linjebuss tog över trafik i Sjuhäradsbygden juni 1995.
Kanske det finns fler exempel..

Walter

Fast i detta fall så har Bergkvara tagit över bussar från Nobina så det Gano skriver stämmer. I Ystad fanns samma bussar som tidigare när jag var där för två veckor sen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Vi fått tillbaka Nobina 7393 till Landskrona igen sätt den några gånger här.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 29 januari 2022, 16:26:01 PM
Fast i detta fall så har Bergkvara tagit över bussar från Nobina så det Gano skriver stämmer. I Ystad fanns samma bussar som tidigare när jag var där för två veckor sen.

Inga elbussar än på regionen alltså och MAN boggi  rullar kvar?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Petersson

Går el på linje 146 mellan Malmö/Trelleborg BYD så mycket vet jag osäker om det går ochså på linje 506 Helsingborg/Ängelholm?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Walter

Enligt pressmeddelandet i december skulle elbussarna till Ystad 18 st levereras i slutet av kvartal 1
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

BYD kommer och går på NL-reggade lastbilstrailrar för leveransbesiktning i Jönköping (Keolis gamla anläggning). Noterade minst fem stycken där i onsdags. Hur ser rutten ut?

Gano

Citat från: Mattias Petersson skrivet 29 januari 2022, 23:16:52 PM
Går el på linje 146 mellan Malmö/Trelleborg BYD så mycket vet jag osäker om det går ochså på linje 506 Helsingborg/Ängelholm?

Linje 506 körs av Nobina fram till december. I nordväst har Bergkvara i dagsläget enbart tagit över Ängelholms stadsbussar och linje 510, Ängelholm - Klippan.

Gano

Citat från: Bussmicke skrivet 29 januari 2022, 22:40:27 PM
Inga elbussar än på regionen alltså och MAN boggi  rullar kvar?

I Sjöbo som tillhör Ystads trafikområde har MAN och en enstaka Mercedes synts.
Än så länge har bara Trelleborg fått leveranser av BYD. Dessa har setts rulla på linje 145, 146, 181 och 300. Säkerligen förekommer de på fler linjer.
Som en parantes kan nämnas att en del Mercedes verkar ställas av, både gamla och nyare C2:or. Bland annat står 1093 från 2015 numera avställd.

Bussmicke

1093 lär säkert hamna på Gotland (min gissning) men det återstår att se.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Bergkvara har lagt ut en film på LinkedIn där man visar den första elbussen för regiontrafik komma till depån. Anges komma i trafik senare i februari.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.