Krav på att tillverkningen av nya bussar ska vara socialt hållbar

Startat av homer, 31 augusti 2021, 21:14:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

https://www.bussmagasinet.se/2021/08/tuffare-busskrav-aven-hos-vasttrafik/

CitatI framtida upphandlingar måste bussföretagen visa att de bussar de vill använda har tillverkats utan att mänskliga rättigheter eller arbetares rättigheter har kränkts.

Citat– Vi arbetar nu med att forma en vassare kravställning och uppföljning av att kraven verkligen följs.

CitatSveriges tre största trafikhuvudmän och upphandlare av busstrafik samverkar när det gäller krav på att bussarna ska tillverkas på ett hållbart sätt, inte bara miljömässigt utan även socialt.

Citati vissa länder finns en brist på transparens, att det finns risk för att mänskliga rättigheter åsidosätts och att tvångsarbete förekommer.

Citat– Vi vet ju att det i exempelvis Kina, men också i andra länder, finns en brist på möjligheter för utomstående revisorer att granska produktionen.

Jag kan inte utläsa något annat än att vi inte kommer få se några fler Kinesiska bussar i svensk linjetrafik? även MAN och Mercedes som har tillverkning i Turkiet skulle kunna ligga i riskzonen här eller vad tror ni?

Walter

Tror tyvärr inte det får några större konsekvenser.  De stora tillverkarna kan nog visa intyg från sina underleverantörer. Krävs nog att man fsom beställare är ute på plats och gör oanmälda inspektioner för att kunna visa på något missförhållande. Detta är ju inga nya krav i andra branscher.

Och den leverantör som utesluts i upphandlingen pga de tänkta bussarna inte lever upp till kraven på social hållbarhet lär överklaga.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Krav av denna typ är sannolikt nödvändiga på sikt. Däremot kan ju undra om just detta för handen är att något som påbörjas i rätt ände/på rätt nivå?

De tre svenska trafikhuvudmännen i all ära, men förutom hur man då rent praktiskt ska kunna följa upp dylikt så kan man även fråga sig hur stor påverkan de svenska kraven egentligen kommer att få? Det är ju en sak att komma med dylika krav om man de facto är en maktfaktor, typ om det är EU gemensamt som står bakom kraven. Däremot tre trafikhuvudmän i en randstat till Norra Ishavet...!? Tyvärr tror jag (även om jag gärna har fel) att påverkansfaktorn blir ganska låg.

Visserligen är inte bussmarknaden i sig stor (om man jämför med bilar och lastbilar), men samtidigt är inte heller Sverige globalt sett någon större aktör. Instämmer då med Walter här då risken nog är stor att detta bara blir ett dyrt spel för gallerierna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Ett par stora busstillverkare finns ju dock här och är antagligen kapabla att uppfylla kraven.

Ersa

Men var får de stora bussstillverkarna i Europa sina komponenter från? Alla prylar tillverkas knappast på plats i Europa eller i andra demokratier utan modernt slavarbete.
Ska man komma ifrån detta, krävs det nog att tillverkningen av alla komponenter även börjar ske i andra världsdelar än idag, men det blir ett så stort projekt att tre huvudmän i ett litet litet land i norra Europa knappast kan styra upp det på något sätt.

S Svensson

Jag tror att det hela skall ses som förebyggande. Det skall inte vara slavar som tillverkar något. Sedan kan det diskuteras vissa saker. Jag tror inte det skall ses för mycket på individnivå. Svenska eller europeiska syner på minimilöner. En gång fick vi in en underentreprenör till en massa underentreprenörer och de betalade ganska låg lön som utbetalades i hemlandet.

För något år sedan skrev jag några rader om textilindustrin. I Sverige tillverkade vi av lin och ylle. När ylle blev väv kallades detta vadmal. Sedan kom bomull. Detta är förknippat med slavarbete. Även i dag anses det finnas områden som innebär slavarbeten. När det gäller fordon,som jag arbetat med ganska länge, skedde runt 1998-1999 en europeisering. Svenska underleverantörer slogs ut till förmån av andra länder. Vad gäller dessa är det viktigt att de får sin minimilön. Sverige kan nog inte göra så mycket åt det hela mer än undersöka, men vad gäller elkomponenter är Tyskland stora med underleverantörer i en rad länder. Som sagt skall man inte utnyttja folk och definitivt inte köpa delar där det utnyttjas folk. Sedan kan  det vara så att det ibland blir undantag. Jag minns skrivborden som fanns på järnvägsstationerna. Tillverkade på svenska fängelser. Legaliserade slavarbeten.
I och med att det finns regler så tror jag att de efterlevs. Men skall vi i rika värden handla med vissa afrikanska och asiatiska länder? Jag minns debatten från 1960 talets senare del då tillverkning av textilier flyttades till Portugal. Senare då man lade ned tillverkning i Skene till förmån för Narva. Och tillverkning i inre Västerbotten och Österbotten. Man sydde kläder där.  Men vi bör fundera på vad som är låga löner och var gränsen går vid slavarbete. Kanske är det bra att det finns en lagstiftning som arbetar förebyggande.

B10M

Spel för gallerierna som vanligt. Man borde ta bort de absurda ålderskraven istället. Det kan knappast vara hållbart att byta ut 10-12 år gamla fullt fungerande bussar.

S Svensson

Läs rubriken som om det inte gäller enbart bussar utan all fordonstillverkning. Sedan kom jag tänka på en lastbil som stod parkerad. Dess förare kom från B-ien och lastbilen från annat ställe. Han bodde i bilen. Jag har känslan att  en stor del av import kommer i andra länders bilar. Och svenska företag har många bilar men nästan inga förare anställda. Ibland tänker jag då på slavarbete. Om bussar skall bli 18 år eller 9 år hör nog inte hit. Runt åren 1978 diskuterade jag fordonsåldern en del. Är det bra att fordon blir gamla (förlåt äldre ?). Det är betydelsefullt att företag inte flyttar sin tillverkning hur som helst. Sedan så skall länder som Bangladesh också leva. Sedan kan man naturligtvis diskutera vad som är socialt hållbart, för jag antar att allt för den skull inte är slaveri. Man skall också komma ihåg att priserna på komponenter pressas nedåt. Detta gäller hela fordonsbranschen. Just nu tror jag att det är betydelse att man inte dumpar löner. Alltså arbete i Sverige skall också ha svenska löner. Den som är intresserad kan åka väg 155 mot Torslanda och då ser man ett antal kranar vid hamnen. Dessa kranar restes i Göteborg med löner som inte var svenska.

homer

Citat från: B10M skrivet 01 september 2021, 22:56:52 PM
Spel för gallerierna som vanligt. Man borde ta bort de absurda ålderskraven istället. Det kan knappast vara hållbart att byta ut 10-12 år gamla fullt fungerande bussar.

finns knappast 10-12 år gamla bussar som är fullt fungerande... med den tekniska utveckling som sker hela tiden är 12 år gamla bussar rena stenåldersmaskinerna, det är inte 80 talet längre när man byggde fordon för att hålla...