Partybusspassagerare avliden

Startat av Bältes-Assar, 22 augusti 2021, 12:30:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico

Bälte eller inte hade nog inte spelat någon större roll i detta sammanhang. Snarare är det konceptet "partybuss" inte rimmar speciellt bra med trafiksäkerhet. Bara att köra limo med x antal påstrukna människor i bilen var jobbigt ibland. Att göra det i en buss med ett antal människor, som dessutom rör sig runt i fordonet, torde vara än värre. Egentligen är det märkligt att det ens är tillåtet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Lagtexten är ju anpassad för vanlig stadstrafik med buss. Inga bälten, gott om stående, samt att alla passagerare över 18 år har eget ansvar att inte hänga ut genom fönster och takluckor.

Bältes-Assar

Enligt information på ett annat forum har den skadade mannen nu dött. Väldigt tråkigt i så fall.

Vet någon vad det är för fordon som är inblandat?

Nico

Enligt rykten så var det en äldre brittisk dubbeldäckare. Finns väl 2-3 st. i Stockholmsområdet som står halvt avställda, men som ibland verkar användas även för den udda verksamheten med s.k. partybussar.

En dubbeldäckare skulle även förklara olycksförloppet tydligare. En normalbuss har ändå en bit upp till fri höjd och nedhängande utrustning mm. men i en dubbeldäckare så blir det mera förklarligt. Tragiskt att olyckan fick dessa följder, men förhoppningsvis så innebär det [kanske] att myndigheterna ser över lagstiftningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

https://www.expressen.se/nyheter/man-dod-skadades-under-fard-med-partybuss/


CitatMannen och hans sällskap ska ha hyrt bussen för att ha fest ombord på den. På något sätt ska mannen ha tagit sig upp genom busstaket under färd och slog då i något i tunneln.
Citatinom kort ska delge busschauffören brottsmisstanke om vållande till annans död.

Börjar bli dags för polisen att prioritera kontroll av det här i mitt tycke oseriösa företaget. borde förbjudas om det inte går får dem väl försöka sätta dit dom på annat sätt...

virtual1

Inte konstigt med tanke på avsaknaden av riktiga rutor baktill, det är ju bara plankor...

S Svensson

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/man-dod-skadades-under-fard-med-partybuss

Jag har läst om detta tidigare. Är det ett ytterligare dödsfall ?

Sedan minns jag att ett lördag när jag arbetade så pratade jag med bussförare vid GSAB. Hen berättade att när det var körning till en stadsdel, så kallad utsatt, så började mötande bussar blinka och förarna vissta på armen. Det visade sig då att passagerare i ledbussen var på väg att klättra genom solluckan och upp på taket.

Bältes-Assar

Även om personen dog för en tid sedan så tar det kanske ett tag att utreda det hela så pass att det går till åtal. Nu har man visst bestämt sig för att åtala, och det är väl det som är nyheten.

igel

Det var på tiden, då kommer ju en allmän granskning ske. Säkerheten i bussarna, hur bolagets verksamhet är upplagd, vilket säkerhetsarbete bolaget bedriver internt m.m. Även om det primärt är föraren som är åtalad, åtalet kan ju ändras under processens gång och omfatta fler personer.