Allmänna bussforum > Busstrafik

Linje längd över 5 mil med linjenummer byte.

(1/3) > >>

Christer K:
Hej alla, frågade på Transportstyrelsen om vilka regler som gäller gällande linje över 5 mil men linjenummer byte efter 3 mil.
Detta är svaret jag fick.
Svar:
Hej!
Om det är en och samma linje eller om det faktiskt ska räknas som två separata linjer är inget vi kan svar på. Det får avgöras i en rättslig instans. Om det skulle räknas som två korta linjer behöver färdskrivaren inte besiktas.
Med vänliga hälsningar
Danielson Jimmy
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen

Vart ni klokare av svaret. Nu fundera jag på om man som förare då väljer att köra med förarkortet i som vanligt utan att köra i läge OUT. Då kommer nästa krånliga sak. Kommunal har förhandlat bort arbetstidslagen så man får en arbetstid med endast 35 min rast i stället för 45 min om man kör enligt EU regler.
Alltså blir man stoppad av Polisen och har då kört en EU linje men enligt företaget ska denna köras i läge OUT. Vem blir drabbad om det blir en rättslig prövning?
// Christer K

Karsten:
Men det verkar som att ingen linje i ditt exempel överstiger 50 km. Är det så?

mittlinje:
Förr räknades sträckan på 50 km i en radie från startpunkt om jag inte minns fel (säkert någon av er som kan förtydliga). Idag kan du köra ett antal linjer efter varandra som inte överstiger 50 km, dessa linjer kan rent teoretiskt stäcka sig från Stockholm till Malmö.

igel:
Var inte 50km från startpunkten gränsen för YKB. Har för mig att om man utgick från Täby-garaget behövde man inte YKB för 676 men färdskrivarblad. Mellan Täby-garaget och till Norrtälje Garaget är det 49,3km så ända dit kunde man köra.

Om det är en eller två linjer går väl att få fram från länsstyrelsen, det måste väl ha inkommit en ansökan från bolaget i fråga?

Lars-Håkan_E:
Kör du undantagen körning ska du INTE använda förarkort, då uppstår stora problem vid kontroll efter vägen och även vid företagskontroll, då måste du/firman kunna bevisa att du kört undantagen körning just då. Däremot så ska denna undantagna körning ALLTID registreras manuellt på ditt förarkort som annat arbete nästa gång du kör enligt EU.
Kör du bara undantagen körning så bortfaller givetvis detta steg, förarkortet måste alltid medföras även om det inte används.

Huruvida körningen verkligen är undantagen eller ej är ju något som kan hamna i rättsliga instanser, där är det dock företaget i första hand som blir instämda.

Varför man överhuvudtaget håller på och rör sig i gränszonerna till det olagliga har jag väldigt svårt att begripa.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion