Allmänna bussforum > Busstrafik

SL - Nackabussar förstärker på Söderortslinjer?

(1/3) > >>

larslengberg:
Hej på er!

Min buss-spanande son har nu upptäckt något spännande... På 163 har vi regelbundet under pandemin haft extraturer som förstärker. Dessa ligger inte med i några system, utan de kör bara varv efter varv under högtrafik och försöker lägga sig mitt emellan ordinarie turer.

Nu till det spännande - fr.o.m. denna vecka (tredje dagen idag) är det bussar från Björknäs som kör dessa turer! Scaniaboggi 14,7 m - vagnarna 5607 och 5559 har vi sett hittills. Dels är det intressant hur dessa hamnat i Sydväst, men också att bussar som är längre än 14 m nu kör runt här (när jag frågat förut har det framgått att man har maxlängd 14 m på 163an).

Nån som vet nåt mer om dessa vagnar och deras insatser i Söderort? Och vad som gäller kring maxlängd 14 meter - har nåt ändrats?

Mvh

Lars Lengberg

homer:
Det är inte nackabussar utan Värmdöbussar ;)

Ska vara 9 st till antalet som är utlånade.

Bussmicke:
Vagnbrist?

elliot:
5607 och 5559 står i Charlottendal och inte i Björknäs

martenosc:
Det stämmer. 9 bussar dagligen från Charlottendalsgaraget åker till de tre SSV-depåerna. Vanligtvis några 37xx och 55/56xx som ni sett. Dessa är enbart för förstärkningstrafik och oftast på tex. 172, 142, 147, 163. Oklart hur länge detta kommer pågå. Det var förresten mig ni mötte idag i Älvsjö. :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion