"Politisk strid om skyddsglas för bussförare".

Startat av Peter Rost, 26 januari 2021, 08:50:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

Även sett en ledvagn på linje 75 med denna(nya blåa)skylt./Ulf

Fredrik Gelin

Citat från: Peter Rost skrivet 26 januari 2021, 08:50:13 AM
https://www.bussmagasinet.se/2021/01/politisk-strid-om-skyddsglas-for-bussforare/
Här är länken till artikeln i DN som jag förmodar att Bussmagasinet refererar till.
Eftersom jag är prenumerant på DN vet jag inte om artikeln är låst för den som inte prenumererar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

elliot

Varför monterar man inte biljettmaskiner vid bakdörrarna och tar bort skyddet så får ju SL in sina pengar igen på att resenärer  köper biljetter och det blir ingen trafik fara   

buskörare

Man anser att plankningen blir för stor om man flyttar bak läsarna utan att nån håller koll

Carl Eric

Eftersom en absolut majoritet av alla som reser just nu har mobiltelefon (och kan köpa biljett i appar) är problemet inte att resenärerna inte kan köpa biljetter utan att de inte vill. Därför löser man inte problemet genom att flytta biljettläsarna till bakdörrarna.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Citaro C2

Och ändå kan man gå på genom alla dörrar i mängder av städer, Oslo till exempel. Nej SL är bara konservativa i vanlig ordning.

Ersa

Men i dessa städer satsar man på rikligt med biljettkontroller. Det gör inte SL.

mittlinje

Citat från: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 09:43:13 AM
Och ändå kan man gå på genom alla dörrar i mängder av städer, Oslo till exempel. Nej SL är bara konservativa i vanlig ordning.

Prata med de som kör i Göteborgsområdet så får du säkert mer klargörande om att påstigning bak är ett problem och att inte folk betalar för sig. Västtrafik har nu ökar kontrollanter rejält och då har det kommit klagomål över det. Ingång bak upplevs av många som en frivillighet att betala, precis som att välja att lägga en slant i en tiggares burk vid ingång framför ICA-butiken. Senaste bortförklaring är, "men det är väl corona - då är det gratis att åka buss".

Citaro C2

Det är en ren vanesak, på spårvagnar är det vanliga att man betalar vid dörrarna. Enda undantaget jag vet är spårväg City i Stockholm... Det är väl den enda spårvägen i Europa är som har kvar konduktörer.

Joakim Wahlberg

#10
Konduktörer ombord på spårvagnar finns i en hel östeuropeiska städer, har stött på det i många fd. Sovjetländer, och även på tex. trådbussar i Chisinau. Annars är det rätt ovanligt skulle jag säga att man betalar framme hos föraren, vissa städer säljer biljetter hos föraren, men påstigning får ske i valfri dörr. Enda undantaget jag varit med om är i Liberec i Tjeckien, där var det påstigning genom valfri dörr fram till kvällen, sen skulle alla visa biljett för föraren när de klev på.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

yngrot

Citat från: mittlinje skrivet 28 januari 2021, 11:14:55 AM
Prata med de som kör i Göteborgsområdet så får du säkert mer klargörande om att påstigning bak är ett problem och att inte folk betalar för sig. Västtrafik har nu ökar kontrollanter rejält och då har det kommit klagomål över det. Ingång bak upplevs av många som en frivillighet att betala, precis som att välja att lägga en slant i en tiggares burk vid ingång framför ICA-butiken. Senaste bortförklaring är, "men det är väl corona - då är det gratis att åka buss".


Tyvärr har fuskåkandet ökat även i Borås är det samma problem.  Och den notan lär väl ge en hel del indragna turer även om inte allt beror på Corona.  Jag tror inte heller särskilt många fler kommer börja betala för att de kan gå på fram. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Citaro C2

Två biljettkontroller inom loppet av 1 timme idag. Skulle det alltid vara så i SL-trafiken kan de ha helt öppen spärrlinje.  :o

F.Å

Citat från: Citaro C2 skrivet 28 januari 2021, 12:37:01 PM
Det är en ren vanesak, på spårvagnar är det vanliga att man betalar vid dörrarna. Enda undantaget jag vet är spårväg City i Stockholm... Det är väl den enda spårvägen i Europa är som har kvar konduktörer.

Off topic, men Amsterdam som väl får anses vara en stor spårvägsstad i Europa har också konduktörer på ett antal linjer.

roggek

Citat från: Carl Eric skrivet 28 januari 2021, 09:04:25 AM
Eftersom en absolut majoritet av alla som reser just nu har mobiltelefon (och kan köpa biljett i appar) är problemet inte att resenärerna inte kan köpa biljetter utan att de inte vill. Därför löser man inte problemet genom att flytta biljettläsarna till bakdörrarna.

Det du glömmer är att apparna oftast vill ha mobilt bank-id och ett bankkort kopplat till appen.
Inta alla har, vill eller kan få mobilt bank-id.


Jag är en som inte vill ha mobilt bank-id, känner flera som av olika skäl inte vill eller kan få mobilt bank-id, men vi är gärna med på att använda vår reskassa om kortläsarna flyttas till bakdörrarna.

Därför är det lättare om man flyttar kortläsarna bak i bussen...