Gul eller vit bakgrund på varningsskyltar?

Startat av Niklas Bygdestam, 24 oktober 2019, 07:43:57 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam







Detta är en sak jag funderar ibland på när jag är ute och kör, inte minst när jag jobbar:

Titta på skyltarna ovan:

Den översta skylten är den vanligaste i Europa. En varningsskylt med lagom tjock bård med en svart symbol på vit bakgrund. Denna är absolut vanligast i Europa. Den som här visas är norsk, men så ser de ut i bland annat Tyskland, Frankrike, Italien, Schweiz, Belgien, Nederländerna osv. Till och med Storbritannien har denna. Det är väl ungefär 85 procent av Europas vägar som har denna, eller något sånt.

Den mellersta är den svenska. Egentligen precis samma som den översta. De svenska skyltarna följer egentligen helt den vanligaste europeiska stilen, bortsett från en enda sak. De har gul bakgrund. I Grekland har de samma typ av skyltar som Sverige. Så den mittersta skylten gäller alltså bland annat Sverige och Grekland.

Den nedersta är polsk. Precis som Sverige och Grekland har Polen gul bakgrund. Men en skillnad till som man verkligen reagerar på. Den röda bården är betydligt tunnare. Jag har aldrig sett andra än Polen ha sådär tunn röd bård på skyltarna. De polska skyltarna ser väldigt speciella ut som man verkligen hajar till. Det är nästan så jag tycker att de svenska skyltarna mer liknar mer de vanliga med vit bakgrund, än de här speciella polska skyltarna.

Alla dessa tre är godkända enligt den europeiska norm som finns. Det gemensamma europeiska regelverket säger nämligen att dessa skyltar antingen ska ha vit eller gul bakgrund, så det är bara att välja. Men de flesta har valt den vita.

Jag har haft många tillfällen att jämföra dessa tre varianter med varandra. Och detta i alla tänkbara väderlekar, årstider och tider på dygnet.

Jag tycker att den första varianten, dvs den med vi bakgrund är överlägset bäst. Den är tydligast. Sedan som tvåa ligger då den med gul bakgrund som bland annat Sverige och Grekland har. Sämst tycker jag är den polska, eftersom bården är lite för tunn. Men den är ändå inte så mycket sämre än den svenska trots allt, bara en aning faktiskt.

Från svenskt håll har man i flera år hävdat att man har gul bakgrund för att det skulle synas bättre i snön på vintern. Men då är det intressant att Norge faktiskt var vit bakgrund. Och därmed samma som t ex Frankrike eller Italien. Där är det ju på vintrarna ännu mer snö, speciellt i norra Norge än man har i Sverige. Ändå har norrmännen räknat ut att de tycker att dessa skyltar är bra.

Och i gengäld kan man då fråga sig varför Grekland har gul bakgrund? Grekland är inte precis kända för sina vintrar eller att ha mycket snö.

Så här tycker jag om skyltarna:

Dagsljus på vår eller sommar: Här är alla tre rätt lika. En svag fördel är åt den vita bakgrunden för att den svarta symbolen blir tydligare då. Men det är inte så viktigt.

Dagsljus på vintern med snö: Här står det rätt lika. Effekten av att den gula bakgrunden skulle synas bättre tycker jag är en aning överskattad. Det som lyser upp i snön är den röda bården. En liten fördel kan vara att helt översnöade skyltar kan synas en aning tydligare med gul bakgrund än de som har vit. Men dessa skyltar är då ändå vanligtvis oläsbara då. Så det är mer att man kanske ser att det sitter en oläsbar skylt om den är översnöad gul, mot översnöad vit. Men är skyltarna läsbara tycker jag nästan att de vita är bättre även när det är snö. De svarta tecknen gör sig så tydliga då mot den vita bakgrunden på både skylt och omgivning då.

Dagsljus på hösten: Här är det de vita skyltarna som gäller tycker jag. Det är i denna miljö jag tycker att de gula är som allra sämst. De gömmer sig nämligen mot naturens gula höstfärger. Kör man i skogsmiljö med mycket lövträd på hösten med gula höstlöv, jag då tycker jag att de gula svenska skyltarna är helt värdelösa. För den gömmer sig mot höstlöven. Och är det regnig och dimmigt höstväder, jag då tycker jag bara att de gula skyltarna är ännu sämre. De vita skyltarna däremot lyser upp i hösten. Färgerna på dessa utgör en kontrast mot höstfärgerna. Så här anser jag att de är helt överlägsna.

Mörker: Även här talar det till de vita skyltarnas fördel. Jag brukar i mörkret uppfatta skyltarna på ungefär samma avstånd. Men skillnaden är att på de vita ser jag rätt snabbt också vad det är för en symbol på skylten, vad de varnar för. Är det gul bakgrund har jag märkt att mag måste komma en aning närmare skylten innan jag hinner uppfatta symbolen på skylten, dvs vad de varnar för.

Som ni ser så anser jag alltså att de vita skyltarna är betydligt bättre. Jag är säker på att fler om de testar sig fram skulle dra samma slutsatser som mig i den här frågan.

Så varför då dessa gula skyltar i Sverige?

Troligen är detta bara en gammal kvarleva från förr. Eftersom ingen europeisk norm heller har förespråkat vita skyltar framför gula så har gula fått leva kvar.

Under 1930-talet hade de inte dessa reflexmaterial som vi är vana vid. Skyltarna var mer målade i gult. Och rött och gult blev varningsfärger i Sverige istället för rött och vitt som var det vanliga. Här kom nog snön in i bilden. Det var ofta bara målat då. Så då ansåg man nog att det syntes mer i snön.

Idag har man reflexmaterial istället, så dessa optiska effekter blir annorlunda. Och i detta anser jag att även i snö blir då rött och vitt bättre.

Jag tycker att man gjorde en miss att man inte gick över till vita skyltar i samband med högertrafiksomläggningen. För där hade de verkligen chansen att ändra på detta. Men troligen byttes det inte för att spara lite pengar. Somliga skyltar behövde ju inte bytas vid högertrafiksomläggningen utan bara flyttas till andra sidan vägen. Och vad jag förstått gjorde man så ibland också. Så troligen var det den anledningen som kan ha varit avgörande på den tiden.

Ändra till vita skyltar idag? Det hade enligt min mening varit en förbättring. Men till en oerhört hög kostnad. Dessa belopp finns det givetvis idag ingen som vill betala. Det skulle bli för dyrt, och ses som meningslöst. Till och med jag, som anser att vita skyltar är bättre, skulle ändå vara emot det. Vi har annat som är viktigare att satsa på när det gäller våra vägar. Bland annat utbyggnader och förbättringar. En del av det skulle bli sämre om man istället la ut pengarna på att  byta alla dessa skyltar.

Om man alls ska göra något, ja då vore det att nya skyltar skulle bli vita. Och att vi får stå ut med i många år att det blir en blandning av gula och vita skyltar. Inte så snyggt kanske, men ändå.

Orkade någon läsa detta? ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

HJP

****
Man är naturligtvis påverkad av det man är uppväxt med, men jag föredrar våra nuvarande skyltar. Hösten är en kort övergående tid, och långtifrån alla vägar går i "höstskog". Jag har faktiskt aldrig tyckt att våra vägmärken är otillräckligt tydliga.
Jag förstod aldrig varför man målade om alla gula vägmarkeringar till vita, på 60-talet. Gult avtecknar sig betydligt bättre mot snö. "Internationellt", tror jag var argumentet.
Rött mot gult ger en bra kontrast mot varandra, och mot snö. Det mänskliga ögat har störst känslighet för dessa färger. Det är ingen tillfällighet, att rött betyder STOPP, i trafiksignaler. Gult är "mellansignal", och grönt, som (tillsammans med blått och svart) ögat har sämre känslighet för, innebär ingen restriktion. även bak-, och bromsljus är röda. Blinkers gula, av samma orsak.

zjbus

Var det inte i samband med att högertrafiken infördes som färgen på vägmarkeringar och vissa trafikmärken (t.ex. övergångsställe) ändrades från gult till vitt?
Beträffande färg på blinkers så är inte orange ett genomgående krav, rött bak och vitt fram är tillåtet på bilar tillverkade t.o.m. 1975.

Ersa

Norge har väl kvar gula vägmarkeringar än idag? Åtminstone mitt på vägbanan. De känns betydligt tydligare än våra vita. Samma med våra gula skyltar där den gula färgen passar perfekt i kombination med den röda och svarta färgen. De norska vita känns både mindre i storleken och mer som... tja, leksaksskyltar eller nåt. :P
Så jag är mera inne på att själva färgen styr mer än de traditioner man vant sig vid under uppväxten.

Gällande röda blinkers baktill på gamla svensktillverkade Saab och Volvo, samt alla tiders amerikanska bilar stör det mig inte alls, utan känns fullt naturligt. Även när de är kombinerade med bromsljusen.

roggek

Finland har ju också gul bakgrund på sina vägmärken.

Det jag tycker är mer lustigt i sammanhanget är Åland, där man blandar svenska och finska vägmärken hej vilt...
Även fast man skall enligt "Landskapsförordning (2005:35) om vägmärken", använda de svenska:
https://www.regeringen.ax/alandsk-lagstiftning/alex/200535

HJP

Citat från: zjbus skrivet 24 oktober 2019, 13:27:49 PM
Var det inte i samband med att högertrafiken infördes som färgen på vägmarkeringar och vissa trafikmärken (t.ex. övergångsställe) ändrades från gult till vitt?
Beträffande färg på blinkers så är inte orange ett genomgående krav, rött bak och vitt fram är tillåtet på bilar tillverkade t.o.m. 1975.
****
Jag tror mig veta, att vägmarkeringarna började målas 1965. Åtminstone våren 1966. Man målar inte om allt detta på "en kafferast", så det gällde i så fall att börja i tid, om man skulle hinna till högertrafiken. Men den färgen har, i sig, inget med höger-, eller vänstertrafik att göra. Vi kunde gott ha behållit det gula, enligt min mening.

zjbus

#6
Citat från: HJP skrivet 24 oktober 2019, 15:20:05 PM
****
Jag tror mig veta, att vägmarkeringarna började målas 1965. Åtminstone våren 1966. Man målar inte om allt detta på "en kafferast", så det gällde i så fall att börja i tid, om man skulle hinna till högertrafiken. Men den färgen har, i sig, inget med höger-, eller vänstertrafik att göra. Vi kunde gott ha behållit det gula, enligt min mening.
Ja i god tid före omläggningen bör det ju ha varit för att få allt klart tills dess, vad det nu skulle vara bra för, håller med om att vi kunde behållit det gult och mer än tillräckligt med annat jobb fanns att utföra inför dagen H så det var väl rätt onödigt att lägga resurser på detta ovidkommande som inte resulterade i några förbättringar.

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 24 oktober 2019, 15:20:05 PM
****
Jag tror mig veta, att vägmarkeringarna började målas 1965. Åtminstone våren 1966. Man målar inte om allt detta på "en kafferast", så det gällde i så fall att börja i tid, om man skulle hinna till högertrafiken. Men den färgen har, i sig, inget med höger-, eller vänstertrafik att göra. Vi kunde gott ha behållit det gula, enligt min mening.

Citat från: zjbus skrivet 24 oktober 2019, 15:38:10 PM
Ja i god tid före omläggningen bör det ju ha varit för att få allt klart tills dess, vad det nu skulle vara bra för, håller med om att vi kunde behållit det gult och mer än tillräckligt med annat jobb fanns att utföra inför dagen H så det var väl rätt onödigt att lägga resurser på detta ovidkommande som inte resulterade i några förbättringar.


Tanken med förändring från gult till vitt var att det skulle markera om det var gammal eller ny vägmarkering. Detta skulle under övergångsperioden visa om vägmarkeringen var tänkt för vänster- eller högertrafik. Principen var nämligen att den första vägen skulle målas om i god tid före Dagen H. Men den sista vägen skulle målas om en tid efter Dagen H. På detta sätt skulle då trafikanterna veta om det var vägmarkeringar för vänster- eller högertrafik.

När man byter sida om vägen som man gjorde i Sverige så måste vägmarkeringarna förändras på en del håll på vägarna. Störst skillnad är det ju förstås med svängfiler. Dessa måste ju målas från andra hållet, men pilarna på andra sidan som pekar åt andra hållet osv. Men även lite mindre självklara förändringar påtvingades. Ute på landsvägar finns det här och var spärrlinjer som ska motverka omkörningar med mera. Dessa är ofta utmålade efter platser med skymd sikt. Men detta förändras när man byter sida om vägen. Därför att spärrlinjen visar ofta att trafik från ena hållet inte får köra över spärrlinjen, medan trafik från andra hållet däremot får det. Denna typ av vägmarkeringar måste målas om bakvänt när man byter sida om vägen. Vissa platser med skymd sikt kan också förändras om man byter sida. Därför kan även nya spärrlinjer bli aktuella när man byter sida.

Så det är lite det ena och det andra som  måste förändras i vägmarkeringarna när man byter sida. Därför bytte de medvetet färg till vitt. Det vita skulle visa att det var målat för högertrafiken och det gula för vänstertrafik. Det skulle underlätta för trafikanterna och säga om vägmarkeringarna var rätt eller fel för den sida om vägen man körde helt enkelt.

Även för de som jobbade med vägmarkeringarna hade nytta av detta. På så vis kunde de se om vägen var anpassad för att byta sida eller inte.

Så där var det rätt praktiskt att byta färg.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

pnott

Kul att du är tillbaka med dina betraktelser, Niklas. Det var ett tag sen, men det är alltid uppfriskande att läsa dem!

Du illustrerar med några varningsskyltar för djur vid vägen. Enligt förordningen så ska dessa vara vända mot vägen och de var alltså spegelvända då vi hade vänstertrafik. Många icke-symmetriska skyltar har just den egenheten - att de är spegelvända i vänster- respektive högertrafik. Dessa skyltar byttes alltså garanterat ut vid högeromläggningen!

En anekdot är skylten varning för vägarbete. Enligt förordningen ska arbetaren vara vänd bort från vägen, men i Sverige är han vänd mot vägen. Detta blev fel redan när märket först infördes, och Sverige av misstag valde högervarianten. När vi gick över till högertrafik så spegelvände vi denna skylt, precis som alla andra, så nu har vi vänstervarianten.

Väldigt många skyltar byttes alltså verkligen ut när vi gick över till till högertrafik, så nog skulle detta varit det bästa tillfället att byta färgsättningen. Men det gjordes inte och idag med de kraftigt reflekterande skyltar som vi har nu så är väl anledningen att ändra något mindre än någonsin...

Niklas Bygdestam

Citat från: pnott skrivet 24 oktober 2019, 20:44:48 PM
Kul att du är tillbaka med dina betraktelser, Niklas. Det var ett tag sen, men det är alltid uppfriskande att läsa dem!

Du illustrerar med några varningsskyltar för djur vid vägen. Enligt förordningen så ska dessa vara vända mot vägen och de var alltså spegelvända då vi hade vänstertrafik. Många icke-symmetriska skyltar har just den egenheten - att de är spegelvända i vänster- respektive högertrafik. Dessa skyltar byttes alltså garanterat ut vid högeromläggningen!

En anekdot är skylten varning för vägarbete. Enligt förordningen ska arbetaren vara vänd bort från vägen, men i Sverige är han vänd mot vägen. Detta blev fel redan när märket först infördes, och Sverige av misstag valde högervarianten. När vi gick över till högertrafik så spegelvände vi denna skylt, precis som alla andra, så nu har vi vänstervarianten.

Väldigt många skyltar byttes alltså verkligen ut när vi gick över till till högertrafik, så nog skulle detta varit det bästa tillfället att byta färgsättningen. Men det gjordes inte och idag med de kraftigt reflekterande skyltar som vi har nu så är väl anledningen att ändra något mindre än någonsin...




Ja du har rätt i att djurskyltarna spegelvändes för att få högertrafiksvarianter av dessa. Det var några andra som ändrades med 1967, som skylten för flera farliga kurvor. Den var formad som ett Z innan. Denna ändrades till de nuvarande som visar åt vilket håll första kurvan går, vilket inte den gamla skylten visade.

Men det fanns ändå skyltar som gick att återanvända, som inte var beroende åt vilket håll de satt åt, och därmed var flyttbara åt andra sidan. Det är här jag tror man ville spara pengar med att behålla den gula färgen. Så att de kunde flyttas utan att det skulle märkas så mycket.

Men om man skulle ändrat till vit bakgrund, så var det 1967 som de borde gjort den ändringen, för det var bästa chansen. Och jag tror det hade varit rätt lyckat. Men det såg de nog som en "onödig" detalj. Förordningen för vägmärken i Europa anger ju både gult och vitt som lika godkända.

Jag upprepar det jag sagt innan. Trots att jag tycker de vita är bättre, så skulle jag ogilla om de fick för sig idag att byta ut alla skyltar mot vit bakgrund. Det skulle bli enormt dyrt. Dessa pengar gör betydligt större nytta i att uppgradera vägstandarden på vägnätet istället.

Du har också rätt i att skylten för Vägarbete är felvänd i Sverige. Skylten som jag visar ovan är från Cypern. Men även Storbritannien har likadan skylt. Den är vänd som den svenska. Men i både Storbritannien och Cypern är det vänstertrafik. Så den cypriotiska skylten som jag visar är rättvänd.

Det måste ha varit ett misstag att vända på dessa skyltar i Sverige 1967. Rätt märkligt att de inte tänkte längre här. De borde ha sett hur man löst detta i andra länder. Men någon missade detta och vände den fel.

Vägarbetsskyltar är ju provisoriska. Här skulle det faktiskt kunna gå att investera i att vända på dessa skyltar och köpa nya utan att det vore så fruktansvärt dyrt. Men troligen vill man inte ge sig på den saken. Vägarbetsskyltarna som sätts upp är ofta ägda av entreprenören eller liknande, och inte av staten. Så det kanske är lika bra att låta detta vara så slipper alla entreprenörer köpa nya skyltar. Inte bara entreprenörer äger vägarbetsskyltar. Vissa museijärnvägar äger också sådana. Bland annat den smalspåriga museijärnvägen i Uppsala (ULJ, eller även kallat Lennakatten) äger vägarbetsskyltar. Dessa används främst när det är banarbeten vid plankorsningarna vid vägar, för att varna trafiken, då banarbeten och liknande nära en väg kan för trafikanter bli likvärdigt med ett vägarbete :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Micke A

Även Åland har gubbe som skottar åt samma hål som Sverige, men i Finland åt andra hållet 

Knut

#11
Han i Finland lägger tilbake det dom andra skottar upp.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge