Dagens vägskyltning längs med Europas motorvägar följer ofta numera en viss princip. Förvarnande skyltar 2 eller 3 gånger och sedan framme vid avfarten. En annan sak som blivit standard i de flesta länder är avfartsnumren. I Sverige följer man helt klart den standarden. Det svenska motorvägsnätet har blivit en del i det gemensamma europeiska systemet, och detta tycks man vara medvetna om. Och därför följs också standarden med bland annat avfartsnumren.
Men vissa skillnader i stilen finns helt klart. De olika länderna tolkar detta på lite olika sätt och har var sin lösning på denna standard.
Min åsikt är att de svenska skyltarna känns lite "grötiga" All information finns, vart avfarten leder, vilket avfartsnummer den har osv. Man har idag till och med försett dessa med den kontinentala symbolen för avfartsnummer, vilket t ex saknas i Danmark. Men något känns "grötigt" och lite otydligt tycker i alla fall jag.
Här kommer ett av mina favoritexempel: Det är Serbien. Man har där nyligen sett över sin skyltstandard och moderniserat den. Där känns skyltarna tydliga.

Första skylten finns redan 1500 meter före. Detta är avfart nummer 19 på väg E75. Avfarten heter Stara Pazova. Denna upplyser alltså både namn och nummer samtidigt och det är stort och tydligt. Denna motsvarar alltså även den skylt som i Sverige har namnen som t ex Trafikplats Brunnby eller Jordfallsmotet, men är enligt min mening mycket tydligare. Namnen på avfarterna är också mer talande där. De är mer kopplade till platserna vägen leder till. I Sverige är dessa namn väldigt kryptiska då de är döpta efter okända saker i dess närhet.
Serbiska skyltar har dubbel text, både med vanliga latinska bokstäver som vi är vana vid och med kyrilliska bokstäver. Detta beror på att serbiska skrivs ungefär lika mycket med båda alfabeten.

1000 meter före avfarten kommer den här skylten. Man kommer till Stara Pazova om man svänger av vilket framgår tydligt. Kör man rakt fram fortsätter man på E75 och man åker mot Novi Sad. Detta framgår tydligt på skylten.
Skylten är tydligare i verkligheten än den ser ut på min dåliga bild.

500 meter före kommer då den här skylten. Som synes en tredje variant. Detta visar tydligt att man närmat sig ännu mer och skylten talar sitt tydliga språk att man bör tänka på att planera att svänga av nu om man vill åka av här. Kan rekommenderas t ex att börja lägga ut blinkers.

300 meter före kommer den här skylten. De tre strecken säger att det är 300 m kvar. Bakom kan ni se att det kommer en likadan. Men den har två streck istället. När man kommit dit är det 200 meter kvar. Sedan finns en likadan skylt till med ett streck och då är det bara 100 meter kvar.
På Balkan är Serbien ensamma om dessa streckade skyltar. De finns i Tyskland, Storbritannien, Spanien och en del länder ytterligare. Men inte i Sverige, Kroatien, Danmark eller Frankrike. Men dessa är mycket praktiska. De hade nog varit bra även i Sverige. Man kan planera hur man ska köra av tack vare dessa.

Nu har vi kommit till själva avfarten. Här sitter en skylt som visar att man ska av om man ska till Stara Pazova. Den bekräftar egentligen att just här är själva avfarten mot Stara Pazova. Och den som fortsätter rakt fram fortsätter på E75 mot Novi Sad. Just här sitter de på en portal, men de sitter ofta på marken istället på vanligt sätt också.

Här är själva avfarten. På den blå skylten som samtidigt fungerar som en avfartsskärm sitter avfartssymbolen med avfartnumret. Det står 19 på den skylten även om det inte syns på bilden.
Detta är alltså moderna serbiska skyltar. I mitt tycka väldigt bra och tydliga. De är inspirerade av tyska skyltar, men lite modernare. Men långt ifrån alla har hämtat intrycken från Tyskland. I Österrike har man ett snitt på skyltningen som mer liknar det i Sverige än både tyska och serbiska skyltar. Där är det mer svenskt tänkande. Och Schweiz har ännu mer "svenskt" tänkande på sitt skyltsystem. Medan t ex Danmark eller Ungern visserligen har avfartsnummer, men de använder inte den kontinentala symbolen för detta som vi har i både Sverige och i Serbien, liksom i Schweiz och Österrike.
Om man kommer till Italien saknas avfartsnumren. Något som i alla fall jag störs lite av faktiskt. För om jag kört ända från Uppsala där jag bor så har jag brukat följa avfartsnumren hela vägen neråt. Sedan byts nummerserierna ut, ibland för att det kommer en gräns till ett annat land, men ofta även inom samma land, eftersom det vid någon större trafikplats kan byta nummerserie. Men hur som helst följer jag numren. Men kommer jag till Italien tar det plötsligt slut. Man har inte nummer där, med undantag från några lokala ringleder runt större städer som Rom eller Milano, men inte annars. De reagerar jag på och störs lite av faktiskt. Italienarna har inte följt med utvecklingen och har inte anpassat sitt skyltsystem efter kontinental standard som vi andra gjort.
Undrar om någon orkade läsa detta