Huvudmeny

Varselkläder

Startat av sa2bcn, 05 oktober 2015, 16:52:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sa2bcn

Kommer varselkläder att införas även för busschaufförer? kanske inte så dumt vi utför ju arbete på väg

Staffan Sävenfjord

#1
I Norge och många andra europeiska länder är det lag på att det i alla bilar och bussar skall finnas varselväst som är åtkomlig från förarplatsen. Man behöver alltså inte ha den på under körning men skall ta på den innan man går ut om bilen stannar på vägen.

I Norge har detta gällt sedan 2007 och när lagen infördes var det många som trodde att den lagen också skulle införas i Sverige. I så fall skulle den väl gälla såväl yrkesförare som privatbilister. Kanske även motorcyklister.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Nu när Arriva bytte uniform så pratades det om att jackan skulle vara av varseltyp. Men jag tror den blev svart ändå? Dumt nog, dagens varselkläder kan ju vara snygga för att vara varsel.

Nico

Det har ju förekommit krav på varselkläder enligt EN 471 i vissa sammanhang för bussförare. Bl.a. när man öppnat upp depåer som fortfarande har varit byggarbetsplatser.

Att ha det i anslutning (som t.ex. en väst) till sådana tillfällen där man måste kliva ut trafiken så ser jag det som en klar fördel. Däremot är ju inte förarjobbet att betrakta som arbete på väg per se och de flesta bussuniformer brukar ha ganska bra med reflexer.

Sedan finns det en annan faktor och det är att, liksom med blåljus, det uppstår en risk för att nyttan urvattnas om det används alltför frekvent. Varselkläder är till för att varna, men görs det på ren slentrian.... nja... nääh!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Förare som frekvent stiger ur för att följa skolelever fram o åter över vägen under den mörka årstiden ska enligt min mening ha varselklädsel.