Västtrafik bedrövligt, enligt merparten

Startat av reseguiden86, 28 mars 2014, 13:25:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Med en dyr kollektivtrafik som gör merparten upprörda tydligen, stockholm är visserligen dyrare men där är det merparten nöjda med kollektivtrafiken, så rent omvänt, om man skall tro artikeln..


http://www.bt.se/nyheter/boras/vasttrafik-bedrovligt-enligt-resenarerna%284220088%29.gm

Hur vida Västtrafik är bland dem största eller bland dem minsta bolagen har jag ingen koll på, men någon som tror sig veta varför Västtrafik gör som dem gör? Fick bekräftat av en buss chaufför i veckan att nytt biljett system håller på att utvecklas igen, suck.. Hoppas att det bara är modifieringar av det nuvarande, annars blir det dyrt har jag en känsla av..

danneh

Bra fråga, något gör de ju väldigt fel.
Personligen är jag rätt nöjd, utom en sak, som skulle få mig att börja ta bil om jag kunde. Vem i h*l*** kom på att kalla 80 för Express? Garanterat Göteborgs långsammaste expressbuss, och något för att snabba på linjen planerar man inte. Detta medan en del slutat åka buss enbart pga det, bra tänkt där. Den går fort norr om Nordstan, men söderut är det ingen skillnad alls.
Enligt Västtrafik kallas den Express för att den går på Dag Hammarskjöldsleden.

pegee

Jag tror att en sak som gör Stockholmarna nöjdare med sin kollektivtrafik är tunnelbanan. Snabbt och enkelt från A till B. Våra spårvagnar som skall trängas med annan trafik, bussar, gående, cyklister, allt i samma plan gör att snitthastigheten blir förfärande långsam. Från ytterområdena och in till stan är OK, men skall man vidare genom centrum och ut på andra sidan så tar det tid!

Storgöteborg är en till ytan väldigt utspridd samling kommuner, vilket gör det svårt att få en effektiv kollektivtrafik. Göteborgs stora industrier Volvo (med alla underleverantörer), raffen, hamnarna ligger alla på hisingen. Merparten av arbetspendlingen måste då ske över älven någonstans. Och för att göra ont värre tog västtrafik bort de direkta industribussarna från ytterområdena till industrierna. I stället hänvisar man till ordinarie trafik.

Så nog finns det skäl till att man gnäller på västtrafik.     
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Ersa

Hur fick SKL fram siffrorna?
Hur gick undersökningen till?
Är det någon som känner någon som blivit tillfrågad att delta?