Sista dagen med jätterondellen

Startat av Mr G, 13 september 2013, 07:57:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Att det är lite kaosartat några dagar vid större trafikomläggningar är ingen nyhet, speciellt då allt inte var riktigt klart.

Mr G

Jag har varit med på ett antal trafikomläggningar, är inte direkt nybörjare på området. Men den här gången är det exceptionellt. Den andra morgonen var kaos åt alla håll såg det ut som. Allt är inte riktigt klart än, men jag hade inte trott att det skulle bli i närheten av vad det varit hittills. Jag kan inte minnas någon trafikomläggning som varit i närheten av detta kaos de första dagarna.

Det måste väl rimligen bli bättre vad det lider, men sett till det stora hela tror jag att man snålat för mycket. Huvudfåran E18 borde ha varit trefilig åt varje håll, åtminstone till Jakobsberg. En framtida breddning kommer att bli dyr och komplicerad eftersom rätt mycket av vägen går på broar/i tunnlar.
吉先生

Nico

Citat från: Mr G skrivet 24 september 2013, 16:25:42 PM
Jag har varit med på ett antal trafikomläggningar, är inte direkt nybörjare på området. Men den här gången är det exceptionellt. Den andra morgonen var kaos åt alla håll såg det ut som. Allt är inte riktigt klart än, men jag hade inte trott att det skulle bli i närheten av vad det varit hittills. Jag kan inte minnas någon trafikomläggning som varit i närheten av detta kaos de första dagarna.

Det måste väl rimligen bli bättre vad det lider, men sett till det stora hela tror jag att man snålat för mycket. Huvudfåran E18 borde ha varit trefilig åt varje håll, åtminstone till Jakobsberg. En framtida breddning kommer att bli dyr och komplicerad eftersom rätt mycket av vägen går på broar/i tunnlar.

Jättebra att du är erfaren, men det finns det även många andra som är så ingen är väl speciellt imponerad av den typen av uttalanden. När någon (oftast i syfte att trycka till en yngre meningsmotståndare) skryter med att vederbörande minsann har gjort något länge så blir min enda motfråga normalt; - Ja, du kanske gjort något visst länge... men innebär det att du därmed är bra på det?! Att det strular vid etappvisa omläggningar är inget nytt och jag tycker inte det här heller var speciellt exceptionellt.

I morse var det sedan så lite problem att Radio Stockholm inte brydde sig om att nämna omläggningen annat än att de uttryckte förvåning över att det gick så smidigt. Man trimmade enligt utsago en del signaler mm. igår, men två aber kvarstår dock (förutom lokalgatan mellan Tensta/Rinkeby samt trafikplats Rissne som ska bli klar till våren 2014). Dels avfarten mot Kista från Rinkebyhållet som inte är klar vilket gör att det uppstår köer ned mot Torshamnsgatan vilket delvis hindrar trafik vidare mot E4. Detta är som sagt dock inget fenomen som uppstod efter omläggningen utan så har det varit av och till på morgnarna under en ganska lång tid.

Det andra problemstället är just korsningen vid det som var Stora tuben. Kapaciteten i korsningen är inte tillräcklig så på morgonen blir det lätt kö för fordon mot Rissne/Solna samt på eftermiddagen för de som kommer Ulvsundavägen och ska vidare och då måste passera korsningen. Ser man sedan till busstrafiken så lider givetvis linjerna som måste genom både Rinkeby och Tensta av förseningar. De mera genomgående linjerna har dock inte haft några direkt anmärkningsbara problem. Ger man det några dagar till (så det sätter sig ordentligt) så lär det nog sedan fungera ganska skapligt.

Att man sedan kanske tagit till i underkant vad gäller storlek, antal körfält osv. är en politisk fråga och knappast något man kan lösa här. En orsak är väl sannolikt dock att man litar på att även förbifarten byggs då den i så fall ju lär ta hand om transittrafik som ska förbi Stockholms mera centrala delar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Kan även tillägga att det var nästan helt hindersfritt/köfritt hela vägen från Kista till Bromma blocks i går eftermiddag, medans köerna ringlade långa på E4:an - tyvärr gör ju bristen på planskilda korsningar vidare från Bromma att köerna hamnade där istället - men det var kul att kunna swischa i 80 *host* från Kista till Bromma Blocks utan problem klockan fem på eftermiddagen...

Mr G

Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 11:54:38 AM
Kan även tillägga att det var nästan helt hindersfritt/köfritt hela vägen från Kista till Bromma blocks i går eftermiddag, medans köerna ringlade långa på E4:an - tyvärr gör ju bristen på planskilda korsningar vidare från Bromma att köerna hamnade där istället - men det var kul att kunna swischa i 80 *host* från Kista till Bromma Blocks utan problem klockan fem på eftermiddagen...

Då möttes vi på vägen, för vid femtiden satt jag i kö åt andra hållet och befann mig kl 17.04 mitt för Rinkeby där jag tog den här bilden på de bilar som åkte åt andra hållet. Medans du svischade förbi i 80 ser de andra bilarnas hastighet ut att ligga runt 8 km/h.  :)



På morgonen åkte jag åt samma håll som dig och då var hastigheten också runt 8 km/h från Kista fram till det återuppståndna Rinkebykorset. Kl. 8.42 köade jag tillsammans med bl a en 179:a vid Kistapåfarten, kö fram till Rinkebykorset som synes, om man också tittar på nästa bild.





Kl. 8.46 hade jag tagit mig upp för påfartsrampen, och här är det snigelfart åt alla håll som gäller.


Köerna från Kista fram till Rinkebykorstet lär vi nog få leva med fram till att Rissnerondellen blir kvar. Den tillfälliga lösningen här är mycket olycklig för trafiken från Kista. De två Kistafilerna slutar prompt med de bastanta betongblocken som syns på första bilden, och Kistatrafiken måste tränga sig in i de två filer som kommer från Jakobsberg. Efter att Rissnerondellen blr klar kan korsningen vid betongblocken stängas och Kistafilerna får fritt flyt mot Bromma, medans Jakobsbergsfilerna leder upp mot rondellen.









吉先生