Huvudmeny

Rondeller. Igen.

Startat av pegee, 27 juni 2013, 19:34:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Det här med rondeller har varit uppe tidigare, det är jag väl medveten om. Och jag avskyr dem.
Jag föreslår en liten enkel intern tävling: Hur många rondellpassager gjorde du på ditt pass idag?
På mitt pass idag passerar jag 17 rondeller på 8 turer (fram och tillbaka).
Det blir alltså 17*8=136 passager genom en rondell idag. Det blir mycket vevande på ratten
för att få 15 meter buss genom dem.

Vissa rondeller är stora och fina, andra är små och pyttiga och ligger inklämda i bostadsområden.
Gjorda för att hålla personbilarna i schack. Bussarna är ett helt förbisett fenomen.

(Edit: räknade fel!)
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Wetjo

Körde visserligen inte buss, men var i Norrland i midsommarhelgen.
Passerade Umeå på E4:an. 8 rondeller...  >:(
Vad är detta???

Nico

Det här är en tveeggad fråga. Som pegee skriver så är somliga cirkulationsplatser väl tilltagna medan en del andra är rena skräpet och just mest avsedda för att stoppa upp trafiken. Ska en begränsning (cirkulationsplats, farthinder etc.) ha någon inverkan på bilar så blir dock dess påverkan på bussar så hög att det blir besvärlig att ta sig förbi vilket ju inte alls är bra ut flera hänseenden. I vissa fall så blir det även så att landskapsarkitekter mm. fått alltför fria händer vilket då ibland resulterat i en slutprodukt som kanske är estetiskt tilltalande, men värdelös och trång att använda. En sådan cirkulationsplats finns på Landsvägen i Sundbyberg och där är det tur att de flesta bara ska rätt igenom. På vissa andra håll har man istället tagit bort cirkulationsplatser med påföljd att det faktiskt flyter sämre. Där är nuvarande Ankdammskorset (f.d. Ankdammsrondellen) i Solna ett bra exempel.

Misstänker att en hel del av problematiken här framförallt ligger i det faktum att väghållarna ofta inte förstått behoven för busstrafikens del (eller för tung trafik öht). I många fall har inte heller bussbolagen haft så mycket kontakt med väghållare m.fl. och istället verkar man nästan ha accepterat skador mm. som en del i processen Numera jobbas det dock mera proaktivt, men det tar nog lång tid innan det blir ändring över hela linjen. I Stockholm så har entreprenörerna en långtgående autonomi från Trafikförvaltningen (SL) och här är det numera inte ovanligt att man själv har kontakt med kommuner, TrV osv. och får säga bu och bä om trafikanordningsplaner, ombyggnader och annat. Keolis är de som kommit längst på den kanten, men alla entreprenörer är involverade på olika vis. Sannolikt kommer detta att öka alltmer i framtiden

Sedan är inte cirkulationsplatser enbart av ondo (om de inte är för små och för många) och ratta en del får man ju ofta göra ändå. I synnerhet i stads- och förortstrafik. I många fall har man även nytta av dem i de fall man behöver vända trafik, att någon kommit fel osv. Det var inte alltid det enklaste förr. Sedan har man i många fall fått ett bättre flyt i trafiken på många håll liksom att säkerheten ökat då tidigare farliga korsningar byggts bort. Får bussbolagen m.fl. nu mera möjlighet att vara med från början och tycka/tänka så kommer förhoppningsvis detta med framkomlighet även det att förbättras i viss grad. Däremot kommer det aldrig att kunna bli helt optimalt då samspelet i trafiken även bygger på vissa kompromisser.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Wetjo skrivet 29 juni 2013, 09:48:54 AM
Körde visserligen inte buss, men var i Norrland i midsommarhelgen.
Passerade Umeå på E4:an. 8 rondeller...  >:(
Vad är detta???

"Norrland" är ett lite väl generaliserande och luddigt ord, men visst...

Tja, väljer man Kolbäcksleden framför den inte särskilt gamla E4-genomfarten rätt genom stan, så blir det några fler rondeller, ja.
Annars minns jag med fasa barndomens extrema köer i alla korsningar, främst på Ersboda, men även längs Kolbäcksvägen. Trafiken flöt alltid mycket långsammare innan rondellerna kom till Umeå. Vänstersvängar var ibland helt omöjliga.

Ronald M. Jannesson

Jovisst, cirkulationsplatser, som det heter, är väl bättre än en korsning där vägarna är starkt trafikerade. Om folk som kör fordon bara kunde lära sig att blinka UT UR densamma. Alltså blinka höger när man ska lämna den. Det här vänsterblinkandet är ett ofog...Finns dom som blinkar vänster hela tiden och sen kör dom ut. Vilken körskola har dom lärt sig köra i undrar jag???

Taunusch

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 29 juni 2013, 15:58:00 PM
Om folk som kör fordon bara kunde lära sig att blinka UT UR densamma. Alltså blinka höger när man ska lämna den. Det här vänsterblinkandet är ett ofog...Finns dom som blinkar vänster hela tiden och sen kör dom ut.

Ska man fortsätta till tredje avfarten eller längre i en cirkulationsplats får man gärna blinka vänster för min del så länge man blinkar höger så snart man har passerat den sista avfarten innan den man ska lämna cirkulationsplatsen från. Det har jag inget som helst emot, ser inga nackdelar med det, tvärtom.

Men precis som du säger: blinka för tusan ut ur cirkulationsplatsen.

Nico

För min del har jag svårt med dessa 'nya' regler och metoder för att köra igenom en cirkulationsplats. Jag har fortfarande tänket om fyrvägskorsning i ryggmärgen. Egentligen förstår jag inte vad som var så svårbegripligt med det som då motiverade en ändring till dagens system som inte speciellt många verkar vara förtjusta i och som verkar stjälpa mer än hjälpa i många fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2013, 14:36:19 PM
"Norrland" är ett lite väl generaliserande och luddigt ord, men visst...

Tja, väljer man Kolbäcksleden framför den inte särskilt gamla E4-genomfarten rätt genom stan, så blir det några fler rondeller, ja.
Annars minns jag med fasa barndomens extrema köer i alla korsningar, främst på Ersboda, men även längs Kolbäcksvägen. Trafiken flöt alltid mycket långsammare innan rondellerna kom till Umeå. Vänstersvängar var ibland helt omöjliga.

Norrland för mig är norr om Skellefteå...  ;)
Vill minnas att det bara var att "bränna igenom" Umeå förut med reservation för diverse rödljus.
Satt förövrigt o räknade rondeller på E16 genom Borlänge i dag o kom fram till att det är sju rondeller från Falun räknat till utfarten mot Djurås. *suck*

Taunusch

Citat från: Wetjo skrivet 30 juni 2013, 11:13:43 AM
Norrland för mig är norr om Skellefteå...  ;)
Vill minnas att det bara var att "bränna igenom" Umeå förut med reservation för diverse rödljus.
Satt förövrigt o räknade rondeller på E16 genom Borlänge i dag o kom fram till att det är sju rondeller från Falun räknat till utfarten mot Djurås. *suck*

Hur ser antalet svårt skadade och döda ut i trafikolyckorna längs den sträckan innan och efter att cirkulationsplatserna byggdes?

Carl Eric

På linje 474 mellan Slussen och Hemmesta passerar du igenom 13 rondeller per tur (enkel). Av dessa är 4 löjligt små...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Anders Noren

Citat från: pegee skrivet 27 juni 2013, 19:34:35 PM
Bussarna är ett helt förbisett fenomen.

Det brukar vara så att alla trafikslag utom bilarna är förbisedda. Det finns hur många rapporter och handböcker som helst för hur man projekterar en cirkulationsplats med hänsyn inte bara till biltrafikens behov, men kunskapen har förbaskat svårt att nå ut på konsultbolagen och kommunerna.

r5m

Körde nog igenom rondeller 23 gånger idag med bussen om jag har räknat rätt. Tycker det har blivit för många rondeller, sliter ju bara onödigt mycket på däcken  >:(

HJP

Citat från: Taunusch skrivet 29 juni 2013, 16:14:01 PM
Ska man fortsätta till tredje avfarten eller längre i en cirkulationsplats får man gärna blinka vänster för min del så länge man blinkar höger så snart man har passerat den sista avfarten innan den man ska lämna cirkulationsplatsen från. Det har jag inget som helst emot, ser inga nackdelar med det, tvärtom.
****
Problemet är, om du ligger i ytterfil, i cirkulationsplatsen, att bakomvarande bilister tror att du ska byta fil. Det andra problemet är det du pekar på, att de flesta ligger kvar för länge, med vänsterblinken. T.o.m. de flesta i innerfilen, underlåter att blinka höger, när de kör ut mitt framför bilen som de har snett bakom sig  >:(

HJP

Taunusch

Citat från: HJP skrivet 01 juli 2013, 22:07:34 PM
****
Problemet är, om du ligger i ytterfil, i cirkulationsplatsen, att bakomvarande bilister tror att du ska byta fil.

Använder du ytterfilen i annat fall än om du ska svänga ur i första eller andra avfarten i en vanlig cirkulationsplats med fyra anslutande vägar?

HJP

Citat från: Taunusch skrivet 02 juli 2013, 10:25:39 AM
Använder du ytterfilen i annat fall än om du ska svänga ur i första eller andra avfarten i en vanlig cirkulationsplats med fyra anslutande vägar?
****
Det spelar väl ingen roll för frågeställningen?

HJP