Västtrafik angör inte längre Landvetter Flygplats

Startat av Olof Lagerkvist, 14 maj 2012, 10:42:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Västtrafiks linjer 511 och 616 som går via Landvetter Flygplats har hittills haft en hållplats alldeles vid terminalbyggnaden, intill Flygbussarnas hållplatslägen. Nu är det tydligen slut med detta.

http://www.vasttrafik.se/Trafiklaget/Trafikforandringar/?clickedId=22747

Det skylls alltså på Swedavias avgifter för hållplatsen och resenärerna får ett stycke extra gångväg. För personal som pendlar till flygplatsen blir det lite olika mycket sämre beroende på exakt vart dom ska. Dock är det väl fortfarande för de flesta någorlunda konkurrenskraftigt läge jämfört med att åka bil med tanke på gångvägarna till och från parkeringshusen, om man ser till själva omaket med gångväg. Däremot kan extra gångväg till och från hållplatser enligt min mening vara det som definitivt får pendlare att välja bil istället för buss eftersom totala restiden kan bli väldigt mycket längre med buss med sådana förutsättningar.

För flygresenärer som använt de här busslinjerna till/från flygresor får man nog säga att det blir en betydande försämring. Framförallt om man har en del bagage att släpa med sig. Särskilt illa blir det från Boråshållet där det numera först krävs ett byte vid Landvettermotet-Landvetter centrum och sedan lång gångväg vid flygplatsen.

Nej, är det Swedavia som tvingat fram det här beslutet i någon form av iver att ta ut hutlösa angöringsavgifter så tycker jag det är riktigt dåligt. Det bidrar verkligen inte till att deras "miljöprofil" tas på allvar. Om det å andra sidan är så att avgifterna höjts för att man tänkt bygga bättre hållplatser på något vis skulle man kanske kunna ha mer förståelse. Även om det nog lätt blir motsatt effekt om bussar slutar angöra hållplatsen...
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Swedavia gör detta för att förbättra servicen och av omtanke om miljön.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/forbattrad-service-i-fokus-for-bussangoringsavgift/

Min personliga tolkning är att det är för att tjäna pengar. Och jag tycker det är väldigt fult gjort av Swedavia. Västtrafik gör enligt mitt tycke helt rätt som inte faller för Swedavias utpressning. Om det drabbar Swedavias egna anställda, vilka är de som mest använder dessa linjer, så kanske det kan få dem att tänka om.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

man kunde hoppas SL gör samma sak till Arlanda eftersom det är /blir avgifter där också

bjorn_k

 :-X
Inte är det smart av Swedavia, det kan vi vara helt överens om... Tyvärr är det (väl) miljödomstolen som räknar in ALLA utsläpp i flyplatsområdet under samma utsläppstak vilket gör att Swedavia på många platser har smått panik då taket i många fall redan är nära eller tillochmed uppnått. De gör allt för att sänka trafikmängden till och från terminalerna.

Sen att det är ett osmart sätt att göra det på, det håller jag helt med om!

Staffan Sävenfjord

Citat från: bjorn_k skrivet 14 maj 2012, 12:42:52 PM
:-X
Inte är det smart av Swedavia, det kan vi vara helt överens om... Tyvärr är det (väl) miljödomstolen som räknar in ALLA utsläpp i flyplatsområdet under samma utsläppstak vilket gör att Swedavia på många platser har smått panik då taket i många fall redan är nära eller tillochmed uppnått. De gör allt för att sänka trafikmängden till och från terminalerna.

Sen att det är ett osmart sätt att göra det på, det håller jag helt med om!

Ja, det är ju i så fall inte speciellt smart att vidta åtgärder som innebär ökad biltrafik i så fall. Men på bilarna tjänar ju Swedavia parkeringsavgifter...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: homer skrivet 14 maj 2012, 11:53:34 AM
man kunde hoppas SL gör samma sak till Arlanda eftersom det är /blir avgifter där också
Det beror nog mycket på hur många resenärer som bussarna har eftersom jag har för mig att det här är fasta avgifter för varje bussangöring och inte en avgift per passagerare. En fullsatt buss blir altså inte så dyr per passagerare men en buss som har 4-5 avstigande vid flygplatsen så blir det dyrt. Kan nog tänka mig att SLs linje 583 har fler resenärer i genomsnitt än vad dom nu aktuella bussarna till Landvetter har och att avgiften per passagerare därmed blir lägre.

Omnilasse

SL har väl också protesterat och hotat med ungefär samma sak. Där handlar det kanske snarare om försämrad turtäthet eller dylikt.

Men frågan är konstigt. När jag har samtalat med fok på Svedavia har man snarast påpekat att man är ett vinstdrivande bolag. Frågan om att man skall ha betalt för "allt" är väl något som kommer mer och mer, så det är ju inte så förvånande.

Jag tror nog beslutet tillkommit mycket beroende på att man faktiskt inte riktigt förstår villkoren för bussbranchen. Det har också anytts från ministerhåll om att Arlanda i sitt efterkommande avtal, inte längre skulle behöva räkna resorna till och från flygplatsen i sin miljöprövning. Och ur det senare perspektivet kan man ju - rent företagsekonomiskt - förstå deras tanke.

Olof Lagerkvist

#7
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2012, 11:23:56 AM
Swedavia gör detta för att förbättra servicen och av omtanke om miljön.

http://www.swedavia.se/om-swedavia/nyheter/forbattrad-service-i-fokus-for-bussangoringsavgift/

Tack för länken Staffan.

Jag tycker innehållet i Swedavias meddelande tyder på att dom gör ett fundamentalt feltänk. Swedavia vill alltså börja ta betalt av bussar som en form av förberedelse för privat busstrafik m m enligt nya kollektivtrafiklagen. Lite mer logiskt hade väl varit, om man hade läst lite längre i nya lagen, att ge Västtrafik uppdrag att förvalta hållplatsområdet, dvs underhålla det och dela ut/hyra ut platser till privat och subventionerad trafik. Det skulle ligga lite mer i linje med vad Västtrafiks uppdrag egentligen är enligt nya lagen.

Det känns som det görs så mycket märkliga saker på många håll som motiveras med nya kollektivtrafiklagen, utan att någon egentligen kan motivera förändringarna närmare. Jag förstår faktiskt inte varför. På det hela taget är förändringarna inte så väldigt stora, mer än att de tidigare länstrafikhuvudmännen får ett tydligare samordningsuppdrag och inte kan förhindra privata initiativ riktigt lika enkelt som tidigare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ska vi tänka på miljön så lägg ner all flyg och satsa på tåg i stället.. Flyget betalar ju inte ett öre i miljöskatt som bilar och bussar gör via bränslet och vägskatter..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina