Varför anlitas Interbus för ersättningstrafiken?

Startat av Carl Eric, 01 mars 2011, 19:20:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!


DB Regio Sverige, som kör pendeltågen i Östergötland, anlitar Interbus för ersättningstrafik vid inställda tåg och trafikstörningar i Östergötland.

Personligen så tycker jag att det verkar osmidigt då Interbus inte har några bussar stationerade i Östergötland, utan måste vid varje trafikstörning ringa runt till diverse underentreprenörer...


Så min fråga blir: varför valde man Interbus?



Tacksam för svar!




MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

RoggaBoy

På samma sätt gör ju SJ AB som anlitar Björks som sedan "ringer runt". Inget konstigt alls.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 mars 2011, 20:32:03 PM
Interbus är ju en av dem som har längst erfarenhet från att koordinera ersättningstrafik och det är väldigt osmidigt om operatören själv ska ha en mängd smååkare i de län man passerar.

Nu ringer man ett samtal och Interbus trafikledning ordnar fram de bussar som behövs.

Interbus har ju dessutom den fördelen att de står fritt gentemot andra tågbolag. Bussakuten ägs av Veolia, som också kör tåg. Nettbuss Transfer ägs av NSB etc. Björks Buss står visserligen fritt men har fullt upp med uppdragen för SJ.

Jag har mycket goda erfarenheter av Interbus i Göteborg som fixare av ersättningstrafik både från min tid på SJ och från tiden på Tågkompaniet. Av lätt förståeliga skäl anlitar vi dock numera Nettbuss Transfer, som också är mycket duktiga. Att skaffa ersättningsbussar är inte så många bussbolag som har organisation för. Jag kan ge exempel på flera duktiga bussbolag som misslyckats på den punkten men avstår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)