Swebus Express 4366

Startat av Hans Fredriksson, 02 juli 2010, 20:09:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Bild som jag har visat tidigare. Då var den aktuell i dag är det en raritet.
Hur som helst med den saken, bilden tagen 26 oktober 2003 i Västervik. Linjen är 857.



j-a

Det är allt nåt särskilt med en riktig vanhool :)saknar dom.

bilomnibussen

Vart tog alla Swebus Express´ vanHooler vägen? Det var bra bussar att köra och det hände sällan något efter vägen. Två gånger fick jag punktering på boggin. Närmast denna hade vi i Örebro 4363 som var oerhört slö vad det kom sig. Fick mestadels gå på linje 843 till Karlstad och segade sig sakta uppför backarna mellan Karlskoga och Kristinehamn.
Mvh Jan G

j-a

Ja det har jag också funderat på vart alla tagit vägen,de enda som jag vet som som finns kvar hos privatåkare i sverige är 4363 hos Klippans buss och 4384 som tidigt hamnade hos Jackobssons buss i Degerfors?Ett fåtal om någon kanske finns kvar hos Nobina,4334???.Kan verkligen alla ha exporterats det fanns ju så pass många så någon mer borde väl finnas kvar i landet?

Ersa


bisquit

Citat från: Ersa skrivet 03 juli 2010, 20:32:11 PM
4399 mår gott i Umeå:



Vad bra. Se till att de bevarar den till eftervärlden och gör om den till museiföremål. Måste ju ha minst en riktig expressbuss kvar i landet. 8)

j-a

Ja just ja 4399 hade jag glömt ;)

1896

4363 gick ofta på linje 847, en kortvarig linje som gick till Borlänge med övernattning, hade nåt med tåg att göra, tror att man gick tom från Örebro till Västerås för att köra linjen, detta var -99 -00 ungefär.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 04 juli 2010, 18:26:19 PM
4363 gick ofta på linje 847, en kortvarig linje som gick till Borlänge med övernattning, hade nåt med tåg att göra, tror att man gick tom från Örebro till Västerås för att köra linjen, detta var -99 -00 ungefär.

Stämmer bra det. Det var en tågbuss som kördes på beställning från SJ av Swebus. De lät tydligen också numrera den i sitt linjenummersystem och sålde säkert också biljetter till egen taxa till dem som inte hade köpt tågbiljett.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Det gick ju bara en dubbeltur, en kvällstur upp till Borlänge, och en morgontur ner från Borlänge, bussen stod vid Bussgodset i Borlänge på nätterna, körde lastbil år Skogaholms då, på nätterna, så jag brukade kolla in bussen.

bilomnibussen

Var det verkligen för SJ, ja, i alla fall tror jag linjen gjorde en konstig lov från Örebro till Eskilstuna och Västerås upp till Borlänge, är inte säker på detta men kanske någon annan vet?
Mvh Jan G

J73

Där finns en gammal Swebus Express Van Hool buss i Skånetrafikens färger..Tror den står i Nobinas depå i Lund..Men den kan även stå i depån i malmö..Såg den härom dagen i malmö..Hann se att de första siffrorna på inventarienr var 43..

j-a

Citat från: J73 skrivet 05 juli 2010, 21:31:53 PM
Där finns en gammal Swebus Express Van Hool buss i Skånetrafikens färger..Tror den står i Nobinas depå i Lund..Men den kan även stå i depån i malmö..Såg den härom dagen i malmö..Hann se att de första siffrorna på inventarienr var 43..
4352 eller 4398 då??

Ersa

4334 står skriven på Nobina Lund sedan 2006-06-22. I trafik.
4352 skrevs över på Busmarket 2009-02-11.
4398 står skriven på Nobina Lund sedan 2007-02-01. I trafik.
4399 står skriven på Nobina Umeå sedan 2003-07-17. I trafik.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 03 juli 2010, 21:29:16 PM
Vad bra. Se till att de bevarar den till eftervärlden och gör om den till museiföremål. Måste ju ha minst en riktig expressbuss kvar i landet. 8)

Det vore kul, men det är inget jag kan påverka. Notera dock att alla gardiner saknas på bilden. 10 minuter innan fotograferingen togs de av och skulle tvättas upp i samband med en regelbunden storstädning, så nog är 4399 ompysslad och välskött numera. :)