Värmdölinjerna stannar åter för avstigande på alla hållplatser

Startat av Karsten, 05 februari 2010, 14:38:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Från Nobina meddelas att 425-440 och 474 åter kommer att stanna för avstigande på samtliga hållplatser från och med måndag. Detta för att ovana resenärer till t.ex. Viking line inte ska hamna fel.

När man införde avstigningsförbud vid Londonviadukten och Henriksdal på Värmdölinjerna gjordes det just för att resande till t.ex. Viking line inte skulle fylla upp Värmdöresenärers plats på Värmdöbussarna. Frågan är om det också blir tillåtet med avstigning vid Nacka trafikplats, något som aldrig tidigare varit tillåtet (av samma anledning) och de resande lärt sig.

Man kan fråga sig varför avstigningsförbudet nu hävs av trafikutövaren (hos SL finns ingen information om detta)? Troligtvis är det så att bussförarna inte bryr sig tillräckligt om informationen eller inte får den tillräckligt motiverad för att förstå och ta till sig den. Det är nämligen många förare som hävdar att de skiter fullständigt i förbudet och låter folk kliva av var de vill, för att slippa tjafset. Om man inte får förarana att spela med är det svårt att hålla igång en i grunden utmärkt idé.

Tråkigt värre! :(

homer

Citat från: Karsten skrivet 05 februari 2010, 14:38:31 PM
Om man inte får förarana att spela med är det svårt att hålla igång en i grunden utmärkt idé.

Tråkigt värre! :(

håller med om att det är synd att man viker sig, men inte så konstigt då man varken från SL's eller Nobinas håll har brytt sig de minsta om att informera passagerarna, utan att man uteslutande har lastat över "problemet" på förarna

Nico


Citat från: Karsten skrivet 05 februari 2010, 14:38:31 PMTroligtvis är det så att bussförarna inte bryr sig tillräckligt om informationen eller inte får den tillräckligt motiverad för att förstå och ta till sig den. Det är nämligen många förare som hävdar att de skiter fullständigt i förbudet och låter folk kliva av var de vill, för att slippa tjafset. Om man inte får förarana att spela med är det svårt att hålla igång en i grunden utmärkt idé.

Tycker det känns lite märkligt att det skulle vara så mycket tjafs just i Björknäs trafikområde. Detta med att inte kunna kliva av eller på vid vissa hållplatser fungerar ju mycket bra på andra håll och på andra linjer i länet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Yujin Zhang

Jag verkar tillhöra de få som inte tyckte om denna regel med Londonviadukten och Henriksdal från hela början. Jag tycker man borde ha som Roslags Näsby tpl och Norrtäljelinjer: endast påstigande riktning från stan och påstigande endast när avstigande finns på väg in till stan (det är mycket möjligt att det har varit så i praktiken, för vem är nu så elakt (eller har så mycket ork att bry sig) att man vägrar öppnar framdörren för någon när det är bara en hållplats kvar av linjen? ;)).

Karsten


Omnilasse

Problemet är ju att det varit så dåligt skyltat om förbudet. I sådana fall är det ju inte så konstigt att folk kommer på fel buss och allvarligt talat tycker jag kanske inte det är den bästa reklamen för Stockholm, om ovana resenärer ska missa båten genom en extratur till Värmdö, för att man ska hålla på en princip. Det är helt enkelt inte rimligt. Gör man skyltning och ett logiskt system, tror jag nog att problemet skulle kunna lösa sig, men man måste ju ha lite framförhållning i sådana fall. För självklart är det ju inte heller rimligt om man måste sätta in massa förstärkning till Värmdö, för resenärer som ska till Londonviadukten..

lil-sis

Aldrig hört talas om att man inte skulle få kliva av vid London. Nu brukar jag iofs använda de två längst ner på benen när jag åker båt (inte så ofta som det låter) men jag kan tänka mig att det skapat vissa problem. Gör man en sådan ändring borde skyltar som informerar vara enorma och finnas senast från tunnelbanan.

Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 05 februari 2010, 14:38:31 PM
Från Nobina meddelas att 425-440 och 474 åter kommer att stanna för avstigande på samtliga hållplatser från och med måndag. Detta för att ovana resenärer till t.ex. Viking line inte ska hamna fel.

Har beskurit inlägget något.
Olika bud har givits och det senaste, från idag, är att man fortfande inte ska stanna för avstigning vid Nacka trafikplats på utväg och inte stanna för påstigning vid densamma på inväg mot Slussen. Annan info gavs beträffande denna hållplats den 12:e.

Carl Eric

Citat från: Peter Erret skrivet 15 februari 2010, 18:34:10 PM
Har beskurit inlägget något.
Olika bud har givits och det senaste, från idag, är att man fortfande inte ska stanna för avstigning vid Nacka trafikplats på utväg och inte stanna för påstigning vid densamma på inväg mot Slussen. Annan info gavs beträffande denna hållplats den 12:e.

Det låter ju smart! Men de flesta har ändå lärt sig att man inte får kliva av vid Nacka Tfp...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Peter Erret

Citat från: calken skrivet 15 februari 2010, 18:59:37 PM
Det låter ju smart! Men de flesta har ändå lärt sig att man inte får kliva av vid Nacka Tfp...
Dagligen så har förarna tjafs beträffande detta då vissa förare hela tiden sedan man införde hållplatsen och samtidigt denna bestämmelse struntat i bestämmelsen och låtit kunderna stiga av vid Nacka trafikplats på utväg.

Carl Eric

Citat från: Peter Erret skrivet 15 februari 2010, 19:14:53 PM
Dagligen så har förarna tjafs beträffande detta då vissa förare hela tiden sedan man införde hållplatsen och samtidigt denna bestämmelse struntat i bestämmelsen och låtit kunderna stiga av vid Nacka trafikplats på utväg.

Jo absolut! Åker från Nacka Tfp varje dag och det är väl en gång varrannan vecka som jag ser att det händer... Men jag är ju inte där hela tiden  ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jo

Om det inte är tillräckligt skyltat att bussen inte stannar på alla hållplatser så är det väl bara till att stanna. Man kan ju inte gärna ta resenärerna som gisslan bara för att följa något som står i specen och dessutom verkar ändras hela tiden. Risken för nödöppnade dörrar eller förare som åker på en smäll ökar nog i sådana fall stort. Det bästa är väl att klart i tidtabellen skriva ut att bussen inte stannar där och sedan även skylta den snabbuss stannar ej via Vikingterminalen/Londonviadukten eller liknande. På väg mot Stockholm torde ju problemet inte uppstå då ingen skada sker när passagerarna helt enkelt bara får vänta till nästa buss.


Karsten

Citat från: Jo skrivet 15 februari 2010, 22:09:26 PM
Om det inte är tillräckligt skyltat att bussen inte stannar på alla hållplatser så är det väl bara till att stanna. Man kan ju inte gärna ta resenärerna som gisslan bara för att följa något som står i specen och dessutom verkar ändras hela tiden. Risken för nödöppnade dörrar eller förare som åker på en smäll ökar nog i sådana fall stort. Det bästa är väl att klart i tidtabellen skriva ut att bussen inte stannar där och sedan även skylta den snabbuss stannar ej via Vikingterminalen/Londonviadukten eller liknande. På väg mot Stockholm torde ju problemet inte uppstå då ingen skada sker när passagerarna helt enkelt bara får vänta till nästa buss.



Problemet här är väl att det inte är ett inarbetat system och att det är svårt att inarbeta ett system om man (SL) inte informerar kunderna tydligt och informerar förarna och ser till att de följer de nya rutinerna (SL och trafikutövaren). I Norrort fungerar det här bra vad jag hört, kanske tack vare att det "alltid varit så". I Nacka/Värmdöfallet är det ett förhållandevis nytt upplägg att förbjuda avstigning vid vissa hållplatser på vissa linjer, och det krävs tydlighet och kontinuitet för att hålla en sån här trafik tydlig och fungerande. Det är inte så konstigt att trafikutövaren väljer att sluta med upplägget om förarna (och därför resenärerna) inte klara att efterleva det, för många klagomål på otydliga regler och olika besked från olika förare vad som gäller tvingar trafikutövaren att agera .Att man nu tvingas ge upp tyder kanske på att SL inte klarar av att styra trafikutövarna så att den trafik SL beställt körs som SL tänkt.

Omnilasse

Citat från: Karsten skrivet 15 februari 2010, 22:52:47 PM
Problemet här är väl att det inte är ett inarbetat system och att det är svårt att inarbeta ett system om man (SL) inte informerar kunderna tydligt och informerar förarna och ser till att de följer de nya rutinerna (SL och trafikutövaren). I Norrort fungerar det här bra vad jag hört, kanske tack vare att det "alltid varit så". I Nacka/Värmdöfallet är det ett förhållandevis nytt upplägg att förbjuda avstigning vid vissa hållplatser på vissa linjer, och det krävs tydlighet och kontinuitet för att hålla en sån här trafik tydlig och fungerande. Det är inte så konstigt att trafikutövaren väljer att sluta med upplägget om förarna (och därför resenärerna) inte klara att efterleva det, för många klagomål på otydliga regler och olika besked från olika förare vad som gäller tvingar trafikutövaren att agera .Att man nu tvingas ge upp tyder kanske på att SL inte klarar av att styra trafikutövarna så att den trafik SL beställt körs som SL tänkt.
Framförallt är väl ett problem att Vikingaterminalen är ett ställe dit kunder åker kanske någon gång per år. Varav också en hel del är finska turister (och förövrigt även utländska turister som tar en dagstur). Det kräver lite tydligare skyltning än att hamna på ex.vis 676 för att få gå av vid Danderyd. Då räcker det inte med att ha en liten skylt sittandes vid hållplatsen, eller en anmärkning i tidtabellen.  Det måste också finnas en logik i terminalen och tydliga skyltar. Så som skyltningen har sett ut nu, har man ju knappt förstått själv (och ändå får man väl anse sig som mer initierad än den vanliga resenären), om vilka linjer som egentligen avses. Man får tänka på att många av resenärerna som skall till terminalen knappt vet vad Värmdö ligger. Dessutom  - om efterlevnaden är dålig, (vilket som sagt är det ända rätta, man kan gärna inte hålla passagerare som gisslan) - blir ju tyvärr kunderna bara förvirrade.

Karsten

Citat från: Omnilasse skrivet 16 februari 2010, 08:18:20 AM
Framförallt är väl ett problem att Vikingaterminalen är ett ställe dit kunder åker kanske någon gång per år. Varav också en hel del är finska turister (och förövrigt även utländska turister som tar en dagstur). Det kräver lite tydligare skyltning än att hamna på ex.vis 676 för att få gå av vid Danderyd. Då räcker det inte med att ha en liten skylt sittandes vid hållplatsen, eller en anmärkning i tidtabellen.  Det måste också finnas en logik i terminalen och tydliga skyltar. Så som skyltningen har sett ut nu, har man ju knappt förstått själv (och ändå får man väl anse sig som mer initierad än den vanliga resenären), om vilka linjer som egentligen avses. Man får tänka på att många av resenärerna som skall till terminalen knappt vet vad Värmdö ligger. Dessutom  - om efterlevnaden är dålig, (vilket som sagt är det ända rätta, man kan gärna inte hålla passagerare som gisslan) - blir ju tyvärr kunderna bara förvirrade.

Precis! Det finns dock en väldigt enkel princip för vilka bussar man inte kunnat åka med, alla bussar med avstigningsrestriktion har avgått från den bortre rampen (Värmdöröret). Tyvärr har skyltningen inte varit helt tydlig och pedagogisk, jag förstår dem som t.ex kallar 420 och 422 för Värmdölinjer trots att de inte är det i just det har avseendet.