Allmänna bussforum > Busstrafik

SV: synpunkter på pendeltågsersättning

(1/14) > >>

Nico:

--- Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:21:09 PM ---

--- Slut citat ---

Trevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.

--- Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:21:09 PM ---Det som saknades idag var införmatörer ute på fältet och jag har fullt förståelse för SL och entreprenörerna då det är helg och helt oplannerad. Men de borde nyttja folk som jag som mer än gärna vill ställa upp och informera om läget vid t.ex. Ulriksdal idag. Tråkigt bara att SL saknar intresse för det... :-[
--- Slut citat ---

Öh... visst är det bra med entusiaster, men frågan är i så fall hur det egentligen skulle gå till rent praktiskt? Visst kan man plocka in vem som helst, men hur mycket legitimitet och trovärdighet skulle en civilklädd yngling egentligen ha i allmänhetens ögon i ett fall som detta? Visst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.

Yujin Zhang:

--- Citera ---Trevliga bilder även om 5785 inte såg att ut må så bra. Att det var svart med folk på sina ställen märkte jag själv (körde lite 509 å 540 ikväll) lite abrupt. Tydligen hade Swebus information till RTL Busslink tydligen varit ganska bristfällig vilket påverkade även oss övriga. Först lät det nämligen som om pendeln gick, men inte stannade i Sollentuna C och det var först efter att flera av oss Råstaförare hittade vilsna Swebusar inne på t.ex. Bagartorpsringen och informerade om det som RTL lyckades få tag i någon ansvarig hos Swebus och därmed reda på att pendeln faktiskt vände i Rotebro respektive Ulriksdal. Verkar inte som om Swebus trafikledning hade en helt lyckad afton. Ingen yttre trafikledare verkar heller ha varit på plats i Ulriksdal. Om det fanns någon i Rotebro känner jag inte till.
--- Slut citat ---
Tack!
Utan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).

--- Citera ---Visst är tanken god, men lite handlar det även om att ha personer som har ett visst organisatoriskt ansvar och även där skulle det nog brista om man bara bad X antal entusiaster att försöka att hänvisa folk hit eller dit.
--- Slut citat ---
Ge mig en chans så får ni se!  :)

Nico:

Nja, som jag skrev så är tanken god men knappast genomförbar i praktiken. Menar inget ont, men om man ibland knappt kan styra/informera folk iklädd t.ex. en knallgul jacka som det trafikledning på så tror jag knappast att allmänheten skulle bry sig så mycket om vad t.ex. en gymnasiegrabb i civila kläder står och försöker att hojta ut. Sen må man som entusiast vara hur kunnig som helst, men det är inte kunskapen i sig som är viktig här utan möjligheten att nå ut med sagda kunskap.

Nico:

--- Citat från: Yujin Zhang skrivet 05 april 2008, 23:59:20 PM ---Utan att gå in för mycket på det vill jag påpeka att i såna här situationer skulle Busslinks modell, med alla TO i en enda byggnad (rum för den delen), fungera bättre än Swebus, eftersom man har bättre koll på vagnar i övriga TO än bara den du har hand om (tycker jag iaf).
--- Slut citat ---

En sak som jag i alla fall märkte då jag guidade iväg några vagnar åt rätt håll var att många inte hade en aning om var de var. Visst måste man kanske skicka det man har, men om TO Södertälje skickar upp vagnar med förare som inte är hemtama så gäller det även att det finns en yttre trafikledning som är bekant med området.

Karsten:
Jag blev personligen tillfrågad av Swebus ersättningsgeneral att komma och köra. Dock fanns det som vanligt ingen som kunde ta mina ordinariekörningar på 422, så det blev ingen insats alls från 400-land. Trafikledaren hade ingen lust att ställa trafik när han med stor möda lyckats täcka de 40 tjänster som lämnats obesatta på torsdagen, fullt förståeligt. :-X

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion