Allmänna bussforum > Busstrafik

Ang. busschaufförerers avlösning

(1/1)

Janne:
Hej!

Igår aktualiserades ämnet verkligen här i Göteborg då många bussar fastnade runtomstaden och blev kraftigt försenade, framförallt efter kl 18 då halkan också slog till efter snöfallet hela dagen och gjorde gatorna ishala. Jag åkte själv med linje 18 och fastnade på Hjalmar Brantings platsen i 50 min eftersom ingen chaufför dök upp när vi kom dit, han satt givetvis fast någonannanstans och trafikledningen svarade inte först efter 25 min. Kom tre bussar och samtliga skulle byta chaufför varav en bara lämnade bussen medans de andra åkte och parkerade bussarna och väntade på avlösaren, liksom helt uppgivet. Här går ju bussarna var 5:e min men nu var absolut ingen i tidtabell. Hur gör man i dessa tillfällen för att köra bussen vidare kan väl å andra sidan vara helt fel då de kanske har gjort sin kör-tid? Men att lämna bussen innan avlösare kommer som jag upplever sker ändå emellanåt här, måste väl vara helt förbjudet?? Nu fick ju folk vänta och vänta att få komma hem och trots alla bussar så hände ingenting, tur det itne är snöfall i Götet oftare för ledbussarna är inte alls anpassade för de förhållandena!


Nupski:
Det var totalkaos i tisdags... var nere och gjorde studiebesök på tx Kville och stackarn där hade det inte lätt... Snöröjningen i Göteborg fungerar inte som den skall och sen så dessa pusher ledvagnar som fastnar så fort man viskar snö... på det glada 80-talet innan upphandlingshysterin fanns det tillräckligt med kortvagnar så man kunde klara trafiken...

Var själv ute och sladdade runt i söndags... när snön kom satt jag i en ledbuss och det gick framåt men inte särdeles fort.... fick sen en kortvagn och lyckades ta mig upp på höjderna...

Buss-Anders:
Hej Lars Ödlund!

Hur skulle det kunna gå till rent praktiskt om man med låst menar att bussen verkligen är låst och nyckeln borttagen?
Eller menar du att bussen är igenstängd med fyrkantiga öppningsvredet?

Självklart säkrast att utrymma men vad är skönast för passagerarna?

Ska snart iväg och köra linje 17 här i Kalmar som körs en 2-3 dagar i veckan
Kalmar-Kåremo- Gunnarsbo-Helgesbo-Fantetorpet-Böle-Rockneby-Läckeby- Kalmar.
Förmodligen ingen resenär förrän i Rockeby

mvh
Buss-Anders

Staffan Sävenfjord:

--- Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 27 mars 2008, 08:28:56 AM ---Hej Lars Ödlund!

Hur skulle det kunna gå till rent praktiskt om man med låst menar att bussen verkligen är låst och nyckeln borttagen?
Eller menar du att bussen är igenstängd med fyrkantiga öppningsvredet?

Självklart säkrast att utrymma men vad är skönast för passagerarna?

Ska snart iväg och köra linje 17 här i Kalmar som körs en 2-3 dagar i veckan
Kalmar-Kåremo- Gunnarsbo-Helgesbo-Fantetorpet-Böle-Rockneby-Läckeby- Kalmar.
Förmodligen ingen resenär förrän i Rockeby

mvh
Buss-Anders

--- Slut citat ---

Trevligt att du skall köra just den linjen. Den har jag - och många med mig här - faktiskt åkt. Dock inte i ordinarie linjetrafik utan vid en SvOf-resa. Men eftersom vår ciceron i Kalmar hade den linjen som sin fasta tjänst tog han med sig oss och körde precis utefter den.
Vi åkte i en Scania CF. Jag antar att det blev en annan vagntyp i dag.

Buss-Anders:
Hej Staffan!

Jo jag körde den med en av våra äldsta skorvar.
Nr 3293, en Volvo men mer än så kan jag inte om den.
Väsnas en del men rullar på bra.

Men jag gillar de här gamla bussarna, stabila och följsamma.
Ibland är de bättre än de nya med goda utrymmen för förarna. Sedan kan de vara krångliga inte i själva körandet men det kan vara speciella saker med dem som jag inte är så bra på eller inte kan. Knappar kan vara flyttade. Det var knappt att den ville starta idag men efter några försök så gick det bra. Att skylta med " rulle" är inte alltid så lätt och just det var det på den här idag.
Så jag blev lite sen men det gjorde inget för jag hade inga passagerar förrän i Rockneby på återvägen efter nästan  5,5 mils körning.
Den rundan kan jag köra fler gånger.

Buss-Anders

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion