Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar/bussbilder/ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 20 maj 2022, 15:57:18 PM

Titel: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 maj 2022, 15:57:18 PM
(https://i.postimg.cc/qBWqttgQ/B38-S-TN20maj77-Web.jpg)

B38 274 på Smörslottsgatan 20 maj 1977. Inte många mil på mätaren.

Mvh Gunnar
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 20 maj 2022, 16:36:03 PM
Tack för ditt trevliga foto, årsmodell 1976 enligt SBH i övrigt inte så mycket info där: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/43344
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 20 maj 2022, 17:03:01 PM
Enligt Ringlinien 3/93:

Första regdatum 770501, såld till Rohmers i Skåne 881007 och avreg 931013.

/Gunnar
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 20 maj 2022, 17:49:17 PM
Tack, det där var betydligt mer detaljerad information än vad SBH erbjöd om denna buss, tvivlar inte på Ringlinien. Som du skrev inte många mil på mätaren efter knappt 3 veckor.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 maj 2022, 20:27:40 PM
Du får gärna skicka in komplettering till SBH. SBH är och blir vad Vi tillsammans gör det till.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: roggek skrivet 22 maj 2022, 19:09:24 PM
Volvo/Van Hool var bland de snyggaste bussarna i Sverige på 1980-talet... :)
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 24 maj 2022, 00:13:45 AM
Minns när dessa dök upp på linje 62 när jag hälsade på mina morföräldrar som bodde på Smörslottsgatan. Det var något annat än de B30 (Scania CR11M) och B34 (Volvo B59/Säffle) som vanligen trafikerade linjen.
B38:orna flyttades ganska snart från Gårda till Majorna har jag för mig.
//Jonas
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 24 maj 2022, 13:08:19 PM
Du får gärna skicka in komplettering till SBH. SBH är och blir vad Vi tillsammans gör det till.

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Varför gör du inte det själv? För att kunna komplettera till sidan måste man ha ett användarkonto och vara inloggad hos SBH.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Walter skrivet 24 maj 2022, 13:38:46 PM
Vilket är väldigt enkelt för alla användare som vill bidra så det tycker jag alla som hanterar, letar och använder sig av data om bussar från SBH bör göra.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: zjbus skrivet 24 maj 2022, 14:03:50 PM
Ja jag känner inte till tillvägagångssättet men för en initierad så är väl det ett bättre alternativ än att uppmana andra till det.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Ersa skrivet 24 maj 2022, 19:32:58 PM
Varför ska Bussmicke göra jobb åt andra? Det är väl jättebra om de som har för oss andra okända uppgifter själva kan tillföra fakta till SBH. I detta fall Gunnar, som alltid verkar påläst och informerad. Ju fler användare som själva lämnar förstahandsfakta till databasen, desto bättre.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 maj 2022, 23:10:20 PM
Varför gör du inte det själv? För att kunna komplettera till sidan måste man ha ett användarkonto och vara inloggad hos SBH.
Jag skrev det i all vänlighet. Det är inte svårt att skaffa ett konto och vara med.
Många tar tyvärr för givet att det alltid ska finnas där.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Bfg skrivet 25 maj 2022, 21:14:43 PM
Det var problem med bakdörrarna på B38.
Manuell nigning/nivåreglering fanns inte.
Bakdörrar fastnande/tog i ibland på hållplatser som var ojämna, höga, eller lutande.
Om det var en anledning att flytta dom till majorna vet jag inte.
Men Gårda körde innerstadstrafik och nordöstra stadsdelarna med gamla hållplatser och backar.
Majorna körde västerut i nyare flacka områden.
/Bfg
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: S Svensson skrivet 25 maj 2022, 22:07:24 PM
Om man nu skall skriva om problem. B38 med B10R van Hool anskaffades med låg höjd för att det skulle vara lättare att stiga in. De sattes in på linjerna 60 och 62. Linje 62 var gamla linjen från (äldre sträckning)Redbergsplatsen-St Sigfrids Plan-Skårsplatsen-Kallebäck.
Samtidigt som bussarna sattes i trafik byggdes trafiken i Kallebäck om.Det var arbeten med E6 och delvis RV40. Det tog ibland i i mitten av bussen.Därför flyttades B38 till Majorna och tursattes bla på linje 95 till Fiskebäck.
Göteborg som busstad. Faktum är att huvuddelen av trafiken inte rör sig inne i innerstäderna mer än på vissa ställen. Därför blev det så att det anskaffades bussar typ B10M med wiimakaross för det som brukar kallas tätortstrafik. Det byggdes några B10M van Hool som användes som flygplatsbussar huvudsakligen.
Tekniskt har bussarna förändrats så att framaxlarna  har annat utförande så att man kan köra med låggolv-lågnivå. Annat utförande är att ha individuella fjäderben,såsom moderna personbilar har. Jag vet inte om detta blivit bättre. Sedan ett antal år körs ju även längre sträckor utanför städerna med bussar som är lågnivå. Vad gäller B38 var det inget fel på karossen.
Titel: SV: GS B38 - ny för 45 år sedan
Skrivet av: Gunnar D skrivet 26 maj 2022, 10:56:38 AM
Det var väl så att nya busstyper ofta först placerades i Gårda och kördes på linje 60 och 62. Detta för att ha nära till bussverkstaden om de skulle krångla och skiftas in.
B38 hade chassie Volvo B59-59 och flygbussarna B39 och B40 chassie Volvo B58-60 resp B58-55.

/Gunnar