Barnvagnar på B9S

Startat av Camilla, 10 augusti 2008, 01:37:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

#15
Apropå detta " Barn vagnar på B9S " ........ så är det här kanske en bra länk !
;-)

Nico


Tja, de vi har på Råsta är av typen SALE och där går det som sagt (förutsatt att barnvagnarna följer de äldre standardstorlekarna) in två på den främre bv-platsen om de står i längsled. Vid den bakre brukar det på vanligt vis gå in tre normala barnvagnar även om den bv-platsen i sig egentligen är specad för två barnvagnar. Kommer dock någon med dessa moderna långa trehjuliga missfostren till vagnar så tar de dock oftast upp en hel plats själva och jag brukar personligen (om möjlighet finns) att hänvisa dessa till t-banan eller motsvarande. Ta inte illa upp nu Milla, men jag önskar faktiskt att ägarna av dessa udda vagnar tänkt lite mera praktiskt innan inköpet för då hade det nog varit en ganska kortlivad trend att skjuta runt dessa missfoster till vagnar på stan.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 11 augusti 2008, 06:11:33 AM
Appropå detta " Barn vagnar på B9S " ........ så är det här kanske en bra länk !

eller denna 
för stavfel, helt apropå.

robbes

Citat från: Leif D skrivet 11 augusti 2008, 06:11:33 AM
Appropå detta " Barn vagnar på B9S " ........ så är det här kanske en bra länk !

Snälla läs vad trådskaparen har står i varje mess innan det klankas ned på hur denna skrivit.

Leif D

Citat från: robbes skrivet 11 augusti 2008, 12:12:19 PM
Snälla läs vad trådskaparen har står i varje mess innan det klankas ned på hur denna skrivit.

Jaja, men man läser ju kanske inte alla gånger.....
Fast å andra sidan är det ju väldigt bra att använda rättstavningsfunktionen i Firefox då tex (fast de går ju att göra fel då med iofs).

Så förlåt Milla ! jag ville inte racka ner på dej
;-)

Camilla

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2008, 07:37:12 AM
Tja, de vi har på Råsta är av typen SALE och där går det som sagt (förutsatt att barnvagnarna följer de äldre standardstorlekarna) in två på den främre bv-platsen om de står i längsled. Vid den bakre brukar det på vanligt vis gå in tre normala barnvagnar även om den bv-platsen i sig egentligen är specad för två barnvagnar. Kommer dock någon med dessa moderna långa trehjuliga missfostren till vagnar så tar de dock oftast upp en hel plats själva och jag brukar personligen (om möjlighet finns) att hänvisa dessa till t-banan eller motsvarande. Ta inte illa upp nu Milla, men jag önskar faktiskt att ägarna av dessa udda vagnar tänkt lite mera praktiskt innan inköpet för då hade det nog varit en ganska kortlivad trend att skjuta runt dessa missfoster till vagnar på stan.  ;)
Nu är det ju så att dom här missfoster till vagnar är mycket lättare att ta ombord på en buss som är av modell höggolv för man får ju inte hjälp så många gånger när man ska ha upp vagnen på en buss.
Jag hade en resevagn förut och den den var bökig att få upp på bussen själv.

Camilla

Citat från: Leif D skrivet 11 augusti 2008, 20:00:21 PM
Jaja, men man läser ju kanske inte alla gånger.....
Fast å andra sidan är det ju väldigt bra att använda rättstavningsfunktionen i Firefox då tex (fast de går ju att göra fel då med iofs).

Så förlåt Milla ! jag ville inte racka ner på dej
Du är förlåten.
Den bästa medicinen mot ordblindhet är att skriva mycket och det försöker jag göra men det blir tyvärr fel ibland.
Jag har haft väldigt dåligt självförtoende för att jag stavar fel så jag blev lite lessen när du klankade ner på min stavning men som sagt du är förlåten nu.

Peter Rost

#22
Citat från: Milla skrivet 12 augusti 2008, 01:58:38 AM
Du är förlåten.
Den bästa medicinen mot ordblindhet är att skriva mycket och det försöker jag göra men det blir tyvärr fel ibland.
Jag har haft väldigt dåligt självförtoende för att jag stavar fel så jag blev lite lessen när du klankade ner på min stavning men som sagt du är förlåten nu.

Sånt  där  är  ingenting  att  ta  till  sig. Fortsätt  du  skriva  efter  dina  förutsättningar.

/Peter

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 11 augusti 2008, 01:02:23 AM
Okej, då förstår jag. SLs B9SALE har ju dock även barnvagnsplats i släpet.

Åhå! Jag trodde att bara vissa enstaka B9SALE hade barnvagnsplats i släpet.

Fredde

Man kan väl säkert välja bort den bakre barnvagnsplatsen (och bakdörren?)för att få plats med fler sittplatser?


Robert Brink

CitatNu är det ju så att dom här missfoster till vagnar är mycket lättare att ta ombord på en buss som är av modell höggolv

Fast det är inte lätt att lyfta i främre delen när man hjälper till! Svårt att få bra grepp, och vagnen har en tendens till att få slagsida...! Vi stöter på dom där dagligen på tågen, när jag jobbar som Tågmästare på SJ!

//R

Camilla

Citat från: Peter Rost skrivet 12 augusti 2008, 02:25:09 AM
Sånt  där  är  ingenting  att  ta  till  sig. Fortsätt  du  skriva  efter  dina  förutsättningar.

/Peter
Tack.
Jag tänker fortsätta att skriva fast jag blev påhoppad om mina stav fel och mitt missfoster till barnvagn

Peter Erret

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2008, 07:37:12 AM
Tja, de vi har på Råsta är av typen SALE och där går det som sagt (förutsatt att barnvagnarna följer de äldre standardstorlekarna) in två på den främre bv-platsen om de står i längsled. Vid den bakre brukar det på vanligt vis gå in tre normala barnvagnar även om den bv-platsen i sig egentligen är specad för två barnvagnar. Kommer dock någon med dessa moderna långa trehjuliga missfostren till vagnar så tar de dock oftast upp en hel plats själva och jag brukar personligen (om möjlighet finns) att hänvisa dessa till t-banan eller motsvarande. Ta inte illa upp nu Milla, men jag önskar faktiskt att ägarna av dessa udda vagnar tänkt lite mera praktiskt innan inköpet för då hade det nog varit en ganska kortlivad trend att skjuta runt dessa missfoster till vagnar på stan.  ;)

Du tar upp "trehjuliga missfoster", dessvärre fick jag på en "tandemvariant" vilket innebar att den själv fick husera i främre delen av bussen (B9S), dock fanns bara ett barn med, i den andra platsen fanns bara "lik" (mat), behöver jag skriva att linjen var 465 (orientexpressen eller "jorden runt på 28 min").  ::)

M

Citat från: Camilla skrivet 13 augusti 2008, 01:51:52 AM
Tack.
Jag tänker fortsätta att skriva fast jag blev påhoppad om mina stav fel och mitt missfoster till barnvagn
Kör på utan vidare.
M (Som byggde prototypen på B9S)

Nico

#29

Citat från: Camilla skrivet 13 augusti 2008, 01:51:52 AM
Tack.
Jag tänker fortsätta att skriva fast jag blev påhoppad om mina stav fel och mitt missfoster till barnvagn

Milla du ska givetvis fortsätta skriva och jag vill poängtera att du inte blivit påhoppad av någon för ditt val av barnvagnstyp. Däremot får du nog acceptera att alla inte alltid kommer att hålla med dig i sak utan tycka något annat. Att diskutera ett sådant här ämne är inte heller i sig per automatik ett påhopp. Om du går tillbaka lite i tråden så framgår det att ingen specifikt kallat just din barnvagn för missfoster. Däremot bad jag själv om att du inte skulle ta illa upp för att man yttrar sig om dessa och motsvarande jättevagnar... vilket för många deltagare här då till stor del görs ur ett bussförarperspektiv och inte som barnvagnsanvändare. För oss handlar det ofta om lite andra prioriteringar vilket ger en helt annan syn på det hela.

Däremot påpekade jag, och står fast vid, att dessa större, och tyvärr trendigare, barnvagstyper rent generellt (vilket är en avsevärd skillnad mot att göra ett enskilt påhopp) utgör ett problem inom trafikmiljön överlag. Det är inte heller begränsat till enbart bussar utan det förekommer även problem med 'jumbovagnarna' på t-bana, pendel, spårvagn osv. och då ur både förar- såväl som passagerarsynpunkt. För förarna kanske främst ur säkerhetshänseende medan det för passagerarna handlar om utrymme, framkomlighet mm. Att t.ex. fastna i bussens främre halva för att man inte vill klättra över en hindrande barnvagn är lite irriterande och vem skäller man då på? Jo, på föraren självklart!  ;)

Att dessa trehjuliga vagnar sedan kanske är lättare att få på och av är kanske individuellt även om det säkert är en viktig aspekt för somliga. I många sammanhang tycker jag dock mig ha märkt att det mera handlar om teknik och om det gick relativt bra med de gamla vagntyperna i över 40 år så.... tja. Tycker mig även ur skadesynpunkt ha märkt en ökning av incidenter på senare tid och i takt med att dessa nyare barnvagstyper blivit vanligare/trendigare. Trots låggolv och annat så hör man numera väldigt ofta om vagnar som vält, ungar som helt sonika tippats ur sina vagnar vid på/avstigning etc. Mycket kan nog därför hänföras till instabila barnvagnsmodeller och en något udda teknik för att få på och av vissa av åbäkena till vagnar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman