Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Vilket mardrömsscenario  importera  människor hit när arbetslösheten är stor och det finns många som vill bli förare  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars-Håkan_E

Arbetslösheten bland befintliga bussförare är även den väldigt hög

homer

Jag är total chockad hur Arriva efter all kritik vågar komma med ett påstående om att dem vill importera bussförare ??? ??? ??? ??? men egentligen inte förvånad... suck

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 16 mars 2013, 10:10:59 AM
Jag är total chockad hur Arriva efter all kritik vågar komma med ett påstående om att dem vill importera bussförare ??? ??? ??? ??? men egentligen inte förvånad... suck

Idag är det ett problem att "hitta" intresserade förare i flera områden inom SL trafiken och det verkar inte räcka med de anvisningar som Arbetsförmedlingen ger ut, för utsocknes arbetslösa förare är bostadsbristen ett stort och avgörande problem i Stockholms län.

Då kanske det är lättare att erbjuda förare man redan har knutit till sig i övriga Europa jobb i Sverige, det är ju inget ovanligt utan så har ju andra operatörer gjort tidigare men åt motsatt håll med arbete utanför Sverige där trafik uppstartats.

Dagens lagstiftning innebär att det inte funkar med ett KK från utanför EU/EFTA så några Kineser eller Filipinare med inhemska KK är knappast gångbart

buskörare

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2013, 09:24:29 AM
Vilket mardrömsscenario  importera  människor hit när arbetslösheten är stor och det finns många som vill bli förare  ..

Finns det verkligen så många som vill bli förare? Och om det är så, så är det ju inte säkert att alla kan/passar att bli det.

Lars-Håkan_E

Citat från: buskörare skrivet 16 mars 2013, 11:23:46 AM
Finns det verkligen så många som vill bli förare? Och om det är så, så är det ju inte säkert att alla kan/passar att bli det.

Inte i SL området med dagens mediapresentation nej :-( men inom icke SL trafik finns det intresse, dock finns det en stor arbetslöshet bland förare, både deltids och heltidsarbetslösa och dagens a-kassebestämmelser gör ju inte saken lättare för dem som kanske har ett jobb som ger 5-6 timmar/dag då man uppmanar till heltidsarbetslöshet.

Det har ju gått så långt att det är svårt att hitta förare till anställningar som ger mindre än 85-90% (förutom rena behovsanställningar) vilket innebär att antalet behovsanställda ökar på bekostnaden av tillsvidareanställningar.

I skoltrafiken kan man använda sig av årsarbetstid vilket borde vara användbart över hela linjen utan en massa lokala särregleringar av olika slag.



buskörare

Det forsätter strömma in klagomål på Arriva. Fel bussar, stående på motorväg, turer som inte går.

Nico

Jo, man verkar fortfarande leda klagomålsligan om man ser till bl.a. vad som kommer in på Kundforumet. Däremot har intensiteten minskat en del, men rent praktiskt handlar det sannolikt fortfarande om hur man styr trafiken och rapporterar somligt. SL verkar dock vara nöjda.

Det avgörande är väl däremot om resenärerna är nöjda eller om de resignerat och hittat alternativ? En annan lite tragikomisk sida av detta är att vissa andra klagomål verkar ha ökat. Kanske pga av att man genom SL:s kundforum ser att man faktiskt inte är ensam utan att även andra har liknande problem.

Det jag åsyftar är då Arrivas första områden, dvs. Ekerö och Sigtuna/Väsby. Tidigare var det ganska tyst därifrån, men i takt med vad som framkommit på annat håll så verkar det dyka upp mer och mer klagomål på sen och utebliven trafik mm. även från de trafikområdena.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 mars 2013, 12:25:09 PM
Jo, man verkar fortfarande leda klagomålsligan om man ser till bl.a. vad som kommer in på Kundforumet. Däremot har intensiteten minskat en del, men rent praktiskt handlar det sannolikt fortfarande om hur man styr trafiken och rapporterar somligt. SL verkar dock vara nöjda.

Det avgörande är väl däremot om resenärerna är nöjda eller om de resignerat och hittat alternativ? En annan lite tragikomisk sida av detta är att vissa andra klagomål verkar ha ökat. Kanske pga av att man genom SL:s kundforum ser att man faktiskt inte är ensam utan att även andra har liknande problem.

Det jag åsyftar är då Arrivas första områden, dvs. Ekerö och Sigtuna/Väsby. Tidigare var det ganska tyst därifrån, men i takt med vad som framkommit på annat håll så verkar det dyka upp mer och mer klagomål på sen och utebliven trafik mm. även från de trafikområdena.

Ja, och det var tyst från Råsta ett tag (i media alltså) tills Norrort drog igång sitt, då blev det "fart" på Råsta också. Vilket ju är förståligt.
Som anställd på Arriva börjar jag tappa sugen måste erkännas. Det tar på krafterna att jobba på ett företag som är så hatat typ.

Nico

Jo, tyvärr är det ni förare som hamnar i kläm vilket är mycket trist.  :-\

Åker själv en hel del buss och hör en del från gamla vänner och bekanta som inte är så upplyftande. Man får hoppas att det vänder förr eller senare då alla inom kollektivtrafiken drabbas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Citat från: Nico skrivet 16 mars 2013, 12:25:09 PM
SL verkar dock vara nöjda.

Det avgörande är väl däremot om resenärerna är nöjda eller om de resignerat och hittat alternativ? En annan lite tragikomisk sida av detta är att vissa andra klagomål verkar ha ökat. Kanske pga av att man genom SL:s kundforum ser att man faktiskt inte är ensam utan att även andra har liknande problem.

Det jag åsyftar är då Arrivas första områden, dvs. Ekerö och Sigtuna/Väsby. Tidigare var det ganska tyst därifrån, men i takt med vad som framkommit på annat håll så verkar det dyka upp mer och mer klagomål på sen och utebliven trafik mm. även från de trafikområdena.

En anledning till detta kan kanske vara för att det verkligen har blivit sämre i de andra områdena. Jag åker buss i Märsta/Sigtuna varje dag, och de senaste två veckorna (v. 10 och 11) har jag noterat att många extrabussar i morgonrusningen helt plötsligt har försvunnit. Det har lett till att andra bussar får göra fler uppehåll och blivit fullastade, så jag har missat min tåganslutning 3 morgnar under dessa två veckor. Det kan jämföras med hösten/vintern då det skedde totalt 2 gånger under dryga halvåret. Samtidigt är depån helt tom utan spår av buss. Har Norrort norpat åt sig ännu fler vagnar härifrån för att försöka rädda sig själva???

Och precis som det har varit sedan 1a mars 2009 så finns det absolut ingenting som helst inskrivet i störningsinfon. Det är nog dags att SL skriver in "Störningsinfon gäller ej Arriva" ::)

Lung To

#206
Hittade en intressant artikel om Arriva: http://www.swedishbus.se/ArtiklarDetalj.aspx?uid=1a5799cf-8309-462e-931f-130770f2edc7


Mods. edit. tråd flyttad

Nico

Det är onekligen en problematisk vinkling på detta om DB:s agerande nu bryter mot EU:s regelverk. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Denna "vinkling" gäller f.ö i princip alla offentligt ägda företag inom kollektivtrafiken som har ägandet utanför landet.

Även inom landet finns ju tveksamma ägartillskott i offentligt ägda (kommunala)

Man kan notera att anmälan gjorts av det Toni Schönfelder ledda Sveriges Bussresearrangörer.

Mer läsning: http://www.swedishbus.se/ArtiklarDetalj.aspx?uid=9a4a2bb9-3c38-4e86-be6a-e5c5c0947526

Intressant att SS är redo att ta över spårtrafiken från Arriva och Keolis busstrafiken, vådliga spekulationer minsann.

Anmälan i sig är säkert korrekt men allt runt omkring känns väldigt skumt, hur många privatägda företag har fått lägga ner till följd av just Arriva:s inbrytning? och hur stor omfattning beställningstrafik kör Arriva? i konkurrens med privatägda företag?


Omnilasse

Tyvärr tycker jag nog bussarrangörerna och dess ordförande skjuter ovanför målet i artikeln. Därmed inte sagt att man kan ha rätt till viss del i sin problembeskrivning när det gäller mindre bussåkerier idag. Men här kritiserar han ju alla och allt.

E20-upphandlingen lär man nog klara sig ur från Arriva. Man kan nog ganska lätt visa på hur man kommer att göra en vinst på avtalet i slutändan (även om man förlorat bra mycket på problemen med trafikstarten),  med de beräkningar som Arriva gjort. Det hade varit betydligt lättare att komma åt Arriva ifall det varit en mer klassisk bruttoupphandling.

Möjligheteten är väl om EU skulle se strikt på tillskottsvolymen i summor och att det pågått under relativt lång tid. Det är ju dock rätt normalt i affärsverksamhet att det tar ett antal år innan ett bolag kan börja visa plussiffror. Särskilt när det gäller uppdragsavtal inom kollektivtrafik.

Men den som lever får se...