Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 10 mars 2013, 16:07:56 PM
Grejen är väl den att allt fungerade någorlunda fram till den 6/1 så frågan där är väl om hur och på vilket vis Arriva brytt sig om att anpassa de nya fordonen till rampsystemet innan de tog över? Om de inte gjort det så finner jag det ganska udda då man har samma rampsystem på andra håll och det borde väl ha gått att se till att bussarna hade rätt kopplingar innan trafikstart.

Sedan så visst har alla bolagen sina synder med i bagaget, men för Arrivas del handlar det även om usel tajming i sammanhanget och kanske även en brist på rutiner (vilket å andra sidan är märkligt även det då de borde ha fått med sig något från övriga trafikområden). För att ta ett riktigt hårdraget exempel... så undviker man väl att dumpa sina hoprafsade höstlöv på grannens tomt om man ser att vederbörande står och tittar ut genom fönstret... och att man därmed blir tagen på bar gärning. 

Tolkat till Arrivas situation så handlar det om att ifall man har allas ögon riktade mot sig så bör man kanske vara extra försiktig med vad man gör så man inte blir tagen med rumpan bar. Nu var det liksom lite där de hamnade och det trista är väl fortfarande att det drabbar alla inom kollektivtrafiken och inte enbart den som syndade för stunden.

Precis så ja

Detta med cirk pumpar som inte fungerar har ju varit legio på nya eller inflyttade bussar på andra håll också så det borde inte vara svårt att koppla rätt :-)

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 16:14:07 PM
Precis så ja

Detta med cirk pumpar som inte fungerar har ju varit legio på nya eller inflyttade bussar på andra håll också så det borde inte vara svårt att koppla rätt :-)

Vad beror detta på? Är systemet med ramper inte lika vanligt förekommande söder om Sverige?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2013, 19:36:28 PM
Vad beror detta på? Är systemet med ramper inte lika vanligt förekommande söder om Sverige?

UWE ramp med separat elanslutning för cirkulationspump?  Nä knappast...

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 21:08:28 PM
UWE ramp med separat elanslutning för cirkulationspump?  Nä knappast...

Tja, dessa ramper är väl inte direkt vanliga på förorts- och landsbygdsbussar i övriga Sverige utanför Stockholms län heller. Med undantag av t.ex Uppsala samt vissa tätortsbussar i några olika städer då.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 mars 2013, 21:15:10 PM
Tja, dessa ramper är väl inte direkt vanliga på förorts- och landsbygdsbussar i övriga Sverige utanför Stockholms län heller. Med undantag av t.ex Uppsala samt vissa tätortsbussar i några olika städer då.

Vi hade samma rampkoppling i Örebro på alla bussar.  Hur det ser ut nu vet jag dock inte, tror landsortsbussarna numera står inne i Örebro.

yngrot

UWE ramper finns i Borås  och vissa gånger fungerar det bra andra inte.. Minns att de Säffle som kom 1995  ännu 8!! år efter leverans uppvisa felkonstruerad  så helt lätt är det inte att få ramper fungera bra  .. Problemen blev värre när det kom värmeväxlare i bussarna  så rampen värmde växlaren som sen värmde bussen = märkbart kallare bussar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Arriva får visst ingen chans till lugn och ro... för nu börjar det tydligen om från början igen...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/arriva-kartlade-skyddsombud_7983844.svd
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Dörrbroms

Apropå hur trafiken rullar nu för tiden.
Ett stickprov under en timme vid DAS i går kväll:

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/ar-ni-nojda-med-arriva-nu/

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ska bli intressant att se vad som händer  med tomgångskörning   för det förekommer  mer eller mindre på alla garage ..  Är det ner mot -20C   så är de flesta bussar rätt kalla och då är det  inte mycket annat att göra än köra lite tomgång..   Är ju inte ok vare sig för förare eller resenärer med iskalla bussar .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 mars 2013, 10:52:51 AM
SL tycks också vara så gott som nöjda.

http://www.bussmagasinet.se/2013/03/arrivatrafiken-nu-pa-acceptabel-niva/

Jag citerar Trafikförvaltningen:
"Den aktuella veckan utförde Arriva 99,14 procent av den beställda trafiken och punktligheten för ankomster låg på 86 procent. Det är ungefär på samma nivå som resultaten för trafikområdet tidigare år, uppger Trafikförvaltningen som är detsamma som Storstockholms Lokaltrafik, SL."

Om tidigare år skulle uppvisat en nivå om 99,14 % utförd trafik, hade såväl resenärer som SL reagerat kraftfullt.
Hittills gällande acceptabla nivå har varit 99,80 %. Nu har vi en ny?

Ersa

"Efter de inledande mycket stora problemen för busstrafiken i Norrort, har nu trafiken återgått till en acceptabel nivå. Det konstaterar Trafikförvaltningen efter att ha gjort omfattande mätningar av Arrivas trafik under vecka 10. Arriva har därmed fortsatt förtroende att köra trafiken i Norrort"

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/foerbaettrad-trafik-i-norrort-845493

Lars-Håkan_E

Citat från: Ted S skrivet 13 mars 2013, 15:52:34 PM
Jag citerar Trafikförvaltningen:
"Den aktuella veckan utförde Arriva 99,14 procent av den beställda trafiken och punktligheten för ankomster låg på 86 procent. Det är ungefär på samma nivå som resultaten för trafikområdet tidigare år, uppger Trafikförvaltningen som är detsamma som Storstockholms Lokaltrafik, SL."

Om tidigare år skulle uppvisat en nivå om 99,14 % utförd trafik, hade såväl resenärer som SL reagerat kraftfullt.
Hittills gällande acceptabla nivå har varit 99,80 %. Nu har vi en ny?

Det är nog en prisfråga Ted :-)

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Jo

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/bussbranschen-het-i-svag-konjunktur

Allt blir nog bra när Arrivas nya utlandsrekryterade förare kommer. Ska vi gissa att de kommer att vara egenföretagare eller anställda i något bemanningsföretag i Afrika eller Asien.