Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Carl Eric skrivet 15 februari 2013, 16:40:46 PM
En bekant såg att Arriva Råsta sökte 70 förare och mejlade och frågade. Då visade det sig att de sökte 70 förare för timanställning (!). Om det nu saknas folk kanske man ska börja anställda folk på heltid för att täcka upp de tjänster som saknas...

Inget nytt i bussbranschen direkt, dessvärre...

preacher

Citat från: Ersa skrivet 15 februari 2013, 17:22:48 PM
Inget nytt i bussbranschen direkt, dessvärre...

Är det inte självklart att man nyanställer timanställda. Sedan får man ju jobba sig uppåt. Ska någon fastanställas måste man ju plocka av dom som ligger i turordning. Eller är det andra regler i Stockholm
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Cero

Sorgligt att läsa om Arrivas beteende. Att man inte lärt sig att det enda sättet att bedriva en framgångsrik verksamhet med bra lönsamhet är att göra en bra marknadsanalys, sätta rätt prisnivå, hålla efter kostnaderna, vara rädd om tillgångarna och respektera kunden och skapa en långsiktig kundrelation. Dessutom måste man ha en ledning som är tydlig, målinriktad och har en bra dialog med och respekterar medarbetarna. Samtidigt måste medarbetarna (och facket om sådant finns) ha en bra dialog med ledningen och respektera densamma. Samarbete och samverkan och ömsesidig respekt skapar värde för alla och nytta för kunden. Hur svårt kan det vara att göra rätt när det finns tusentals exempel på såväl framgångsrika som katastrofala exempel att studera?

Dörrbroms

Inslag i ABC idag igen. Nu uttalar sig även SLs ordförande Christer Wennerholm.

http://www.svtplay.se/video/1034913/15-2-19-15

Dörrbroms

Citat från: Carl Eric skrivet 15 februari 2013, 16:40:46 PM
Då visade det sig att de sökte 70 förare för timanställning (!).

En gammal kollega till mig pratade med dem förut. En timanställning fanns om han ville, och då förväntades han köra 3-4 dar per vecka.

yngrot

Citat från: Dörrbroms skrivet 15 februari 2013, 20:53:11 PM
Inslag i ABC idag igen. Nu uttalar sig även SLs ordförande Christer Wennerholm.

http://www.svtplay.se/video/1034913/15-2-19-15




Ja det var ord och inga visor .. men vad kommer att hända ??  Kommer ARRIVA  ge sig ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Frågan är väl om Arriva anser sig ha gjort något fel? Om jag fattat det rätt så har väl allt skett i enlighet med den policy de har inom företaget och där har det gnisslat förr på diverse olika håll. 

Det är ju lite intressant när man även följt en del av länkarna på bl.a. SL Kundo och ser likheter mellan hur det fungerar på Malta såväl som i Märsta och Norrort och hur det tidigare även fungerat i t.ex. Malmö och Jönköping.

En annan sak som jag finner lite udda i sammanhanget är att inte tf. VD:n (den ordinarie lättade ju hastig och lustigt i höstas) uttalat sig på något vis. Är det så allvarligt så brukar till slut den högst ansvarige få träda fram.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Andreas91

Jag kan inte påminna mig om att jag någon tidigare gång har skickat in något klagomål till SL rörande trafiken, men jag tror banne mig att det är dags nu. Jag har full förståelse för att arrivas förare (+ övrig personal) inte har det lätt och en stor eloge för ert arbete. Igår stod jag och en kompis och väntade på 695 mot Danderyd, runt kl. halv 2 på natten efter en fest, - en buss som åtminstone inte dykt upp efter cirka 10 min efter ordinarie avg. tid. På så sätt rök den inplanerade anslutningen till t-banan i Mörby c precis, så det var inget annat att göra än att vänta en halvtimme på nästa tåg.. Anslutningen kan man kanske inte direkt klandra någon för, men har man inte rätt allvarliga problem om man inte ens kan upprätthålla trafiken på en nattbusslinje, med en tur per timme. Personalbrist är väl iofs fortfarande något som ev. skulle kunna vara problem - men annars förstår jag inte riktigt.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2013, 15:50:55 PM
http://www.bussmagasinet.se/2013/02/ledare-arrivas-haveri-slar-mot-hela-branschen/

Det ligger mycket i det Ulo skriver men jag irriterar mig på den här stockholmska attityden att Stockholms problem är problem för hela landet. Jag tror inte att Arrivas misslyckande i Stockholm nämnvärt påverkar bussbranschens rekryteringsmöjligheter i övriga delar av landet. I den mån det gör det så är det väl bara positivt: förare som tröttnat på kaoset i den del av Storstockholm där Arriva kör söker sig till jobb på andra orter. Oftast är det de bästa bussförarna som tröttnar först.

Däremot har Ulo en klar poäng i att Arrivas och SL:s ledningar inte tar problemen på allvar och naturligtvis är detta ett jätteproblem för dem som bor i de områden där Arriva kör. För att nu inte tala om dem som kör buss där.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

En poäng där. Det lär väl snarare bli så att resten av huvudmännen i landet förhoppningsvis nu lärt sig något av SL:s nuvarande (och UL:s tidigare) misstag, och därför själva kommer att försöka undvika att i framtiden upphandla gigantiskt stora områden till rekordlåga nivåer.

Dörrbroms

Det är på en större skala här. Vi är ju trots allt över 1200 förare på Råsta+Norrort som skriker, och många boende här i 08-land har ingen bil - eller ens körkort - och är helt i händerna på SL så de skriker också och det ger (förhoppningsvis) eko.

Skulle jag höra att bussbolagen i Stockholm piskar sina förare och att passagerarna spottar på dom så skulle jag tänka ett varv till även om jag bodde i lugna Ebberyd.

Här skriver de lite om siffror (SL:s kundforum) och det rör väl runt 1/4 av Stockholms busstrafik.

Ersa

#102
http://arbetet.se/2013/02/15/arriva-fick-bota/
Bara 3000 kr/inställd tur? Har beloppet sänkts från tidigare avtal?

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/143-installda-turer-i-norrort-under-en-dag-morkar-/
Kanske en intressant tråd för flera här?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Dörrbroms skrivet 18 februari 2013, 16:38:30 PM
Det är på en större skala här. Vi är ju trots allt över 1200 förare på Råsta+Norrort som skriker, och många boende här i 08-land har ingen bil - eller ens körkort - och är helt i händerna på SL så de skriker också och det ger (förhoppningsvis) eko.

Skulle jag höra att bussbolagen i Stockholm piskar sina förare och att passagerarna spottar på dom så skulle jag tänka ett varv till även om jag bodde i lugna Ebberyd.


Varför skulle de som bor utanför berörda och angränsande områden bry sig om detta? Busstrafiken i Borås påverkas inte ett dyft av problemen i Stockholm. Jag hatar inställningen att Stockholms problem är hela landets problem. Då har jag ändå bott i Storstockholm i 25 år. Inte sjutton brydde sig stockholmarna om när busstrafiken mellan Borås och Göteborg närmast havererade för omkring 10 år sedan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2013, 17:26:55 PM
Varför skulle de som bor utanför berörda och angränsande områden bry sig om detta? Busstrafiken i Borås påverkas inte ett dyft av problemen i Stockholm. Jag hatar inställningen att Stockholms problem är hela landets problem. Då har jag ändå bott i Storstockholm i 25 år. Inte sjutton brydde sig stockholmarna om när busstrafiken mellan Borås och Göteborg närmast havererade för omkring 10 år sedan.

På många sätt är det som du skriver. Det finns faktiskt en hel del bussförare och ännu fler bussresenärer i både TO Norrtälje och TO Uppsala som inte hört speciellt mycket om händelserna i angränsande Märsta, Täby och Åkersberga. Så även inom Stockholms län är gränserna mellan trafikområdena lite väl tydliga, speciellt numera då inget utbyte eller samarbete förekommer längre.