Arriva - Stockholm

Startat av Stefan P, 26 januari 2013, 12:41:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Arrivas direktörer skulle ju kunna läsa lite på SL-forumet på Kundo.se, samt själva prova på att åka lite buss runtom i de nyligen övertagna områdena. Kanske småprata med övriga resenärer för att pejla in det allmänna läget.

homer

På Arrivas hemsida finns följande att läsa

CitatFordon. Under vecka sju inleder Scania ett arbete för att komma till rätta med de problem med backventilen i bränslesystemet som lett till bränslebrist på en stor del av de bussar Arriva övertagit. Detta arbete beräknas vara avklarat vecka 10.

Av den information man får är detta Keolis gamla bussar, hur kommer de sig att bussarna som säkert rullade innan övertagande plötsligt slutat att fungera??? eller missuppfattar jag de hela?

Nico

Citat från: Dörrbroms skrivet 14 februari 2013, 15:49:32 PM
"Presschef Thomas Hedenius på Arriva säger att beskedet att Kommunal vill avsluta samarbetsavtalet kommer som en blixt från en klar himmel."

Det kan man ju förstå att det gjorde för det är samma direktör som i TV-inslaget från Råsta sa att "frisknärvaron är högre nu än i augusti" och "trafikservicegraden är högre nu än innan vi tog över", och att det finns många förare som gillar Arriva och "tycker att Arriva är en schysst arbetsgivare".

Ett av problemen verkar vara att Arrivas direktörer inte tycks ha en aning om hur det verkligen står till i deras trafik. Går man t.ex enbart på inrapporterade störningar till SL här i Norrort så flyter allting ypperligt, men det är ju för att Arriva inte kan/vill rapportera in allting som de ska. Verkligheten är fortfarande att det går riktigt, riktigt dåligt.

Det är inte direkt smickrande på så vis, men i flera fall så har Arrivas kommunikationschef jämförts med den för drygt 20 år sedan världskände Bagdad Bob. På sätt och vis så kan man nog säga att det finns vissa likheter i rapporteringen dvs. alla (inkl. han själv) vet att det som sägs är käpprätt fel, men showen måste ändå fortsätta trots att svaren blir mer och mer absurda.


Citat från: homer skrivet 14 februari 2013, 18:17:33 PM
På Arrivas hemsida finns följande att läsa

CitatFordon. Under vecka sju inleder Scania ett arbete för att komma till rätta med de problem med backventilen i bränslesystemet som lett till bränslebrist på en stor del av de bussar Arriva övertagit. Detta arbete beräknas vara avklarat vecka 10.
Av den information man får är detta Keolis gamla bussar, hur kommer de sig att bussarna som säkert rullade innan övertagande plötsligt slutat att fungera??? eller missuppfattar jag de hela?

Det där var ju det problemet som Keolis hade, i bl.a. Råsta efterövertagandet 2007, på sina 37- och 47-vagnar. Vagnarna hade något slags tvådelad tank och det ledde till att vid hård kurvtagning och med endast halv tank kvar så rann bränslet över i fel halva. Hade man oflax då så rann det inte tillbaka i tid och så fick motorn kvarka och man fick ställa sig och pumpa. Det löstes då efter ett tag med just en form av backventil och har väl inte märkts av sedan typ 2008.

Att det felet skulle återkommit på övertagna bussar har jag svårt att tro. Enligt vad som sägs så är det snarare de nederländska Scaniorna som har problem med eftermonterade element mm. men i sig är det kanske irrelevant. Däremot känns det lite märkligt att inga av felen verkar man själv vara upphov till utan det är istället hela tiden någon annan part som är upphovet till att det strular. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: Nico skrivet 14 februari 2013, 18:45:22 PM
Det är inte direkt smickrande på så vis, men i flera fall så har Arrivas kommunikationschef jämförts med den för drygt 20 år sedan världskände Bagdad Bob. På sätt och vis så kan man nog säga att det finns vissa likheter i rapporteringen dvs. alla (inkl. han själv) vet att det som sägs är käpprätt fel, men showen måste ändå fortsätta trots att svaren blir mer och mer absurda.



Om några veckor kommer han vara med i Dagens Industris Weekend Bilaga med en stor intervju där han  får berätta hur hemskt de var med mediadrev från underklassen(förarna) och han kommer ge sin syn på hur lagen måste ändras så Arriva kan sparka dem förare som inte står med mössan i handen  :-\

Ersa

Citat från: homer skrivet 14 februari 2013, 19:00:38 PM
Om några veckor kommer han vara med i Dagens Industris Weekend Bilaga med en stor intervju där han  får berätta hur hemskt de var med mediadrev från underklassen(förarna) och han kommer ge sin syn på hur lagen måste ändras så Arriva kan sparka dem förare som inte står med mössan i handen  :-\

Blåbuss 178: Trafiken är helt inställd
All trafik i båda riktningar är helt inställd för blåbuss 178 sedan kl 15:31 på grund av personalbrist.
Detta beräknas pågå till cirka kl 16:45.
Inskrivet: 2013-02-14 14:09


Man borde väl först få ihop gott om anställda och reserver innan man börjar säga upp folk?

Lars-Håkan_E

Det är väl tyvärr bara att konstatera att Arriva kommit in fel i samband med trafikövertagandet, trots att man kört SL trafik i flertalet år innan och i samband med denna utökning förstärkt organisationen med kunnigt folk med gedigen bakgrund från SL trafiken.

Nu behövs det nog att några huvuden får rulla och att man får in någon frälsare som har förankring både ute bland förarna och i ledningsgruppen, det har ju funnits sådana "tillrättaställare" tidigare i historien och det kanske vore dags att kontakta någon av dessa som fortfarande lever och har hälsan för att be om hjälp.

igel

Man kan ju fundera om det är ekonomiskt försvarbart att rädda varumärket Arriva i Norrort och Råsta. Eller om det blir billigare att branda om när man fått ordning på trafiken. Självklart blir det Arriva som fortsätter att köra fast under annat varumärke.

Nico

Grejen är väl att Arriva bara fortsatt som man gjort i Märsta och Ekerö, men att det denna gång inte fungerade på samma vis. Att döma av en del på Kundo så finns det en del synpunkter även från dessa kanter. Företagsnamnet är dock ganska skadskjutet som det är, men då det rör sig om en internatinell koncern så blir det nog lite svårt att byta det mot något annat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Dörrbroms

Citat från: Nico skrivet 14 februari 2013, 19:59:43 PM
men då det rör sig om en internatinell koncern så blir det nog lite svårt att byta det mot något annat.

Nåt som verkligen retar mig med Arriva är att när man visar på att om man ändrar det här till det där så skulle det fungera så mycket bättre, så är svaret att nej det går inte för det strider mot Arrivas policy. Maken till stelt och oföränderligt företag får man leta efter.

Och apropå Bagdad Bob så finns det citat här. Bara att börja bocka av.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2013, 19:13:45 PM
Blåbuss 178: Trafiken är helt inställd
All trafik i båda riktningar är helt inställd för blåbuss 178 sedan kl 15:31 på grund av personalbrist.
Detta beräknas pågå till cirka kl 16:45.
Inskrivet: 2013-02-14 14:09


Man borde väl först få ihop gott om anställda och reserver innan man börjar säga upp folk?

Fast jag tror inga hos oss i norrort (som kör 178:an) är uppsagda. Det är väl Råsta som drabbats av den varianten. Hos oss är sjukskrivningsnivån dock extrem, 30-40 st nästan dagligen enligt uppgift.

yngrot

Man tar sig för pannan .. Det verkar ju som de inte ens försöker uppföra sig väl med förarkåren.. den känslan får iaf jag när jag läser och lyssnar på vad de säger..    Men de som hittat på dessa upplägg borde kanske ut och köra i verkligheten och se hur illa det fungerar ..då skulle det kanske bli ändrat snabbt  men klart att då tjänar Arriva inte några pengar längre på detta avtalet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Citat från: homer skrivet 14 februari 2013, 18:17:33 PM
På Arrivas hemsida finns följande att läsa

Av den information man får är detta Keolis gamla bussar, hur kommer de sig att bussarna som säkert rullade innan övertagande plötsligt slutat att fungera??? eller missuppfattar jag de hela?

Jag tror det handlar om de holländska Scaniorna.

homer

Citat från: buskörare skrivet 14 februari 2013, 20:35:48 PM
Jag tror det handlar om de holländska Scaniorna.

må så vara men sättet man skriver på gör att de uppfattas som de handlar om gamla bussar från Keolis som inte har servats ordentligt och att Arriva försöker skylla ifrån sig, Visserligen kan man väl inte belasta den svenska organisationen för att Bussar som har importerats från den egna koncernen från Mellaneuropa inte beställdes med tillräckligt värmesystem.

Sputnik

Och hotar med uppsägning skriver Aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article16242612.ab

Om detta stämmer så undrar man vilken personalpolitik det bolaget har....

Mvh
/Sputnik

yngrot

Återigen undrar man vad det är för bolag som gör på detta sätt .. att få reprimand för att man glömt scarf ..   och benlängd   det kan ju ifo sig vara problem  vi hade för länge sen en kvinnlig förare som hade svårt nå ner till pedaler  det löstes med hjälp av en kloss på pedalen .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina