Ett par SL bussar i UL land...

Startat av Ulf Berlin, 04 februari 2024, 20:20:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...tagna runt 2000 och lite inspirerat av Eje L:s mycket intressanta inlägg(samt samtal)om hur enkelt dom kunde göra då med små medel och få mera effektiv trafik över länsgränsen(uppe i norr):

Busslink 4420 har ankommit Uppsala C på linje 805 från Hallstavik.
Blev lite förvånad över att det även fanns kortvagnar med UL apparater(som synes på bilden) :)

Busslink 5407 vid Knutby skola för ett varv till Uppsala

Ytterligare ett exempel som visar hur bra man kunde skylta då ;)
Bilden tagen vid Rimbo station och bussen bakom är f d H22 6431 på linje 648
Anslutningen skedde/sker vid HusbyLånghundra vägskäl t/fr linje 806

Fotat vid Danderyds sjukhus och ytterligare ett exempel på en rolig kombination.
(Björklinge ligger norr om Uppsala och dit kunde man tydligen också så se röda bussar under perioder ;) )
/Ulf


Eje Larsson

L 805 Hallstavik - Uppsala har aldrig krävt annat än kortvagn. Det var Busslink Hallstavik som körde efter att samarbetet börjat. Av omloppsskäl kan det kanske någon gång ha körts ledvagn där. När UL startade 1978 var trafiken på linjen nedlagd sedan några år. Linjen tillkom ursprungligen i samband med nedläggningen av persontrafiken Rimbo-Hallstavik 1966. Ett av syftena med att återuppta trafiken 1978 var att vi trodde att L 811 Öregrund - Östhammar - Gimo - Alunda skulle behöva mer kapacitet närmast Uppsala. L 805 gick ju parallellt från Lejsta och in. Där hade vi fel. Förstärkning behövdes ända från Gimo. Men L 805 räddade oss från en lokal förstärkning Lejsta - Uppsala i alla fall. Jag vill minnas att vi efter några år hade totalt sex vagnar, varav fyra ledvagnar i turen som ankom Uppsala 8:15.

Ersa

#2
Dåvarande UL 888 till Björklinge var en av linjerna som Busslink Norrtälje körde då, ja.

Ja, idag får det inte förekomma dylikt samarbete/utbyte, och definitivt ingen skyltning att befintlig anslutning mot Arlanda fortfarande finns kvar. Detta faktum måste ju döljas, för att försvåra för resenären.
Istället har vi rekordmycket tomkörning idag, jämfört med för 10-20 år sedan.

Är detta avfotade pappersfoton? De ser märkliga ut, i nån udda vinkel och konstig skärpa. Skulle vara kul att se dem inscannade mer propert.

Fredrik Gelin

Vilka trevliga bilder!
Kul att se lite bilder från linjer och platser jag fick en relation till först några år senare.

Vore kul om du hitade negativen eller diabilderna om sådana finns.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

Nyscanning från negativ eller ännu bättre eventuella diabiler, skulle verkligen förhöja bildkvaliteten, och vore riktigt kul att få se.

Bussmicke

Jag tror detta är avfotade pappersbilder med en mobil.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Ulf Berlin skrivet 04 februari 2024, 20:20:46 PM
Ytterligare ett exempel som visar hur bra man kunde skylta då ;)

Tja, allt är relativt. Själv är jag positiv till att man använder vedertagna förkortningar, vilket man dock inte längre verkar få göra eller ens lära sig i skolan numera. Utomlands är det fortfarande ganska vanligt, men folk där kanske är smartare än oss...?!

Däremot får det inte bli för plottrigt och bilden ovan är enligt min åsikt ett skräckexempel och en dålig skyltning. Speciellt då för folk som kanske har en synnedsättning eller om man inte är van vid ortnamnen eller annat. Dvs. det är ju en sak att stå och titta på en stillastående buss vid t.ex. Rimbo busstation och en helt annan att försöka hinna se vad det står i fronten på en buss som susar förbi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Eje Larsson

Syftet med samarbetet var ju att lägga tomkörningskilometrarna där de kunde göra trafikantnytta. Swebus hade ju tidtabellslagd tomkörning från Uppsala till Hallstavik på morgonen och tillbaka på kvällen. Vi tyckte det var bättre att köra en dubbeltur till mitt på dagen när vi kunde få passagerare. Det gav ju dessutom bättre tjänster och nöjdare förare. Tomkörning är ju inte gratis vilket en del politiker tycks tro.

Ersa

Men idag är man dessvärre tillbaka till omfattande mängder tömkörning igen. En tråkig utveckling, både för ekonomin och miljön.

Fredrik Gelin

Orsaken är väl som Eje skriver att huvudmännen inte betalar för tomkörningarna på "papperet", men de får ju ändå betala för dem i anbuden då entreprenörerna prisar in tomkörningarna i anbuden istället.

Sedan verkar det som både Ersa och Eje skriver svårt för huvudmännen att samarbeta över länsgränserna.
SL kör ju delvis trafik både i Uppsala och Södermanlands län, men det skulle nog gå att effektivisera om viljan finns.
En stor sak i sammanhanget verkar vara viseringstekniken där det trots att det ibland är samma hårdvara i bussarna inte verkar gå att få till en länsöverskridande betalningslösning.
Det fanns väl en utredning för några år sedan där det undersöktes hur man skulle kunna ha en betalningslösning som fungerade över hela landet?
Jag har för mig att intresset dock var svalt från huvudmännen eftersom man var orolig att även taxorna skulle regleras på nationell nivå.

Jag köpte förra sommaren ett periodkort som skulle kombinera UL och SLs trafik och blev förvånad över hur detta löstes.
När jag skulle köpa kortet på UL-center på Uppsala central fick jag först beskedet att korten var slut.
Hur kan korten ta slut undrade jag och fick då beskedet att jag kunde prova på Pressbyrån istället.
Sagt och gjort så gick jag till Pressbyrån en våning ned där expediten tog fram ett grönt SL-kort.
Jag sade att jag redan har ett sådant och undrade om det inte gick att ladda biljetten på det kortet istället.
Jag fick då veta att lösningen var att UL-delen av periodkortet skrevs ut i pappersform, närmare bestämt på ett vanligt kassakvitto.
Då trycket på papperet började avta redan efter en dryg veckas förvaring i plånboken frågade jag en förare som körde stadsbussen jag åkte med hur de kunde se om biljetten var giltig utan QR-läsare eller annan teknik.
Svaret blev att förarna oftast bara tittade på kvittot och godkände det.
Föraren tyckte som jag inte att det var den bästa lösningen, men att det fick bli biljettkontrollanternas huvudvärk att kontrollera giltigheten på kvittot.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Karsten

Citat från: Ersa skrivet 07 februari 2024, 20:29:22 PMMen idag är man dessvärre tillbaka till omfattande mängder tömkörning igen. En tråkig utveckling, både för ekonomin och miljön.

Jag vet inte hur det är i SL-delen av gränslandet, men på den gula sidan förekommer i stort sett ingen tomkörning som kan kopplas till brist på utbyte mellan länen.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 06 februari 2024, 14:46:48 PMDäremot får det inte bli för plottrigt och bilden ovan är enligt min åsikt ett skräckexempel och en dålig skyltning. Speciellt då för folk som kanske har en synnedsättning eller om man inte är van vid ortnamnen eller annat. Dvs. det är ju en sak att stå och titta på en stillastående buss vid t.ex. Rimbo busstation och en helt annan att försöka hinna se vad det står i fronten på en buss som susar förbi.


Detta då?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Tja, finns väl inte så mycket att säga förutom att denna skyltning om möjligt var ännu uslare. Det är ju knappt att det ens går att urskilja linjenumret och det finns inga blanksteg i första raden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Glömde att lägga till denna bild:

Busslink 4231 vid Östhammars bussstation runt år 2000.
En trög resa 15.00-18.30(ca)till Stockholm skall straxt få sin början ;) /Ulf

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 07 februari 2024, 21:36:59 PMJag vet inte hur det är i SL-delen av gränslandet, men på den gula sidan förekommer i stort sett ingen tomkörning som kan kopplas till brist på utbyte mellan länen.

Titta gärna lite närmare på den tomkörning som numera pågår i den nordöstra delen av länet, så lär du snabbt märka att den numera nått nya höjder. Oavsett om det har att göra med utbyte eller ej.