Högre hastigheter är bättre?

Startat av Nico, 12 juli 2015, 22:14:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Kan det ligga något i detta, dvs fokuserar man kanske på fel sak ibland...?

Länk till artikel i »Teknikens värld«
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Niklas Bygdestam

Jag upplever det så i alla fall. Dessemellan kör jag från Uppsala till Hamburg, och dessemellan fortsätter jag vidare även efter Hamburg till andra länder. När jag gör dessa körningar så åker jag från Uppsala via Stockholm, Nyköping, Jönköping, Helsingborg, Malmö, Köpenhamn, Odense, Flensburg. Jag tar alltså den fasta vägen utan färjor och åker på motorväg.

När jag gör dessa åkturer reagerar jag när jag sedan kommer tillbaks till Sverige. För i de andra länderna upplever jag oftast en viss struktur på körningen. Redan i Danmark är hastigheten vanligtvis 130 km/h. Så redan i Danmark finns en viss struktur på körningen. I Tyskland kör de väldigt fort ofta, men ändå vanligtvis med en viss struktur och disciplin. Fortsätter jag vidare till de andra länderna fortsätter det med struktur på körningen. Polen som exempel har faktiskt 140 km/h på motorvägarna. Ofta kör de rätt hårt där, men ändå fortfarande strukturerat.

Det är alltså på hemvägen när jag vant mig vid de andra länderna som jag märker skillnaden. När jag kör tillbaks genom Danmark upplever jag att den strukturerade motorvägskörningen ligger kvar. Men så fort jag kommer över Öresundsbron och är på de svenska motorvägarna märker jag skillnad. Det blir plötsligt ojämn körning och ostrukturerat på något sätt. Bilar som kör under 110 km/h ligger ibland i vänster fil och ibland vägrar de flytta på sig. En ojämn struktur finns där vägen är skyltad 110, somliga kör exakt 110 km/h medan andra kör trots detta i 130 km/h. Det blir något sorts kaos i detta som jag inte ser i de andra länderna.

Jag tror faktiskt att vi i Sverige borde införa bashastigheten 130km/h på motorvägar. Jag tror att folk skulle köra mer strukturerat då.

Nu gissar jag på att det kommer folk och sågar mina argument direkt här...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Att svenska bilister i Sverige ligger i fel filer (t.ex i mittfilen på trefliliga vägar) och inte förstår att de ligger i vägen för andra, har jag tyvärr mer eller mindre accepterat numera. Det hör väl ihop lite med den äktsvenska mentaliteten att folk i de små- och medelstora orterna vill skapa sig någon form av konstgjord trängsel och t.ex tvångsmässigt måste parkera några cm intill de fåtalet andra bilar avsides på en nästan övergiven parkering (så att man knappt får upp förardörren på sin egen bil då man ska iväg från t.ex Norrtälje eller Uppsala) eller att man står och blockerar mitt i dörrhålet (så att man inte kan gå ut från de större butikerna i t.ex Bollnäs och Östersund).

Det som fortfarande stör mig på svenska motorvägar (och liknande vägar med på- och avfarter) är dock två typer av bilister som tvingar övrig trafik till kraftiga inbromsningar och kollisionsrisk.
1: De som aldrig får upp hastigheten på påfarterna, utan ligger i 50-60 km/t då de byter fil in på 110-vägen istället för att få upp bilen i åtminstone 90 innan de byter fil. Däremot är det inga bekymmer för dessa bilister att börja accelerera upp till 110 km/t först 10 sekunder efter att de den redan förekommande trafiken på motorvägen tvingats panikbromsa ner till 50 km/t för att inte köra på dem bakifrån. 
2: De som ligger i 130-150 km/t i vänsterfilen tills de nästan missat sin avfart, och därefter kastar sin in framför en buss eller lastbil som kör i 90, slår på en tvärnit (så även föraren att det bakomvarande fordonet tvingas bromsa kraftigt), och därefter kastar sig av ut på avfarten. Medan bussen/lastbilen ska fortsätta framåt förbi avfarten. Trafikplats Rosenkälla på E18 har varit drabbad av detta problem i decennier, medan samma problem blivit en nyare företeelse på övriga trafikplatser på E18 norr om Stockholm de senaste få åren.

pegee

Citat ur artikeln från Teknikens värld:
"I Sverige sänker vi hastigheterna för att rädda liv, något som enligt statistiken fungerar.
Men en forskare i USA menar att högre hastighetsbegränsningar på vägarna är säkrare."


Ja, förmodligen är det så. Men jag tror inte en sekund att en sådan förändring (om den någonsin
genomfördes) skulle slå igenom för oss som ligger och harvar i linjetrafik. Möjligen charterbussarna,
men aldrig linjetrafiken. Redan idag så ligger vi och snålkör på ett sätt som ibland kan bli ohyggligt
frustrerande, både för oss chaufförer och bakomliggande trafik. Vi kör inte för passagerarna längre.
Vi kör för ekonomiavdelningen, och ju långsammare vi kör dess mindre soppa går det åt.

Medelhastigheten på vissa av våra linjer är 30-33 km/h, och då är något mer an hälften av sträckan
motorväg! Så att få blåsa på i 120 på motorvägen kan vi nog bara glömma!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

WalleW

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2015, 01:47:00 AM
.
1: De som aldrig får upp hastigheten på påfarterna, utan ligger i 50-60 km/t då de byter fil in på 110-vägen istället för att få upp bilen i åtminstone 90 innan de byter fil. Däremot är det inga bekymmer för dessa bilister att börja accelerera upp till 110 km/t först 10 sekunder efter att de den redan förekommande trafiken på motorvägen tvingats panikbromsa ner till 50 km/t för att inte köra på dem bakifrån. 
2: De som ligger i 130-150 km/t i vänsterfilen tills de nästan missat sin avfart, och därefter kastar sin in framför en buss eller lastbil som kör i 90, slår på en tvärnit (så även föraren att det bakomvarande fordonet tvingas bromsa kraftigt), och därefter kastar sig av ut på avfarten. Medan bussen/lastbilen ska fortsätta framåt förbi avfarten. Trafikplats Rosenkälla på E18 har varit drabbad av detta problem i decennier, medan samma problem blivit en nyare företeelse på övriga trafikplatser på E18 norr om Stockholm de senaste få åren.

Hej, Ersa!
Du "glömde" (eller har accepterat ?) ytterligare två förar-kategorier som i alla fall jag stör mig mycket på:

3: De som inte kan anpassa sin körning när de närmar sig ett långsammare fordon i högerfilen utan kör med samma fart ända inpå detta för att då hastigt bromsa in och utan uppsikt på bakomvarande trafik svänga ut i vänsterfilen, med tillbud eller ännu värre som följd...

4: De som efter genomförd omkörning i vänsterfilen direkt återgår till högerfilen med endast meter i ental i marginal till det omkörda fordonet. Vid torrt väglag och god sikt kan man väl ha fördrag med detta ofog, men i mörker och/eller vid smutsigt väglag med nedsatt sikt betraktar jag det som ett klart trafikbrott. Dessvärre upplever jag att detta fenomen har eskalerat påtagligt under de senaste åren...

Sedan har vi förstås de två vanligaste irritations-kategorierna: De som inte kan / törs använda farthållaren och köra i jämn fart, och de som tvunget måste accelerera från de 90 - 100 de kör i till 115 . 125 när de upptäcker att de håller på att bli omkörda...

Om jag alltid kör fort ? Nej, men det händer, jag kan nog inte beskyllas för att dra på mig köer (utom på 30- och 50-sträckor). Men därifrån och till att vara notorisk fortkörare är steget rätt långt...

/   M v h   Walle

bussexperte

Jag har varit i halva världen med bil (ocksa pa andra kontinenter) och känner persönligen nästan alla Europa- och Riksvägar i Sverige bra.

Jag tyckar at det problemet i Sverige är at där finns bästa och säkraste vägen i världen jämfört med antal bilister per timme/dygn. Och svensk hastighetsbegränsningar passat oftast ej tillsammen med vägens mycket kvalitet och stora körfältsbreda.

Sa 130 eller 140 är minst pa svensk motorvägar och 110 eller 120 pa stora riksvägar är mer realistisk. I storstadsomraden kan man sänka hastigheten till 90 eller 100 - samma system är det i de flesta ländarna - ocksa USA f. eks. .

Tillsvidare skulle det ga bra om lastbilar kör automatisk 90 och bussarna höjs till 110 automatisk begränsad.

En speciellt svensk problem är ocksa at en relativt stora delen av folket kör exakt det vad är tillaten. Det finns ej i andra ländarna.
Om det är 80 tillaten f.eks. i Tyskland i en avsnitt kör nästan alla minst 90 och 20-40% upp till 100 eller 110. Samma är det i Frankrike, Italia, Spanien m. fl. . Men i Sverige finns det manga som kör exakt 80 - och sa blir det stora skillnaden med dom sa kör fortare.

Ersa

110 km/t året om på vanliga landsvägar var ju det man växte upp med under 1990- och det tidiga 00-talet. Men därefter sänktes hastighetsgränsen på dessa vägar till 90 vintertid, och ännu senare 90 året om. Idag är det oftast "korrigerat" till 80 på dessa sträckor, då det numera verkar vara krav på bl.a viltstängsel, vajerräcken och/eller kameror för att få skylta 90.

Gällande hastighetsöverträdelser kan man numera (i teorin) få någon/några tusenlappar i böter i både Sverige och Norge bara om man kört 5-10 km/t för fort på landsväg utanför tätort. Då jag körde i Norge var det absolut max 80 med bussen på 90-väg som gällde, annars skulle det bli oerhört dyrt! Då var 80 max tillåten hastighet för alla bussar i Norge (och än idag?)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 04 januari 2016, 21:03:13 PM
110 km/t året om på vanliga landsvägar var ju det man växte upp med under 1990- och det tidiga 00-talet. Men därefter sänktes hastighetsgränsen på dessa vägar till 90 vintertid, och ännu senare 90 året om. Idag är det oftast "korrigerat" till 80 på dessa sträckor, då det numera verkar vara krav på bl.a viltstängsel, vajerräcken och/eller kameror för att få skylta 90.

När jag övningskörde 1964 var det fri hastighet på svenska landsvägar och körskoleläraren jagade på mig i utbildningens slutskede att gå upp i 140 km/tim med en Opel Rekord på en väg som finns kvar i dag i stort sett oförändrad och nu har 70 km/tim. Det är dessutom mindre trafik på den i dag eftersom en ny väg har byggts ett par kilometer därifrån.

Den fria hastigheten på svenska vägar försvann för gott i samband med att vi övergick till högertrafik 3 september 1967. Men redan dessförinnan var den rejält naggad kanten eftersom det var allmänna hastighetsbegränsningar vid storhelger och i semestertid. Den nämnda övningskörningen torde jag ha gjort i mitten av augusti 1964 och då måste det varit fri hastighet. Körskoleläraren kanske inte var rädd om sitt (och mitt) liv men han var rädd om körkortet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bussexperte

110 km/t året om på vanliga landsvägar var ju det man växte upp med under 1990- och det tidiga 00-talet. Men därefter sänktes hastighetsgränsen på dessa vägar till 90 vintertid, och ännu senare 90 året om. Idag är det oftast "korrigerat" till 80 på dessa sträckor, då det numera verkar vara krav på bl.a viltstängsel, vajerräcken och/eller kameror för att få skylta 90.

Ok - jag var i Sverige mycket under 90-talet... sa jag känner gamla 13m-vägar och det gar ocksa mycket bra med mer än 110 där - speciellt om det finns viltstängsel. Men 90 (eller 80 !) är ganska för lagt för svensk bra vägar, stora distanser och mycket högt vägstandard. Det är orealistisk... - en theoretisk idee fra politikern för at kommer närmare till nullvisionen... - sa maste man införa landstäckande 30 eller 40 - sa har man nullrealiteten direkt... - men vill man verkligen har det sa langsamt ?

I Norge finns oftast smala och kurviga landsvägar, generellt lägre vägstandard jämfört med Sverige - der kan det bli ok med 80 delvis - men 90 pa motorvägar är samma problem som i Sverige.

I Tyskland finns nu diskussion om 110 eller 120 för nya moderna fjärrbussar och turistbussar (men det kan dröj nu manga ar till det kommer verkligen !) - och i Sverige och Norge kör alla biler endast 80 eller 90 ?

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2016, 22:25:32 PM
När jag övningskörde 1964 var det fri hastighet på svenska landsvägar och körskoleläraren jagade på mig i utbildningens slutskede att gå upp i 140 km/tim med en Opel Rekord på en väg som finns kvar i dag i stort sett oförändrad och nu har 70 km/tim.
Den nämnda övningskörningen torde jag ha gjort i mitten av augusti 1964 och då måste det varit fri hastighet. Körskoleläraren kanske inte var rädd om sitt (och mitt) liv men han var rädd om körkortet.

Ja, Staffan...

...man får väl nästan gratulera till att Du är i livet idag.  140 km/tim med en Opel Rekord från den tiden med vägegenskaper som närmast kunde liknas vid ett bowling-klot...
Jag var själv nästan lika illa ute vid den tiden med farsans Ford Taunus 17M TS -63, som jag fick övnings-köra med i smyg så fort tillfälle gavs mellan Järna och Björnlunda, men några 140 blev det aldrig vad jag kan minnas...

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 05 januari 2016, 14:03:27 PM
Ja, Staffan...

...man får väl nästan gratulera till att Du är i livet idag.  140 km/tim med en Opel Rekord från den tiden med vägegenskaper som närmast kunde liknas vid ett bowling-klot...
Jag var själv nästan lika illa ute vid den tiden med farsans Ford Taunus 17M TS -63, som jag fick övnings-köra med i smyg så fort tillfälle gavs mellan Järna och Björnlunda, men några 140 blev det aldrig vad jag kan minnas...

/   M v h   Walle

Ja, det  var väl en kombination av ungdomligt oförstånd (kul att se hur fort man kunde få upp bilen) och att man inte ville stöta sig med körskoleläraren så där i utbildningens slutskede. Den senare hade bråttom till nästa lektion. Vi hade nämligen blivit kraftig försenade eftersom han visade mig fel väg att köra så vi kom rejält vilse. Så när vi var en mil från bilskolan sa han "Nu har du 6 minuter på dig till bilskolan".

Men det var ju också bra att få köra av sig det värsta innan jag själv hade ansvaret för min körning. Och som sagt: det var inget olagligt att köra så fort. Hade det hänt en olycka och det funnits någon att döma hade det möjligen blivit vårdslöshet i trafik. Men så dog också på den tiden mer än fyra gånger så många i trafiken varje år jämfört med nu. Behöver jag säga att bilen saknade bilbälten i likhet med så gott som alla bilar på den tiden...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bussexperte skrivet 05 januari 2016, 02:02:24 AM
I Norge finns oftast smala och kurviga landsvägar, generellt lägre vägstandard jämfört med Sverige - der kan det bli ok med 80 delvis - men 90 pa motorvägar är samma problem som i Sverige.

Kurviga landsvägar har det aldrig varit tal om, utan uteslutande Europavägar. Jag personligen körde mestadels längsmed E14 och E6. Men det spelade ingen roll. 80 var maxhastigheten med buss även om man körde på en motorväg skyltad 90, 100 eller 110... om man inte ville riskera bli stoppad och betala halva månadslönen i böter för att få tillbaka tändningsnyckeln. :P

Ja, jag överdriver säker lite, men respekt för norsk lag är något man bara har.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 januari 2016, 14:30:08 PM
Behöver jag säga att bilen saknade bilbälten i likhet med så gott som alla bilar på den tiden...

Taunusen hade 2-punkts diagonal-bälte vill jag minnas, men frågan i efterhand var väl om den bältes-typen gjorde mer skada än nytta vid en kraftig kollision. Det var väl Volvo Amazon som var först med 3-punkts-bälten som standard vid den här tiden. De var fast monterade och lite bökiga att justera i längd, men breda och rejäla i övrigt.

Jag tog mitt körkort "privat" 1966 med Taunusen, 77 hkr och fyr-växlad låda hade den. Samma år bytte farsgubben upp (?) sig till en "vanlig" Taunus 20 M med 95 hkr V6:a och 3-växlad med ratt-spak  >:(...inte så kul, även om bilen i övrigt var skön att åka i...
Men för oss grabbar i den åldern på den tiden var sådana bilar "iskalla", det spelade ingen roll hur många Marchal extraljus som tyngde ner fronten på dem. Inte ens en Abarth ljud-dämpare eller ett Marchal dimljus på bakre stötfångaren kunde ändra på det.

Näe, då var det Volvo PV 544 och Amazon i Sport-version med 5,5 tums fälgar som gällde, antingen röda eller vita och helst med Marchal tak-sökare. Men med  "hundkojan" BMC Cooper S, SAAB 750/850 GT och Ford Cortina GT fick man lite på nåder vara med "de stora grabbarna" och gasa omkring. Vintertid var de plogade banorna på Brunnsviken och Flaten ofta besökta.
Men jag var inte som andra jag... Mina favorit-bilar var Ford Lotus Cortina och Renault R8 Gordini, jisses vilka kul bilar att köra på alla underlag...

/   M v h   Walle

David M

En orsak till att man sänkt hastigheter på många vägar i framförallt Skåne (från 90 till 70 eller 90 till 80, 70 till 60 osv) är att Länsstyrelsen vill sänka utsläppen av NOx-partiklar (kväveoxider) så mycket som möjligt. Man har därför drivit på TrV att hålla nere hastigheterna på många landsvägar. I sak ska även sägas att många NOx-utsläpp kommer från omgivningen hundratals mil ifrån (Storbrittanien, Kontinentaleuropa osv) så arbetet är något av Sisofysuppdrag med enbart sådana lokala åtgärder.

Anders Noren

Citat från: bussexperte skrivet 05 januari 2016, 02:02:24 AMDet är orealistisk... - en theoretisk idee fra politikern för at kommer närmare till nullvisionen...

Sänkt hastighet för att minska dödsolyckor och allvarliga skadeolyckor är varken orealistiskt, teoretiskt eller politiskt. Det är ursprungligen en tjänstemannaidé och metoden används för att den funkar.