Påstigning bak (Corona)

Startat av DL, 15 mars 2020, 19:51:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Det kan du ha rätt i. Att man gör det på fordonen i Halmstad tyder väl även på att man planerar att flytta de till andra trafikområden sen efter sommaren?
Sen får vi se om fler operatörer följer efter med detta, då jag vet att det har varit på tal hos Nobina Malmö, men blev inget av det efter vad jag hört.

AO

På X-trafiks bussar i Gävleborg är det sedan 14/4 ej tillåtet att kliva på i fram. Just nu sätts plexiglas upp på samtliga förargrindar (likt det som förekommer i Göteborg) för att förbereda för att i framtiden kunna börja släppa på passagerare i framdörren.

Ted Selander

#62
Jönköpings Länstrafik är eventuellt på gång med plexiglas. Stadstrafiken har ca 105 bussar. Framdörrarna har varit stängda länge nu.

Edit: Tillagt en stark reservation, inget beslut är fattat.

Ersa

#63
"Skånetrafiken har tidigare hotat att inleda förhandlingar om avtalsbrott om bussföretagen stänger framdörrarna på eget bevåg."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/nu-stanger-bussforetag-framdorrarna-utan-tillstand

Ersa

"Två chaufförer och ytterligare en anställd på bussföretaget Keolis har dött i sviterna av covid-19."

https://sverigesradio.se/artikel/7454861

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454916

Bussmicke

Här i Västerås tog man i början bort sittdynorna på sätena allra längst fram och man kunde heller inte köpa biljett/ladda kort hos föraren. Sen i fredags är en plastskedja
uppsatt som spärrar av sätena längst fram i bussen och kortläsaren fram i bussen skall flyttas bakåt till mittdörren. Tills detta är gjort åker man utan avgift ingen bussar som ännu har kortläsaren kvar hos föraren.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

VincentJkpg

När Christer Holmgren säger:

CitatHan uppger också att 25 procent av KLT:s bussar endast har en dörr.

– Om man ska stänga den enda dörren som finns, kan bussarna inte användas. Vi välkomnar ett beslut från Arbetsmiljöverket, men det får inte bli ett Stockholmsbeslut, säger Holmgren.
https://www.bussmagasinet.se/2020/04/skyddsombud-begar-stod-fran-arbetsmiljoverket-om-klt-bussar/

Vad menar han då? Vilka bussar i Kalmar län har bara dörr som är placerad vid föraren?

homer

kanske mindre minibussar typ färdtjänst...

sen undrar jag vad han menar med ett stockholmsbeslut... som om de skulle vara dåligt att stänga dörren bara för att stockholm har gjort de?

VincentJkpg

Citat från: homer skrivet 23 april 2020, 19:37:26 PM
kanske mindre minibussar typ färdtjänst...

Ja tänkte att det kunde va nåt sånt han menade men har inte hört att man dragit in färdtjänst i resten av Sverige? Alltså jag förstår att Christer bara varit 23 dagar på jobbet och aldrig arbetat med kollektivtrafik förut men det här känns ju bara konstigt.

Niclas Wennerlid

Citat från: homer skrivet 23 april 2020, 19:37:26 PM
sen undrar jag vad han menar med ett stockholmsbeslut... som om de skulle vara dåligt att stänga dörren bara för att stockholm har gjort de?

Äh, det är nog bara gammalt hederligt Stockholmsförakt.
Om Stockholmare har gjort något så ska det motarbetas in i det sista för det kan ju inte vara bra  ::)

// Niclas

Ersa

Sen kan man ute i landet ofta missa att en förändring skett i många län i Svelaland inklusive ett par län i Götaland, men man låser sig ändå mentalt enbart till huvudstaden, för att det är enkelt och bekvämt att ogilla beslut från sin huvudstad, samtidigt som man har dålig koll på övriga län i Mälardalen. Se bara på alla som än idag hävdar att det är "olagligt" att inte upphandla, trots att Västmanlands län kör i egen regi.

Åt andra hållet kan ordet "Stockholmsbeslut" inom Stockholms län ju istället betyda att SL tar ett beslut i totalt motsatt riktning jämfört med alla andra Svealandslän. T.ex gällande inköp av biljettsystem, och zoner inom länen.

Jo

Citat från: vincentjkpg skrivet 23 april 2020, 20:03:15 PM
Ja tänkte att det kunde va nåt sånt han menade men har inte hört att man dragit in färdtjänst i resten av Sverige? Alltså jag förstår att Christer bara varit 23 dagar på jobbet och aldrig arbetat med kollektivtrafik förut men det här känns ju bara konstigt.

Fast man har linjelagd närtrafik/landsbygdstrafik som körs med mindre bussar som större modeller av MB sprinter eller Renault Master och liknande. Dock är ju ofta dörren inte direkt framme vid förarna i alla fall på dessa, ibland finns ju ofta manuell framdörr/bildörr framför bussdörren. Jag kan dock inte se svårigheten att stänga framdörrarna på stadsbussarna för att det finns närtrafikbussar och minubussar på lander med bara en dörr.

Jo


BSB101

Ibland undrar man om visa ens tänker? Visst att förlora intäkter är inget kul men lite mer långsiktigt måste man tänka. Corona är inget som kommer gå över på någon vecka eller så. Med andra ord får man nog se till att titta på lösningar som säkrar både intäkterna och förarnas hälsa.

homer

vad många verkar missa är ju att resandet har minskat kraftigt, jag kan iof inte tala om hela landet men hos SL är ju säkert 2/3 borta från trafiken så de spelar inte så stor roll om folk betalar eller inte, biljettintäkterna skulle vara nära noll iallafall, för troligen är de inte sällanresenärerna som använder kollektivtrafiken just nu utan dom som absolut inte har något annat alternativ och som alltid åker.