Huvudmeny

Nobina 5206.

Startat av Kent Skoog, 13 november 2010, 17:29:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Jan Sjöberg

I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Broder Trucker


Jan

Tillhör Nobina fordonsavdelningen, en gissning är att den ska till Nobina Norge eller Danmark.
I branschen 37 år

j-a

#4
Jönköping sedan Umeå :)   Finns det något mer intressant på rekonden i Säffle,eller är det dom samma gula skånevegorna som stått där länge nu??

KG

Citat från: j-a skrivet 14 november 2010, 10:02:59 AM
Jönköping sedan Umeå :)   Finns det något mer intressant på rekonden i Säffle,eller är det dom samma gula skånevegorna som stått där länge nu??

Varför står vegorna där? Varför inte flytta alla till Uppland och sätta dom i arbete? Finns garanterat risigare vagnar att slopa, dessa vegor är mycket fina och har gått väldigt lite.

Ersa

Citat från: KG skrivet 14 november 2010, 11:49:40 AM
Varför står vegorna där? Varför inte flytta alla till Uppland och sätta dom i arbete? Finns garanterat risigare vagnar att slopa, dessa vegor är mycket fina och har gått väldigt lite.

Ja, tack. De kan Uppsala få stor nytta av, framför allt nu till sommaren. :)

Bussnissen

I Umeå är vi väldigt glada för varje 52XX-vagn som försvinner.
Främre bakdörr på 5206 har aldrig fungerat som den ska under Umeå-tiden, bara krångel!!

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 14 november 2010, 13:32:59 PM
I Umeå är vi väldigt glada för varje 52XX-vagn som försvinner.
Främre bakdörr på 5206 har aldrig fungerat som den ska under Umeå-tiden, bara krångel!!

Blev det några dörrknappar för passagerarna att trycka på, samt utökade fotoceller i golvet på dessa? Förslag att fixa mycket av krånglet med enkla och billiga medel fanns det ju gott om.

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 14 november 2010, 13:32:59 PM
I Umeå är vi väldigt glada för varje 52XX-vagn som försvinner.
Främre bakdörr på 5206 har aldrig fungerat som den ska under Umeå-tiden, bara krångel!!

Vad ersätter denna vagn i stan?

Bussnissen

Absolut ingenting har gjorts åt 52XX-vagnarna för att de ska fungera klanderfritt.
Dom har bara rullat på med diverse defekter, på söndagar och som reserver .
Det är tänkt att 57XX-serien ska ersätta dom alla.
Boggievagnarna är inte lämpade som stadsbussar i Umeå.
Ett fåtal förare har gillat dom för att det går att klippa fartguppen i hög fart med god komfort.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 14 november 2010, 13:43:26 PM
Absolut ingenting har gjorts åt 52XX-vagnarna för att de ska fungera klanderfritt.
Dom har bara rullat på med diverse defekter, på söndagar och som reserver .
Det är tänkt att 57XX-serien ska ersätta dom alla.
Boggievagnarna är inte lämpade som stadsbussar i Umeå.
Ett fåtal förare har gillat dom för att det går att klippa fartguppen i hög fart med god komfort.

Jag tyckte att de fungerade bra på 1:an, iaf när det var bra väglag och alla datorer med sina noder och sensorer var på rätt humör. Dessutom sväljer de väldigt många stående, nästan lika många som en ledvagn gör.
Det de (och även 53xx-kortvagnarna) främst saknade var dörrknappar för avstigande resenärer att själv trycka på, då bakdörrarna märkligt nog inte går upp automatiskt när framdörren öppnas efter att stoppknappen tryckts in. Fotocellerna satt för nära dörrarna, så inga avstigande Umebor förstod att sträcka fram foten och bryta dessa, trots att fotocellstyrda "automatiska" bakdörrar kom till Umeå redan 1967. Naturligtvis saknades dekaler om fotocellerna på dörrarnas insida, men vissa sådana sattes upp på eget bevåg av "vän av ordning".

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 17:11:27 PM
Jag tyckte att de fungerade bra på 1:an, iaf när det var bra väglag och alla datorer med sina noder och sensorer var på rätt humör. Dessutom sväljer de väldigt många stående, nästan lika många som en ledvagn gör.
Det de (och även 53xx-kortvagnarna) främst saknade var dörrknappar för avstigande resenärer att själv trycka på, då bakdörrarna märkligt nog inte går upp automatiskt när framdörren öppnas efter att stoppknappen tryckts in. Fotocellerna satt för nära dörrarna, så inga avstigande Umebor förstod att sträcka fram foten och bryta dessa, trots att fotocellstyrda "automatiska" bakdörrar kom till Umeå redan 1967. Naturligtvis saknades dekaler om fotocellerna på dörrarnas insida, men vissa sådana sattes upp på eget bevåg av "vän av ordning".
Dessvärre måste man dagligen utbilda många umebor efter alla år att det finns dörrknappar för resenärerna.
Det står både på engelska och svenska att man öppnar dörren själv, men det går tyvärr inte in hos många.
De blir stående framför dörren, tittar besvärat framåt och bakåt. En del springer till nästa dörr. En del börjar ropa "öppna".
Kan vara ganska komiskt många gånger. Tyvärr har en del kollegor gett upp och öppnar manuellt, det ställer till det en del
för alla. När det gäller 52XX och 53XX-vagnarna är det totalstopp i huvudet hos många resenärer man verkar nästan frukta dörrarna.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 14 november 2010, 19:05:48 PM
Dessvärre måste man dagligen utbilda många umebor efter alla år att det finns dörrknappar för resenärerna. Det står både på engelska och svenska att man öppnar dörren själv, men det går tyvärr inte in hos många. De blir stående framför dörren, tittar besvärat framåt och bakåt. En del springer till nästa dörr. En del börjar ropa "öppna". Kan vara ganska komiskt många gånger. Tyvärr har en del kollegor gett upp och öppnar manuellt, det ställer till det en del för alla. När det gäller 52XX och 53XX-vagnarna är det totalstopp i huvudet hos många resenärer man verkar nästan frukta dörrarna.

"Det är enklare att du trycker på dörrknappen intill dig, än att jag kommer dit bak och trycker på den åt dig" ;)

Umeå är ju en stad med riklig befolkningsomsättning pga alla in- och utflyttade tack vare universitetet. Tyvärr finns det ju ingen gemensam "standard" för alla bussar i stan, t.ex något så enkelt som dörrknappar på alla stadsbussar. Detta i kombination med en enkel broschyr om Ultrabussarna, med fakta om taxor och dörrnappar som Länstrafiken kan dela ut till alla nyinflyttade studenter. Eller dela ut dem ute på universitetet under de första skolveckorna varje år. Vad blir nästa steg? Att lamporna som finns intill dörrknapparna ska blinka så fort framdörren är öppen?

Märkligt att när man åker tåg på t.ex Roslagsbanan i Stockholms norra förorter finns det inga dekaler alls om dörrknappar, men alla resenärer verkar känna till dem ändå! 8)

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 17:11:27 PM
"då bakdörrarna märkligt nog inte går upp automatiskt när framdörren öppnas efter att stoppknappen tryckts in. Fotocellerna satt för nära dörrarna, så inga avstigande Umebor förstod att sträcka fram foten och bryta dessa"

Skicka de till oss i Bromma! Vi är vana vid 46xx och 54xx som fungerar på precis samma sätt. Sen dessa kom till oss har man fått lära sig att alltid köra med manuell öppning. Det blir bara massa sturl annars  ;)