SJ Buss 3378...

Startat av Ulf Berlin, 25 januari 2022, 19:05:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...ses i detta inlägg om man scrollar ner en bit.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/28149-Mitt-bildarkiv-diabilder-j%C3%A4rnv%C3%A4g-21
Någon vänlig själ kanske kan lägga in dennas uppgifter på SBH?
(Även t ex om vingen på sidan var SJs eller om den ägdes av någon annan innan SJs övertagande av den?)/Ulf

S Svensson

Tack Leif och andra för bilderna. Jag vet inte riktigt frågan !
Bussen såg precis ut som den borde. Vingen är  SJ symbol. Kanske har det blivit glömt att vingen var SJ symbol. I Danmark eller/Norge är det vingehjulet och i Sverige kallades järnvägspersonal (inkl bussanställda) som "Det bevingade hjulets folk" som titeln lyder från 1949 års skrift från Järnvägsmannaförbundet (50 års skrift).

Nya regnummerskyltar kom 1973, och det var även omorganisation på SJ. För att kortfattat ange var bussarna hörde hemm, så skrev man ut en signatur som skulle vara placering för bussarna vid busslinjegrupperna eller ,som i det här fallet motsvarande. Efter detta,ca 1982, kom det bussregioner.
Men bussen 3378 anges placering Övertorneå (Öt) men det skulle kanske också gått bra med Le som placering vilket är Luleå.
Busslinjen var formellt en "spårlös" järnvägslinje som inrättades tidigt under 1930-talet som ersättning för utebliven järnväg. Linjen övertogs slutligen av Postverkets diligenstrafik och bussarna kom söderut. Se vad vi skrev tidigare!

zjbus

#2
Bussen finns med hos SBH men där står det okänd ägare 1962-1991 därefter Privatperson Hjärnarp 1995 som fortfarande är ägare. www.svenskbusshistoria.se/go?id=55668  första reg. nr. BD 475 Senast godkända besiktning av denna  VOLVO B 63508 2001-09-03, Körförbud 2004-07-20. Avställd 2007-04-10 Numera LB registrerad. Källor Transportstyrelsen, Biluppgifter och SBH.
Bussen diskuterades här på forumet 2010: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=34394.0 Ytterligare foto längst ner i länken.

S Svensson

SJ  anskaffade 4 styck av B63508 för Luleå distriktet och linjen Övertorneå-Pajala. BD472,473,474 och 475 och SJ nummer 3375-3378. Bussar hade då börjat anskaffas med "nya" bredden 250 cm. Men ovan beställdes med 235 cm. 1962-05-02 leverans av alla fyra. Om de hade nackstöd eller inte vid leverans vet jag inte. Det fanns möjlighet att ha höga säten ;variant av Arlanda, men jag vet inte om de hade detta första tiden. Jag har nämligen lite svårt tänka mig att man hade låga säten på beställningskörning.

Ersa

Citat från: Ulf BerlinNågon vänlig själ kanske kan lägga in dennas uppgifter på SBH?

Ska nån annan lägga in uppgifterna? Varför inte bara göra det själv?

Ulf Berlin

...för att jag t ex inte vet mellan vilka år som den tillhörde SJ...
(Men vi har ju några forumiter/-läsare här som sitter inne med korrekta uppgifter)
Tack för övriga svar,då jag en funderade på vinghjulsmärket,då detta verkar vara påsatt och dom flesta(?)
SJs hade väl endast påmålade.../Ulf

Lars-Håkan_E

Som jag skrev på annat håll....  Många av SJ:s turistbussar från -50 o -60 talen hade vingar/SJ emblem i plåt däribland denna.

Bussen liksom sina systrar (Se Sören:s inlägg) levererades ny till SJ 1962 och avyttrades i början på -80 talet.

Christian Ljunggren

SJ 3378 slopades vid årsskiftet 1980/81 efter leverans av 1731 (Vo B58 / Säffle-gods) till Övertorneå.

Med vänlig hälsning

Christian

Ulf Berlin

Tackar åter för svaren./Ulf

zjbus

Även SJ 1731 ARK 247 1980 var med i många år, numera PB registrerad husbil.
Senast godkända besiktning 2016-08-08, Avställd 2016-08-31, Körförbud 2017-09-01. Bevarad veteranbuss fram till 2008
Källor: Transportstyrelsen samt SBH: www.svenskbusshistoria.se/go?id=16161