Författare Ämne: SL H30 5608  (läst 1005 gånger)

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2272
SL H30 5608
« skrivet: 29 november 2021, 21:52:17 PM »

I Råstagaraget ersattes bokstavsbandet i fronten på H24 och H30 av ett smalt sifferband - med riktigt snyggt resultat...

Ett par nyskannade med anledning av (pensionerade) Minoltans 50-årsjubileum:




Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4196
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: SL H30 5608
« Svar #1 skrivet: 29 november 2021, 22:15:08 PM »
...och en"personlig"turbricka också ;)/Ulf

Utloggad Nisse Bökelund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 400
SV: SL H30 5608
« Svar #2 skrivet: 30 november 2021, 09:38:33 AM »
Tack för de fina bilderna. Just 1971 började jag på Råsta.
Intressant skyltning i sidorutan 52+halv åtta?. ;)

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2272
SV: SL H30 5608
« Svar #3 skrivet: 30 november 2021, 10:52:06 AM »
Det är stora bokstaven O som visas i sidoskylten, tyvärr ett par nummer för liten....

Utloggad Railmaster

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 330
SV: SL H30 5608
« Svar #4 skrivet: 30 november 2021, 12:11:14 PM »
Anledningen till att råstagagaget ersatte bokstavsrullen med en sifferrulle var att rullen längst till vänster inte kunde visa högre nummer än...   vad var det nu? 21?

Utloggad Gunnar D

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3428
SV: SL H30 5608
« Svar #5 skrivet: 30 november 2021, 13:08:37 PM »
Kanske 19? Fina bilder och intressant om nummerrullarna. Denna lösning kom senare att införas även i Huddinge på H24.
Försöker föreställa mig hur körning med H30 skiljde sig från H24...märkbar förbättring kan jag tänka...

/Gunnar

Utloggad Hasse L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2272
SV: SL H30 5608
« Svar #6 skrivet: 30 november 2021, 20:29:20 PM »
Jovisst, rullen längst till vänster avslutades med 19. Det var ju tillräckligt för SS-trafikens förortstrafik.

H30 var lite snabbare och, tack vare ZF-lådan, aningen pålitligare än H24, men för mig var ändå H24 ett strå vassare - hade ju åkt med dem till plugget fr.o.m. hösten 1962, när de precis kommit ut i trafiken på dåvarande SS-linje 56.  /H
« Senast ändrad: 30 november 2021, 20:39:52 PM av Hasse L »

Utloggad toddetoddelito

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 75
SV: SL H30 5608
« Svar #7 skrivet: 30 november 2021, 23:38:50 PM »
Roligt med bilder från ett för mig (i nutiden) mycket bekant ställe, fast för 50 år sedan. Hade med största sannolikhet inte ens kunnat gissa mig fram till platsen om det inte vore för linjenumret (och anteckningen i nederkant såklart ;D). Säger nog en del om Sollentunas utveckling de tre senaste decennierna…

Utloggad Railmaster

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 330
SV: SL H30 5608
« Svar #8 skrivet: 01 december 2021, 16:25:43 PM »
Då kommer extrafrågan om vänstra nummerrullen på Lidingös egna Scania CR 67, typ H66, eller CR- vagnarna som gubbarna kallade dem!

Vad kan vänsterrullen gått till där? Vill minnas att jag åkte en ersättningsbuss för tåget som var skyltad 21 för att den inte gick att skylta 221 som linjen tvingades heta i 15 år.

Någon som har en bild av en H66 på en 200-linje att visa? Kanske till och med en från linje 221?

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 684
SV: SL H30 5608
« Svar #9 skrivet: 01 december 2021, 20:05:32 PM »
I och med att Lidingö hade linjenummer upp till 10 innan 1975,

så gick gissningsvis vänsterrullen från 0-9...
Och den högra likaså...
Men jag har för mig att Lidingös bussar senare fick insatta vänsterskyltskåp (från Büssing H32 och Leyland H34, när dessa ersattes av klisterdekalen "SL" på vänstersidan...)
Diskussioner om skyltskåp finns på forumet, vi har avhandlat det förr...

Och för att återgå till fotoplatsen Holmboda, så är det inte dagens vändslinga som visas från Hasses bild från 1971, den slingan på bilderna låg mycket mera söderut, i höjd med huset Hollywoddvägen 2-12.
« Senast ändrad: 01 december 2021, 20:18:31 PM av roggek »