Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort

Startat av Ersa, 07 januari 2014, 23:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 13 januari 2014, 08:53:19 AM
Att arbeta för att skapa fler texebarriärer är inte precis att utveckla kollektivtrafiken i en positiv anda och göra det attraktivt och enkelt att ställa bilen och åka kollektiv istället.

Det handlar inte om att skapa fler taxegränser i Uppsala län, utan om att inte ta bort precis varenda zongräns för alla som köper månadskort.
Skulle ovanstående argument funka på Göteborgare om de tvingades till att köpa Västtrafiks länskort för att kunna få ta spårvagnen mellan hemmet och arbetet inne i Göteborg?

Jonas1968

Citat från: JDS skrivet 12 januari 2014, 10:53:20 AM
Nej, för Uppsala har ganska stor potential att göra "förorter" på hittills outnyttjad mark inom sina kommungränser och när man vill trafikförsörja dem på ett vettigt sätt så krävs det ett månadskort som inte bara gäller på stadsbussarna. Du tyckte ju själv att man ska ha ett linjenät som anpassas till hur folk vill resa, och då är det ju rimligt att man avskaffar taxebarriärer som motverkar de resor som efterfrågas.
Man kan naturligtvis då göra Uppsala kommun till en taxezon oavsett om man åker stadsbuss eller regionbuss så att förortsborna från dessa möjliga, framtida förorter kan åka till stan på samma kort som stadsborna. Det betyder inte att man bör tvinga alla att betala ett kort som gäller från Arlanda till Skutskär och allt därimellan. Tvivlar på ett en taxegräns som gör att det kostar något mer att pendla Knivsta-Uppsala än inom Knivsta elelr Uppsala skapar speciellt stora barriäreffekter så länge det är lätt att skaffa biljetter var man än skall resa. Det som skapar mest barriäreffekter är när gränsöverskridande resor fodrar olika biljetter och det blir bökigt att skaffa biljett över gränsen som det ofta blir när man korsar gränsen mellan SL-land och UL-land.

Anders Noren

Det finns en grupp lokalresenärer som får lite bättre villkor med UL:s nya periodkort: boende i Älvkarleby kommun som pendlar in till Gävle (och de är förhållandevis många, Älvkarleby kommun har ingått i Gävles arbetsmarknad i många år). Nu måste de välja mellan UL Zon 2 Plus (1260 kr/månad, utan giltighet i X-Trafik zon Gävle men med giltighet i hela C-län utom Uppsala kommun) eller X-Trafik 3 zoner (840 kr/månad, med giltighet i X-Trafik zon Gävle men för UL-resor endast giltig i Gävle och Älvkarleby kommuner).  Det nya UL-kortet för 790 kr är billigare än båda alternativen, gäller fortfarande inte i X-Trafik zon Gävle men gäller som en liten bonus i hela C-län.

Motsvarande villkor gäller för Tierp, med skillnaden att det är betydligt färre som reser mellan Tierp och Gävle. Det är också oklart om X-Trafiks zon Tierp omfattar hela kommunen eller om det är någon godtydligt definierad gräns (f.d. Tierps köping?) som gäller. (Enklast vore om X-Trafik zon Tierp och UL zon Tierp hade samma gränser.)

De som behöver anslutningsresa i båda ändarna måste fortfarande bita i det sura äpplet och ha dubbla kort, för inget kortalternativ gäller för "det andra" bolagets resor "i andra änden" också. Bäst vore givetvis om det gick att köpa periodkort för valfritt antal zoner oavsett län.

Walter

I Skåne hade det varit helt otänkbart att inte kunna fortsätta eller börja sin resa med stadsbuss för att sedan åka regionala linjer. Det är ju så man skapar smidiga resor dörr till dörr. Med mitt Skånekort kan jag åka alla tåg express bussar region bussar och stadsbussarna i hela Skåne för knappt 1200 kr per månad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

Citat från: Anders Noren skrivet 13 januari 2014, 14:21:55 PM
Det finns en grupp lokalresenärer som får lite bättre villkor med UL:s nya periodkort: boende i Älvkarleby kommun som pendlar in till Gävle (och de är förhållandevis många, Älvkarleby kommun har ingått i Gävles arbetsmarknad i många år). Nu måste de välja mellan UL Zon 2 Plus (1260 kr/månad, utan giltighet i X-Trafik zon Gävle men med giltighet i hela C-län utom Uppsala kommun) eller X-Trafik 3 zoner (840 kr/månad, med giltighet i X-Trafik zon Gävle men för UL-resor endast giltig i Gävle och Älvkarleby kommuner).  Det nya UL-kortet för 790 kr är billigare än båda alternativen, gäller fortfarande inte i X-Trafik zon Gävle men gäller som en liten bonus i hela C-län.

Motsvarande villkor gäller för Tierp, med skillnaden att det är betydligt färre som reser mellan Tierp och Gävle. Det är också oklart om X-Trafiks zon Tierp omfattar hela kommunen eller om det är någon godtydligt definierad gräns (f.d. Tierps köping?) som gäller. (Enklast vore om X-Trafik zon Tierp och UL zon Tierp hade samma gränser.)

De som behöver anslutningsresa i båda ändarna måste fortfarande bita i det sura äpplet och ha dubbla kort, för inget kortalternativ gäller för "det andra" bolagets resor "i andra änden" också. Bäst vore givetvis om det gick att köpa periodkort för valfritt antal zoner oavsett län.

Eller så får man göra hela Sverige till en taxezon så att det blir maximalt rättvist.

Fast det är nog otänkbart för de flesta. Frågan är då varför det bara ska finnas ett kort i hela Uppland?

HB

I princip alla biljetter i kollektivtrafiken är subventionerade mer eller mindre. Nivåer av subventioner ligger på mellan 40-80% och där månadskorten ligger i de övre nivåerna. Länsbolagens ägare har olika drivkrafter med vad man vill åstadkomma med sina subventioner,  varför någon total rättvisa inte finns i vare sig zonindelning eller prissättning. Skulle ett helt rättvist system finnas så måste alla subventioner bort och då hade vi garanterat inte så mycket kollektivtrafik kvar.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 13 januari 2014, 16:56:11 PM
I Skåne hade det varit helt otänkbart att inte kunna fortsätta eller börja sin resa med stadsbuss för att sedan åka regionala linjer. Det är ju så man skapar smidiga resor dörr till dörr. Med mitt Skånekort kan jag åka alla tåg express bussar region bussar och stadsbussarna i hela Skåne för knappt 1200 kr per månad.

Jojo Period priser, 30-dagars kort
1-2 zoner storstad: 495 kr
Inom övriga städer, 1-2 zoner: 385 kr
3 zoner: 615 kr
4-6 zoner:   795 kr
7-9 zoner    995 kr
10 zoner och uppåt (Hela Skåne): 1195 kr


Källa: https://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=34372&epslanguage=SV

Man behöver alltså inte köpa ett kort giltigt i 10 zoner och uppåt för 1195 kr om man vanligtvis bara åker stadsbuss inne Malmö stad.
Se och lär, UL.

Joakim Wahlberg

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 21:50:48 PM
Jojo Period priser, 30-dagars kort
1-2 zoner storstad: 495 kr
Inom övriga städer, 1-2 zoner: 385 kr
3 zoner: 615 kr
4-6 zoner:   795 kr
7-9 zoner    995 kr
10 zoner och uppåt (Hela Skåne): 1195 kr


Källa: https://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=34372&epslanguage=SV

Man behöver alltså inte köpa ett kort giltigt i 10 zoner och uppåt för 1195 kr om man vanligtvis bara åker stadsbuss inne Malmö stad.
Se och lär, UL.

Hur mycket mer trafik finns det inom Skånetrafiken egentligen? Är inte deras trafik rätt så omfattande och täcker ett betydligt större område, och med betydligt fler och större tätorter/städer än Uppland..?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

JDS

Citat från: Joakim W skrivet 13 januari 2014, 22:12:46 PM
Hur mycket mer trafik finns det inom Skånetrafiken egentligen? Är inte deras trafik rätt så omfattande och täcker ett betydligt större område, och med betydligt fler och större tätorter/städer än Uppland..?

Jo! Liksom öhh... alla län i Sverige utom Gotland, typ. Det län som det ligger närmast till hands att jämföra sig med är Stockholms, och det är ju tydligen också precis vad man gör!

Egentligen gillar jag ju inte alls att stadsbussarna alltmer går upp i UL, det är synd på ett väldigt välskött system. Men man får nog lov att säga att skälet till det är en efterfrågan på enhetlighet, snarare än lokal särart...

Ersa

Man kan ju även jämföra Uppsala län med någon av de tre samarbetande Mälardalslänen Södermanland, Västmanland och Örebro, som liksom UL ska få ett och samma biljettsystem, BIMS.

Vi tar Södermanlands län som exempel.
Där finns ett obundet månadskort, Sörmlandskortet, som gäller på all trafik i hela länet: 1300 kr.
Därtill finns Stadskortet, som gäller 30 dagar på stadsbuss/landsbygdsbuss inom vald stadstrafikzon, vilket kostar 540 kr.

Vi tar Örebro när vi ändå håller på.
Det obegränsade Länskortet kostar här 1665 kr, medan tätortskorten för Örebro kostar 500 kr, Lindesberg 370 kr och hela Karlskoga kommun också för 370 kr. Alla dessa gäller i 31 dagar.

JDS

Ungefär som att föreläsa för stockholmare om hur saker är organiserade i Göteborg...  :)

Anders Noren

Citat från: Jo skrivet 13 januari 2014, 18:47:59 PM
Eller så får man göra hela Sverige till en taxezon så att det blir maximalt rättvist.

Fast det är nog otänkbart för de flesta. Frågan är då varför det bara ska finnas ett kort i hela Uppland?

Jag har inte framfört några synpunkter på UL:s (eller X-Trafiks) zonindelning. Jag bara konstaterar att man kan inte köpa ett kort för valfri kombination av zoner, oavsett län eller trafikhuvudman. Konstaterandet är giltigt oavsett om UL väljer att ha 1, 2, eller 75 zoner för periodkorten.

Fast om det där BIMS-samarbetet ska vara värt något så borde funktionen kunna introduceras inom några år efter att samtliga ingående län har bytt ut sina biljettsystem.

Ersa

Citat från: JDS skrivet 13 januari 2014, 22:47:40 PM
Ungefär som att föreläsa för stockholmare om hur saker är organiserade i Göteborg...  :)

Nja, nog liknar Uppsala län mera de tre redan samarbetande länen Södermanland, Västmanland och Örebro mera än vad Uppsala län liknar Stockholms län (exkl ev Norrtälje kommun). Åtminstone till geografi och trafikmängd.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:55:50 PM
Nja, nog liknar Uppsala län mera de tre redan samarbetande länen Södermanland, Västmanland och Örebro mera än vad Uppsala län liknar Stockholms län (exkl ev Norrtälje kommun). Åtminstone till geografi och trafikmängd.

Men kanske inte till sina ambitioner/pretentioner  ::)

Ersa