Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista

Startat av homer, 23 januari 2012, 11:55:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

CitatNästa månad startar Veolia en privat pendelbusslinje mellan Nacka och Kista. Till en början för Ericssonanställda, men kanske får andra åka med efter sommaren.

http://svt.se/2.33538/1.2684062/fler_privata_busslinjer_pa_vag

frågan är var ifrån nacka den ska gå?




homer

kommer dem att "kidnappa" SLs hållplatser och sätta upp egen information på befintliga stolpar eller blir de egna stolpar?

intressant blir de i Orminge C på morgonen, som om de inte är fullproppat med bussar där ändå...

J0han

30 dagars kort 1400kr.. för att endast kunna åka en linje... Är det värt  ??? ??? ???

Omnilasse

#4
Citat från: Johan Ek skrivet 08 februari 2012, 20:34:21 PM
30 dagars kort 1400kr.. för att endast kunna åka en linje... Är det värt  ??? ??? ???

Kan nog vara det för de resenärer som åker bil på helgerna och bara åker kollektivt på vardagar. Då behöver man ju inget SL-kort. Men sedan är det väl främst tänkt för Ericssons anställda och där förstod jag det som att kortet skulle vara subventionerat. Sedan - gruppen som jobbar på dataföretagen i Kista har nog tillräckligt bra lön att man nog inte bryr sig nämnvärt om det kostar 1500 eller 700 - om man anser att man får ökad reskvalité på köpet.

Sedan är väl frågan hur trafiken ser ut i praktiken. Det gäller nog att man klarar det under timmen för att man skall tycka det dels är värt att passa avgången (mot att kunna åka när som helst), och för att det skall anses som värt den extra restiden för att slippa de extra bytena. Börjar det regelmässigt ta närmare en timme och en kvart - så sjunker nog attraktiviteten ganska snabbt. Ett problem tror jag nog är att sista turen går på tok för tidigt, om man ser på hur dagens arbetstider ser ut - men det är ju lätt att justera om man vill det.

Edit: enligt uppgift i dagens DN, skall det tydligen vara ett privat initiativ från Ericssonanställda och alltså inte subventionerad från företaget.

Carl Eric

Helt klart en intressant körsträckning... Och man undrar ju hur de skall köra Björknäs centrum - Telegramvägen på 1 minut... Men men, jag hoppas att det går bra, alla privata alternativ är intressanta!

För de som är intresserad kan jag berätta att jag såg en PTG-buss ståendes i Björknäsgaraget vid 07:45! :)

MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andy

Enligt lagen måste man väl anmäla att man tänker trafikera en viss linje ett par veckor i förväg? Trafikmyndigheten i länet borde i såfall ha en lista över de linjerna. Finns det en publik samlad lista över dessa privata alternativ?

virtual1

Ur ren bussdiggarsynpunkt var det ju sådär, verkar som man ska köra med facs bussar, dvs ingaveoliamärkta nykomlingar tyvärr...

Staffan Sävenfjord

17 resande med första avgången i morse. Det måste man väl vara nöjd med.

http://www.busstidningen.se/2012/02/09/premiar-for-forsta-kommersiella-linjen/

Enligt reglerna skall tidtabellen vara rapporterad till Samtrafiken och den finns därför också med i Resrobot men inte förrän man börjar köra på allvar, alltså den 15 februari.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 08 februari 2012, 21:48:46 PM
Sedan är väl frågan hur trafiken ser ut i praktiken. Det gäller nog att man klarar det under timmen för att man skall tycka det dels är värt att passa avgången (mot att kunna åka när som helst), och för att det skall anses som värt den extra restiden för att slippa de extra bytena. Börjar det regelmässigt ta närmare en timme och en kvart - så sjunker nog attraktiviteten ganska snabbt.


Varje avgång har ju olika körtid så det verkar som om man tänkt till där och till och med varit ute och provkört för att kunna fastställa en så exakt tidtabell som möjligt.

Bussens körtid ligger på 57 - 65 minuter och en resa med buss och tunnelbana med två byten tar ungefär 65 minuter så det är nog viktigt att man kan hålla de utlovade tiderna om bussen skall anses som ett alternativ. Men en bytesfri resa och tillgång till Internet under resan är naturligtvis också något som lockar i sammanhanget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olle

Från NVP.se
http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/
Men är det verkligen vettigt att SL:s VD klippte invigningsbandet åt en konkurrent ????

Olof Lagerkvist

Citat från: Olle skrivet 09 februari 2012, 12:30:14 PM
Från NVP.se
http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/
Men är det verkligen vettigt att SL:s VD klippte invigningsbandet åt en konkurrent ????

Ja, det är det nog trots allt. Det är ju inte riktigt meningen att länstrafikhuvudmännen ska se sig som konkurrenter till alla alternativ som dyker upp. Uppdraget är snarare att vara samordnare inom sitt område, både för upphandlad trafik och privata initiativ. Man kanske kan hoppas på att detta är tecken på att SL förstått det.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Omnilasse

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 februari 2012, 13:15:29 PM
Ja, det är det nog trots allt. Det är ju inte riktigt meningen att länstrafikhuvudmännen ska se sig som konkurrenter till alla alternativ som dyker upp. Uppdraget är snarare att vara samordnare inom sitt område, både för upphandlad trafik och privata initiativ. Man kanske kan hoppas på att detta är tecken på att SL förstått det.

Och dessutom - det finns inget bättre för SL - Det finns ju inget dyrare för SL (Keolis) att höja kapaciteten under maxtimmen. Just nu får man ju komplettera med en del normalgolvare för att klara trafiken. Här får man alltså bussar som bara kör under maxtid. En bättre present finns ju inte för en trafikhuvudman!

Det vore ju skillnad om någon ville köra på en landsortslinje endast i högtrafik - då skulle ju effekten närmast varit motsatt - då det ju bara kanske är då som bussarna är fullsatta - men i ett område som behöver öka trafiken med ett tiotal dimensionerade fordon per år, så är det ju en mycket bra lösning för alla - en sann win-to-win-situation. Problemet är väl bara att om den här linjen fungerar, så kommer väl kraven komma på att SL skall ta över linjen om några år, eller att SL-kortet skall gälla på linjen...

Lars

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 11:41:57 AM
17 resande med första avgången i morse. Det måste man väl vara nöjd med.

http://www.busstidningen.se/2012/02/09/premiar-for-forsta-kommersiella-linjen/

Enligt reglerna skall tidtabellen vara rapporterad till Samtrafiken och den finns därför också med i Resrobot men inte förrän man börjar köra på allvar, alltså den 15 februari.

Vi får nog ta de första siffrorna med en nypa salt för det är gratis att resa med linjen 9-14 februari
Det är siffrorna från 15 februari som blir intressanta. Introduktionserbjudande: Åk gratis 9-14 februari!

I Metro står det Lyxbuss ska rulla på första privata linjen

Ersa

Citat från: Lars skrivet 11 februari 2012, 12:29:30 PM
I Metro står det Lyxbuss ska rulla på första privata linjen

Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.