Ska inställda tåg ersättas med buss? Ja det tycker Swebus VD!

Startat av Lars, 28 december 2011, 11:25:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: Lars skrivet 29 december 2011, 12:41:33 PM
Om du själv äger bussen och är ute och rattar så bedömer du själv vad som ska göras!

Är du anställd får du finna dig i att följa de rutiner som finns i det företag som du är anställd hos!

Ett exempel olika rutiner:
När jag körde på Swebus i Värmland och kom till en isig grusväg ställde jag in turen och ringde trafikledare och inväntade grusbil innan jag fortsatte om jag bedömde att det inte gick att köra.
Hos min nuvarande arbetsgivare på Norska sidan sätter jag först på kedjor och går det då fortfarande inte att köra får jag ställa in turen och invänta hjälp.

Nu är det ju sällan Swebus eller Nobina som kör tågersättning. Däremot är det ofta egenåkare som bara har sin egen buss och de gör nog precis vad de vill i dessa sitiuationer.

Förövrigt tror jag inget företag har rutiner för varje specifik situation. Man behandlar speciella situationer med sunt förnuft helt enkelt, ibland tillsammans med trafikledning.


Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 december 2011, 11:34:50 AM
Så lätt att få tag i ersättningsbussar som Palmkvist skriver är det inte. Det går inte jämföra med Swebus som byggt upp en organisation för detta längs med sina i jämförelse med järnvägsnätet fåtaliga linjer. Sedan kan jag inte finna annat än att SJ gjorde rätt när de inte satte in ersättningsbussar eftersom Trafikverket avrådde från att ge sig ut på vägarna. Swebus körde men de har ingen linje i det område där Trafikverket avrådde från att ge sig ut. Hade varit klädsamt att påpeka detta.

För övrigt hänvisar jag till min blogg i ärendet.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/12/julstormen-dagmar-och-tagtrafiken.html


Fast att trafikvrket avrådde för att ge sig ut på vägarna gällde väl natten 25-26 december. Problemet var ju att SJ inte satta in några ersättningsbussar ens natten 26-27 december då det fortfarande var oframkomligt på vissa järnvägar men inte var några rekomendationer vad gällde vägarna. Att man inte satte in bussar natten mot annandagen har jag förståelse för men natten 26-27 så borde man ha kunnat ordna fram ersättningstrafik speciellt som man då hade god tid på sig att få fram bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 29 december 2011, 22:21:02 PM
Fast att trafikvrket avrådde för att ge sig ut på vägarna gällde väl natten 25-26 december. Problemet var ju att SJ inte satta in några ersättningsbussar ens natten 26-27 december då det fortfarande var oframkomligt på vissa järnvägar men inte var några rekomendationer vad gällde vägarna. Att man inte satte in bussar natten mot annandagen har jag förståelse för men natten 26-27 så borde man ha kunnat ordna fram ersättningstrafik speciellt som man då hade god tid på sig att få fram bussar.

Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

När SJ uppgav att de (precis som Tågkompaniet och Veolia) inte satte in bussar eftersom Trafikverket avrådde gällde fram till ungefär lunchtid 26 december och det är uppenbarligen det som Palmkvist kritiserar. Sedan fanns det alltså andra förklaringar till att det inte gick att få fram bussar just Luleå-Stockholm och vice versa, som jag dock inte sett SJ har gått ut med officiellt. Mina uppgifter har jag från en bekant som jobbade med just de här problemen. Och tro mig eller inte men han och hans kollegor gjorde ett hästjobb för att hitta lösningar. Men det är ju bara resultatet som räknas i denna värld där alla misstänker alla för att inte göra sitt bästa.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Klaverdörr

#19
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 december 2011, 22:45:09 PM
Natten den 26-27 december är en annan sak och faller utanför den här diskussionen. Anledningen att SJ inte satte in ersättningsbussar då var att det inte bedömdes finnas förare för en så lång resa som Luleå-Stockholm. Det krävdes ju minst två förare även om man ställer bussen i 45 minuter efter 4,5 timmar för att föraren skall få sin rast. Man fixade dock detta till morgonen den 27 december.

Hej!

Att bedömma något utan att kolla om möjlighet finns är ett typiskt "politiskt beslut" och det är SJ i ett nötskal än tyvärr.
Detta bolag har enorma problem med sitt styre än märker jag..
Allt kan lösas bara man vill. Jag har "arbetat extra" när det varit "kris" och fått ett 5-siffrigt belopp som ers på bara 8tim arbtid men firman kunde köra på utan problem.
Att SJ bara gör det lätt för sig att inget kan lösas men inget försök görs utan man bara gör egna bedömmningar vad som kan göras utan att kolla verkligheten är en ren skam, hoppas detta beslut blev riktigt dyrt för dom med ev. hotell övernattningar och återbetalda biljetter...    
Det lyser igenom en enorm inkompetens i SJ som vanligt och tyvärr har inget hänt sedan 80-talet märker jag..

Mycket bra debattinlägg av Swebus VD säger jag bara..

Staffan Sävenfjord

Citat från: Klaverdörr skrivet 30 december 2011, 03:23:42 AM

Hej!

Att bedömma något utan att kolla om möjlighet finns är ett typiskt "politiskt beslut" och det är SJ i ett nötskal än tyvärr.
Detta bolag har enorma problem med sitt styre än märker jag..
Allt kan lösas bara man vill. Jag har "arbetat extra" när det varit "kris" och fått ett 5-siffrigt belopp som ers på bara 8tim arbtid men firman kunde köra på utan problem.
Att SJ bara gör det lätt för sig att inget kan lösas men inget försök görs utan man bara gör egna bedömmningar vad som kan göras utan att kolla verkligheten är en ren skam, hoppas detta beslut blev riktigt dyrt för dom med ev. hotell övernattningar och återbetalda biljetter...    
Det lyser igenom en enorm inkompetens i SJ som vanligt och tyvärr har inget hänt sedan 80-talet märker jag..

Mycket bra debattinlägg av Swebus VD säger jag bara..

Jag vill bara förtydliga att det var bussbolagen som gjorde bedömningen att det inte skulle gå att få tag i förare. Det var absolut inget politiskt beslut. Undersökningar om detta gjordes naturligtvis av Björks Buss, som enligt avtal skall tillhandahålla bussar.

Allt går faktiskt inte hur mycket man än vill och hur mycket man än jobbar med saken. Jag har också jobbat extra upp till 24 timmar i sträck när det varit kris och vad jag fick i ersättning för detta är oväsentligt. Det var inte pengarna som var avgörande för min insats utan det var mitt intresse och engagemang för mitt jobb. Var jag jobbade? Jo, på SJ en sådan här stormig vinterdag när så gott som all tågtrafik stannade. Och därför vet jag att någonstans finns det faktiskt en gräns för vilka problem man kan lösa.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl Eric

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 december 2011, 08:38:15 AM
Jag vill bara förtydliga att det var bussbolagen som gjorde bedömningen att det inte skulle gå att få tag i förare. Det var absolut inget politiskt beslut. Undersökningar om detta gjordes naturligtvis av Björks Buss, som enligt avtal skall tillhandahålla bussar.

Allt går faktiskt inte hur mycket man än vill och hur mycket man än jobbar med saken. Jag har också jobbat extra upp till 24 timmar i sträck när det varit kris och vad jag fick i ersättning för detta är oväsentligt. Det var inte pengarna som var avgörande för min insats utan det var mitt intresse och engagemang för mitt jobb. Var jag jobbade? Jo, på SJ en sådan här stormig vinterdag när så gott som all tågtrafik stannade. Och därför vet jag att någonstans finns det faktiskt en gräns för vilka problem man kan lösa.

Mycket bra skrivet Staffan!!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2011, 10:40:31 AM
Mycket bra skrivet Staffan!!

Om man suttit på SJ:s trafikledning en hel natt utan möjlighet till sömn eller rast och lyckats fixa hjälp åt nio tåg som fastnat men misslyckats totalt med det tionde  så vet man hur det är. Det är bara misslyckandet som räknas. För ingen tror väl att tidningarna skriver något om "SJ lyckades undsätta resande på nio tåg" utan det blir "Tågchocken. Vi fick sitta i skogen i sju timmar utan information och utan hjälp." Vad hjälper det då om en stackars trafikledare jobbat så han fick blodsmak i munnen för att lösa just det tågets problem men det var som förgjort.

Det är därför jag reagerar så starkt på sådant som Klaverdörr skriver även om jag inte på något sätt var inblandad i den gångna helgens händelser. Men jag känner ett par som var det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

handläggaren

Jag vidhåller att bussar fanns tillgängliga de aktuella dagarna. Problemet är inte att Björks trafikledare skulle vara slöa, det är till stor del att många inte vill köra för dem p.g.a deras ersättningsregler. Dessa ersättningsregler är huvudsakligen utformade av SJs inköpsavdelning, givetvis i samråd med Björks.

Staffan Sävenfjord

Citat från: handläggaren skrivet 30 december 2011, 11:55:57 AM
Jag vidhåller att bussar fanns tillgängliga de aktuella dagarna. Problemet är inte att Björks trafikledare skulle vara slöa, det är till stor del att många inte vill köra för dem p.g.a deras ersättningsregler. Dessa ersättningsregler är huvudsakligen utformade av SJs inköpsavdelning, givetvis i samråd med Björks.

Nu är det inte heller detta vi diskuterar utan anklagelsen mot SJ att de inte ens försökte få tag i bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

Tack Staffan för dina bra inlägg i denna tråd, och det du skrev i bloggen! Du om någon har bra koll på hur det fungerar.

När det gäller Dalarna, så var det även där problem med att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta tåg!
Det handlar inte om en buss som tex Swebus behöver fixa fram till sina egna avgångar! Ett fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg. Sen ska dessa bussar även ha förare som kan köra enligt dom arbetstidsregler som gäller. Att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta dessa tåg, är ingen lätt uppgift även för andra än Björks Buss.

//R


Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert Brink skrivet 30 december 2011, 15:22:12 PM
Tack Staffan för dina bra inlägg i denna tråd, och det du skrev i bloggen! Du om någon har bra koll på hur det fungerar.

När det gäller Dalarna, så var det även där problem med att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta tåg!
Det handlar inte om en buss som tex Swebus behöver fixa fram till sina egna avgångar! Ett fullsatt Dalatåg har oftast 350-400 bokade resenärer. Det krävs upp mot 7-8 bussar för ett enda tåg. Sen ska dessa bussar även ha förare som kan köra enligt dom arbetstidsregler som gäller. Att få fram den mängd bussar som behövs för att ersätta dessa tåg, är ingen lätt uppgift även för andra än Björks Buss.

//R



I Dalarna kör ju även Tågkompaniet och de har en gammal bussgubbe från Swebus anställd för att fixa bussar när det behövs. Han har mycket goda kontakter med kort sagt varje bussägare i hela Bergslagen och Gävleborgs län och det råder ett ömsesidigt förtroende mellan honom och bussbolagen liksom bussförarna (åtminstone de som brukar köra tågersättningar för Tågkompaniet). Dessutom betalar Tågkompaniet vad bussbolagen begär så länge det inte är alldeles orimligt. Orimligt vore t ex att betala 100 000 kronor för en buss mellan Borlänge och Hallsberg.

Men inte ens det hjälpte. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med bussar med förare att få tag i på annandagens eftermiddag. Det är bara att tugga i sig. Antingen man nu skriver anonyma  debattinlägg i Bussnack (eller Postvagnen för den delen) eller som vd i Swebus skriver en signerad debattartikel i Svenska Dagbladet. Skillnaden är att den senare borde veta bättre. Men Swebus (alltså Swebus Express) har vad jag vet aldrig ställt upp med någon buss för tågersättning. Den buss som Hans Fredriksson visade bild på skyltad tågersättning är väl en som disponerades av ett annat bussbolag över veckoslutet i utbyte mot att Swebus får disponera deras buss.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Men det är ju också två frågor. En är vad man kunde göra utifrån de förutsättningar som fanns kring den aktuella situationen, den andra vad man skall planera för beredskap. Det ställer ju också andra intressanta frågor; om man får tag i tre bussar och det kanske behövs åtta. Skall man köra ändå i sådana fall och "lotta" vilka resenärer som skall få åka med?, ska man då tillämpa det klassiska idealet med "kvinnor och barn först"?,  eller skall man helt enkelt säga att man inte har några bussar till dess man har tillräckligt för att alla passagerare skall kunna åka med?

Vi kan förstås diskutera vilken uppbackning man skall ha, men vill man alltid kunna "täcka" upp med ersättningstrafik i de mer glesbefolkade 
delarna av landet, ja då blir det dyra biljetter...och frågan är om det är rimligt. Det här att man skall kunna komma fram i alla väder och alla situationer är förstås en lovvärd ambition, men det kanske finns bättre sätt att använda resurserna på i sådana fall.

 

Robert T

Jag önskar att Nobina kunde ställa upp när möjlighet finns.
Hela hösten har det varit kusligt lugnt för oss timanställda på firman... Dock finns ju inga bussar tillgängliga vardagar vid högtrafik. Men kvällar och helger är ju lugnt. Dessutom dräller det numera av fd Swebus Expresser här.  ;D

Men var det inte någon som gnällde att "SJs bussar" inte hittade till stationerna? Vad är det för j-vla krav. Klart man kan köra lite fel osv när man aldrig varit i den staden förut. Är det inte bättre att komma fram ändå? För det löser sig ju alltid.
Nog hittar jag till Sundsvall t.ex. men jag har ingen aning om vart stationen ligger. Dock finns det ju numera smartphones med navigator och google.  ;D

Åkarns Kalle

Jag tycker tågbolagen oftast gör vad de kan får fram bussar snabbt och gör allt de kan för att passagerarna
(som ofta saknar all förstålse för vad som hänt) ska få det så bra som möjligt

Sedan är de oftast så att det är chaufförer som inte går att få fram och inte bussar
"privata bussbolag" har ju ingen chaufför som sitter och väntar på att det ska bli tågstopp utan ägaren far själv.

Oftast ska man vara där för en stund sedan och då är det svårt att få en chufför som ska köra från sitt hem till bussbolaget
och sedan dit tåget står....

Näe Otto och hans kollegor gör det verkligen bra

/Kalle


Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.