Rapport från linje 100 i Borås i dag

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 maj 2011, 22:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det var väldigt mycket folk som skulle åka till Göteborg från Borås i dag. Många ovana resenärer innebar att det blev mycket biljettförsäljning i bussen. Att det skall vara så svårt att gå de tio meterna till Pressbyrån. En kille frågade bussföraren om han hann gå in och köpa biljett. Han kom ut igen med en biljett i handen medan bussföraren fortfarande höll på med att sälja en biljett till samma kund som när han frågade.

Detta innebär också att det blev en del förseningar på bussarna. Tack vare att förstärkningsbussen klockan 16.10 tog hand om det mesta av den avgången kunde övriga bussar avgå med några minuters fördröjning och därmed fungerade det hyfsat fram till 16.40-avgången. Sedan började bussarna från Göteborg bli sena - antagligen var det mycket trafik i stan - och avgången 16.50 kom i väg 10 minuter sen. Så här såg det ut tre minuter senare när bussen med avgång 17.00 rullade in.


Klockan 17.07 stoppade bussföraren dem som stod i kö eftersom bussen var fullsatt.


Sedan dröjde det till 17.22 innan nästa buss kom. Det var alltså den som skulle gått 17.10 och den kom i väg 17.26. Då hade mycket folk hunnit samlas trots att ett dussintal hade valt att åka med linje 101 med avgång 17.15 i stället.


Precis bakom dök även 17.20-avgången upp.


Resenärerna fördelade sig därför mellan bussarna men inte lika många. De flesta ville åka med den första bussen.


Det var väl inte ens hälften så många i den andra bussen som kom i väg 17.28. Nu hade alla kommit med bussarna.


Till 17.35-avgången hade det åter samlats många resenärer. Jag vet inte när den bussen gick för jag lämnade Resecentrum 17.40 men då hade den i alla fall inte synts till. Eftersom den skulle komma från Göteborg och först lasta av torde den ha blivit minst en kvart sen.

Får se nu om man har tagit höjd för att de flesta av dessa skall åka hem från Göteborg i kväll. Många från Korsvägen antagligen eftersom det såg ut som Liseberg i ögonen på dem. Om inte lär vi få läsa om det tidningen på söndag.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Det kommer ta några år till innan alla län infört kontantstopp på bussarna. Först då kommer vi kunna snabba upp viseringen på bussarna. Har inte VT någon skylt som hänvisar ovana resenärer att köpa biljetterna på pressbyrån vid hpl 100?
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 21 maj 2011, 06:11:02 AM
Har inte VT någon skylt som hänvisar ovana resenärer att köpa biljetterna på pressbyrån vid hpl 100?

Jag undrade samma sak. Varför inte skriva denna information på en tydlig skylt på den stolpe vi ser på bilden? Samt låta biljetten ombord på bussen bli dyrare än biljetten på Pressbyrån? Detta fungerade bara bra för Swebus Express 2009-2010 på en annan pendlingssträcka med samma längd, dvs Uppsala-Stockholm. Denna 7 mil långa resa kostade då ungefär:

  • 45 kr med klippkort som köptes på Pressbyrån
  • 59 kr med enkelbiljett som köptes på Pressbyrån
  • 85 kr med enkelbiljett som köptes ombord på bussen

Från och med 1 jan 2011 försvann den dyraste ombordbiljetten helt, så nu måste alla gå via Pressbyrån. Och idag är det bara ett fåtal ovana kunder som inte åkt buss sedan årsskiftet som inte lärt sig de nya rutinerna.

Jag är helnöjd att biljetterna ombord försvann helt. Jag har ju tidigare berättat om mitt lilla rekord i lastningstid från Uppsala C en dag 2009 när tågen stod stilla. Exakt 30 minuter tog det att lasta 61 st påstigande som alla skulle köpa en kontant enkelbiljett ombord...

Jan Sjöberg

Suck ... :-X  Det är ganska enkelt för Västtrafik att lösa detta problem.
Ställ en försäljningsbil vid hållplatsen på fredag eftermiddag/ lördag/ söndag när dem som inte är så vana att åka buss har möjlighet att köpa sin biljett.
Detta problem är inte nytt fenomen på just den linjen ... När Veolia hadde trafiken och Hallgrens buss körde som underentrepenör så blev jag mer än en gång inringd att köra ner och bevaka som 3 eller 4 buss på samma avgång ...
Flera lördagar körde jag helt utan tidtabell ... bara" lasta och åka"
Nu är turtätheten utökad men samma problem kvarstår med vilsna resenärer som inte vet hur dem ska lättast köpa sin resa ...

Samma problem kvarstår  trotts att SJ har släppt linjen till Länshuvudmannen ... Detta är inte aceptabelt ..varken ur resenärssynpunkt eller ur förarsynpunkt.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Staffan Sävenfjord

En skylt vid hållplatsen tror jag inte på. Hållplatsen ligger så till att bara någon enstaka procent av resenärerna kommer från det hållet att de ser stolpen först. De allra flesta skulle se den först när de kommer fram till hållplatsen och då är det så dags.

Trottoarpratare skulle kunna vara något men det är Jernhusens mark och de tillåter inte att trottoarpratare sätts ut på deras mark. Jans förslag om att köra dit försäljningsbilen de tider då många sällanresenärer kan förväntas är nog det bästa. Det näst bästa är att införa förbud mot att köpa kontantbiljetter ombord när Pressbyrån är öppen och det är 10- till 15-minuterstrafik.

Sedan vore det ju bra om korthanteringen kunde snabbas upp också. Att det skall ta cirka en minut att sälja en kontantbiljett på bussen är inte bra. Det räcker ju med tio sådana för att tidtabellen skall spricka även om bussen är framkörd i baken på tidigare avgång.

Nettbuss och dess förare gjorde dock det bästa av situationen. Först saknade jag en trafikledare på plats men förarna skötte detta så bra själva att det inte behövdes.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Jag undrar om Pressbyrå är ett så bra alternativ för biljettköp. Jag tycker att det oftast är kö och underbemanning på Pressbyrån. I Ronneby stod jag exempelvis i kö i tio minuter innan jag var tvungen att rusa till tåget för att hinna med. Utan att ha fått utfört mitt ärende. Det är alltid någon som har ett långsamt ärende som står före i kön. Biljettautomat samt extra ambulerande biljettförsäljning i rusningstrafik skulle jag föredra. OM biljetthantering skall ske utanför bussen/tåget.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 08:23:54 AM
En skylt vid hållplatsen tror jag inte på. Hållplatsen ligger så till att bara någon enstaka procent av resenärerna kommer från det hållet att de ser stolpen först. De allra flesta skulle se den först när de kommer fram till hållplatsen och då är det så dags.



Just nu kör Nobina tågbusstrafik mellan Helsingborg och Åstorp. Efter första veckan satt vi upp skyltar att de som skulle med köpte biljetterna i automaten. Idag efter 5 veckor så är det en handfull under hela dagen som inte köpt biljetter innan på stigning. Skylten här har gjort nytta.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 21 maj 2011, 10:35:44 AM
Just nu kör Nobina tågbusstrafik mellan Helsingborg och Åstorp. Efter första veckan satt vi upp skyltar att de som skulle med köpte biljetterna i automaten. Idag efter 5 veckor så är det en handfull under hela dagen som inte köpt biljetter innan på stigning. Skylten här har gjort nytta.

Jovisst gör den det men den måste då kunna placeras så att flertalet resenärer ser den i tid. Jag menar att just vid linje 100:s hållplats går inte det om man nu inte kan få Jernhusen med på att sätta upp en fast skylt ungefär utanför stationstrappan.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 21 maj 2011, 09:45:47 AM
Jag undrar om Pressbyrå är ett så bra alternativ för biljettköp. Jag tycker att det oftast är kö och underbemanning på Pressbyrån. I Ronneby stod jag exempelvis i kö i tio minuter innan jag var tvungen att rusa till tåget för att hinna med. Utan att ha fått utfört mitt ärende. Det är alltid någon som har ett långsamt ärende som står före i kön. Biljettautomat samt extra ambulerande biljettförsäljning i rusningstrafik skulle jag föredra. OM biljetthantering skall ske utanför bussen/tåget.

Det brukar sällan ta lång tid vid Pressbyrån på centralstationen i Borås. Frågar man snällt brukar man också få gå före i kön om man skall köpa biljett. Själva biljettköpet går mycket snabbt om man inte själv krånglar med betalningen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Det är väl en järnvägsstation? Dessa har väl utropsanläggning? Rikta en högtalare mot hållplatsen och gör utrop väl valda tider innan varje avgång att biljetter köpes på Pressbyrån!

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 21 maj 2011, 11:17:37 AM
Det är väl en järnvägsstation? Dessa har väl utropsanläggning? Rikta en högtalare mot hållplatsen och gör utrop väl valda tider innan varje avgång att biljetter köpes på Pressbyrån!

Utropsanläggningar brukar ha den egenheten att det som ropas i dem uppfattas alla inom en radie av 500 meter utom av dem som berörs av utropet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 maj 2011, 11:48:11 AM
Utropsanläggningar brukar ha den egenheten att det som ropas i dem uppfattas alla inom en radie av 500 meter utom av dem som berörs av utropet.

:D

CS

Sedan starten i december har det funnits ett introduktionspris på enkelbiljetterna som fortfarande gäller. Priset är detsamma som för en sms-biljett (82kr för vuxen). Det är dock sällan pressbyrån eller västtrafiks kundcenter på Nils Ericson Terminalen är medvetna om detta utan de tar då fullpris (124kr), varför resenärerna väljer att köpa på bussen istället. Från juni blir detta introduktionspris dessutom permanent, så även på alla andra linjer. Man sänker kostnaden på enkelbiljetter till samma nivå som sms-biljetterna.

Alltså tar man bort en stor del av det säljargument man har till resenärerna att förköpa sina biljetter; att det blir billigare.

Slutsats: Man anser man har kunden i fokus och gör ett "enkelt" och enhetligt biljettsystem, men man kan inte tänka ett steg längre och inse att detta i slutänden kommer leda till mer förseningar, framförallt på en linje som linje 100 på helgen.

Ersa

Enkel prissättning från den 1 juni vore:

  • 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
  • 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.

Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.

CS

Citat från: Ersa skrivet 21 maj 2011, 13:33:57 PM
Enkel prissättning från den 1 juni vore:

  • 84 kr för sms-biljett, alla enkelbiljetter köpta på Pressbyrån samt i eventuella framtida automater
  • 124 kr för alla enkelbiljetter köpta med kontokort ombord på bussen
Samt ta bort kontanterna helt på bussarna.

Och nämn all ovanstående information tydligt med skyltar vid hållplatsen.

Kontanterna är borta sedan länge. Men jag håller med dig. För mig är det obegripligt hur man kan sänka ombordpriset när man har ett system som tekniskt fungerar så dåligt.