Stadsbussarna Östersund AB

Startat av Klaverdörr, 25 mars 2010, 22:21:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej igen!

Som tillägg.

Under avtalsperioden (10år) så ska 15st av diselbussarna bytas ut mot Gasbussar, så jag förmodar att 15 av dieselbussarna på sikt kommer senare placeras i Östersund för att minska medelåldern där, sedan enligt X-trafik så är det ok att placera om äldre bussar från andra områden till Gävle dock måste dessa hålla samma krav som i avtalet dvs alkolås samt AC.

Det jag har förstått har man nästan inga med detta inom KR-trafik eller Stadsbussarna Östersund så några bussar passande för stadstrafik med alkolås samt AC idag är svårt att placera i Gävle, så det blir nog i i så fall att hyra in bussar från andra bolag om inte alla MAN-bussar hinner levereras innan vintertidtabellen i mitten på Aug då det blir ca 41-43 bussar i trafik per dag (vardag) i högtrafik. Under sommaren bör det lösa sig då ca 20-25 bussar som max behövs i högtrafik, detta kommer MAN hinna leverera!

Klaverdörr

#16
Hej åter igen!

Det kommer med denna leverans bli något mindre med sittplatser i högtrafik med det Stadsbussarna Östersund AB har beställt mot vad Nobina kör med idag då trafiken körs med 5st ledbussar, ca 12st boggiebussar samt ca 30st 12 metersbussar.
Men planerar man omloppen bra så bör det inte vara problem, dock hade det säkert varit bra om man valt att ha ca 10st boggiebussar istället för bara 36st 12 metersbussar totalt, men det finns ju möjlighet att välja annat ist när man införskaffar fler gasbussar framöver om behovet finns...

AO

#17
Om det krävs 43 bussar i högtrafik så kommer man alltså bara att ha 3 bussar i reserv. Jag är ingen expert på området men det känns som en väldigt liten mariginal. Idag kör Nobina med ca 47 vagnar, och då ska man även tänka på att trafikbeställningen som gäller idag är mindre än den som kommer gälla ifrån hösten. Kommunen har gjort en utökning som motsvarar 5 extra vagnar. Till de 43 som krävs vid högtrafik ska det väl även läggas till att det krävs ytterligare ca 4 vagnar de gånger linje 13 ska trafikeras till Läkerol Arena.

Är det någon som har hört något kring om det kommer att komma några begagnade vagnar också? Eller är det rimligt att man kan få ihop det med bara de 46 nya vagnarna?

Hur många reservvagnar brukar ett garage ha?

MM

Citat från: AO skrivet 21 april 2010, 23:09:19 PM
Om det krävs 43 bussar i högtrafik så kommer man alltså bara att ha 3 bussar i reserv. Jag är ingen expert på området men det känns som en väldigt liten mariginal. Idag kör Nobina med ca 47 vagnar, och då ska man även tänka på att trafikbeställningen som gäller idag är mindre än den som kommer gälla ifrån hösten. Kommunen har gjort en utökning som motsvarar 5 extra vagnar. Till de 43 som krävs vid högtrafik ska det väl även läggas till att det krävs ytterligare ca 4 vagnar de gånger linje 13 ska trafikeras till Läkerol Arena.

Är det någon som har hört något kring om det kommer att komma några begagnade vagnar också? Eller är det rimligt att man kan få ihop det med bara de 46 nya vagnarna?

Hur många reservvagnar brukar ett garage ha?

Enligt uppgift så ska väl några fordon komma från Östersund till Gävle eftersom att KR inte kommer ha kvar någon (eller har jag missuppfattat det?) trafik i Jämtland.

RoggaBoy

KR kommer ha lite trafik kvar i Jämtland.

Ser fram emot min första tur med KR den 4/7 å se vad de är för fordon man får åka.

Jan

men för övrigt är det väldigt tyst om vad som händer i Jämtland nu.
I branschen 37 år

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 22 april 2010, 19:57:28 PM
KR kommer ha lite trafik kvar i Jämtland.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 april 2010, 20:01:47 PM
Ett tiotal bussar blir kvar, dock är det tveksamt om man kommer att ha någon buss/förare stationerad i Östersund mer (i KR:s regi) förutom beställningsbuss.

De flesta Ragundabussarna övernattar ju inom Ragunda kommun, och utöver dem är det vissa blå bussar för 45 och 63 som övernattar i Östersund. Det blir många tomma platser på stadsbussgaraget (f.d. "nya JB-depån") i Odenskog.

AO

Stadsbussarna kommer att börja rulla redan den 9 juni.

Ja, inte i ordinarie trafik utan som beställningsbussar till festivalen Stolt och nykter i furuvik. Det kommer behövas cirka 20 bussar. Det här kommer alltså att bli den första chansen att se riktigt många av Stadsbussarna i rullning. Tydligen så kommer bussarna att skeppas till Göteborg och därifrån transporteras till Gävle. Nödlösningen om Stadsbussarnas bussar inte skule hinna levereras är att man hyr av Högbergs buss istället.

En artikel om det:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1979189-stolt-och-nykter-blir-av

AO

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 april 2010, 11:19:44 AM
Har Nobina avböjt att sköta transporterna som tidigare år?

Tydligen måste man ha gjort det eftersom de inte äns nämns i artikeln. Det brukar ingå att bussbolaget som sköter trafiken till Stolt och nykter även är med och sponsrar och får reklam, det är därför man kommer undan med ett hyffsat billigt pris. När nu Nobina inte längre ska köra stadstrafiken kanske man inte tycker att det finns någon idé att gå in och göra det. Det kan ju också tänkas bero på att man då som smått har börjat flytta om eller börjat lacka om bussar och att det därför inte finns tillräckligt många bussar hos Nobina för att man ska kunna köra denna extratrafik.

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 24 april 2010, 11:38:48 AM
Tydligen måste man ha gjort det eftersom de inte äns nämns i artikeln. Det brukar ingå att bussbolaget som sköter trafiken till Stolt och nykter även är med och sponsrar och får reklam, det är därför man kommer undan med ett hyffsat billigt pris. När nu Nobina inte längre ska köra stadstrafiken kanske man inte tycker att det finns någon idé att gå in och göra det. Det kan ju också tänkas bero på att man då som smått har börjat flytta om eller börjat lacka om bussar och att det därför inte finns tillräckligt många bussar hos Nobina för att man ska kunna köra denna extratrafik.

Nobina tackade nej vilket tidigare nämndes i denna artikel från 20:e februari
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1969417-stolt-och-nykter-stalls-in-

Nobina har ju fortfarande kvar alla landsortstrafik i Gästrikland, så självklart skulle man vilja ha reklamen. Men personalunderlaget och bussarna räcker nog helt enkelt inte till så här mot slutet, man sattsar allt krut på att klara ordinarie trafik. Innan när man hade alla landsortsbusar och stadsbussar på samma depå och gott personalunderlag har det ju gått att köra Stolt och Nykter. Har svårt att se att tex Stadsbussarna ensam kommer kunna köra Stolt och Nykter nästa år, ingen operatör är nog ensam tillräckligt stor för att köra själva.  Det blir nog troligen flera operatörer som delar på uppdraget då. Nu har ju dock stadsbussarna ett unikt tillfället att både göra reklam och testa sina nya bussar i praktiken, de har ju dessutom minst 25 förare i sina nya kår som inte kommer ifrån Nobina som de mao kan sätta i tjänst innan 13:e juni när de egentligen tar över trafiken.



AO


Klaverdörr

Det är tråkigt att Nobina inte kan ställa upp på detta för ungdommarna, men det bottnar säkert i missnöje att X-trafik valt en annan entreprenör att sköta kollektivtrafiken i Gävle Kommun dvs dom skiter fullständigt i det.. Men i princip borde det vara möjligt att använda UL-trafiken för dessa resor, räcker inte antalet platser till så gäller ju deras resegaranti på sträckan Gävle och mot Skutskär, står det för mycket med folk för att åka med Linje 501 så åk taxi och skicka räkningen till UL det samma gäller även på återresan enligt tidtabell, sedan föranmäler man att det är många resande så är dom skyldiga att sätta in extrabussar enligt tidtabell och det är Nobina som sköter denna trafik hos UL...

Men all heder åt Stadsbussarna Östersund AB att dom kommer försöka ställa upp fast dom inte ens har börjat med trafiken i Gävle Kommun.Tråkigt att Nobina slutar sin trafik med flaggan lägst ner, dom har ju haft mycket med klagomål mot sig genom åren med och nu avslutar dom med samma mynt igen. Jag undrar om det är den lokala ledningen har bestämmt detta eller om det är HK som gjort det?

Ersa

Jag förstår Nobina fullständigt. Att köra nån bonussväng med dåligt betalt är inte alls värt allt besvär. Gratis eller billig reklam är ju intet värd när verksamheten med tätortsbussarna är på väg att läggas ner.

Fritt ur minnet, så rätta mig om jag har fel: Men vad det inte Länstrafiken i Jämtland som väntat sig att dåvarande Swebus skulle köra nattbussarna efter kl 00:00 fram till c:a 03:00 på nyårsdagen 1 jan 2001? Det tyckte iaf inte Swebus, då avtalet sa trafik t.o.m. 2000-12-31, och därefter drogs handbromsen åt i de gröna bussarna. Jag har för mig att Stadsbussarna i Östersund AB fick snabbstarta upp sin trafik just med dessa nattbussar nån timme efter tolvslaget, vilket de inte väntat sig.
Detta borde i så fall även ha gällt CB:s nattbussar till Brunflo, nu när jag tänker efter.

Klaverdörr

Hej!

Nu är det inte fråga om överlämningsdagen som denna tillställning är och Nobina sköter fortfarande stadstrafiken några dagar till i Gävle Kommun samt kommer sköta länstrafiken i Gästrikland som är en del av Gävleborgslän i 9 år till.. Klart företaget ska ta betalt för som det verkar har det inte varit en total gratisverksamhet.. Men viss bitterhet verkar det vara!

Vi får se hur det löses kl.00 mot söndagen 13 juni då Stadsbussarna tar över trafiken, dvs avgång kl. 23:50 från Rådhuset el ändhpl ca samma tid körs av Nobina sedan under resan ca kl. 00.00 lär bussbyte ske då Stadsussarna Östersund tar över... Men enligt X-trafik är samma trafikdygn fram till kl. 04:00 när det gäller busskort typ 30-dagars...

Klaverdörr

Hej!

Ska tillägga att bytet sker lördag 12 juni till söndag 13 juni kl.00 som det verkar och då körs nattrafik enligt tidtabell med sista avgång från City kl. 02.20 samt från flera ändhpl fram till kl. 02:21... Är det någon som vet hur överlämnandet sker så skriv här gärna! Kameran vill gärna fota!