Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 23 juni 2015, 20:11:21 PM

Titel: Klassiker i vägjobb
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 juni 2015, 20:11:21 PM
Igår dök denna veteran upp vid släntrensning här hemmavid:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/DSCN0588_zpsatssjqor.jpg~original)
Titel: SV: Klassiker i vägjobb
Skrivet av: Nico skrivet 23 juni 2015, 21:10:07 PM
Tjusigt! Kan inte finnas många F88:or kvar i aktiv tjänst... eller är det månne någon egenåkare ute och luftar sin hobby/veteranlastbil? Hur som helst så blir man nostalgisk.
Titel: SV: Klassiker i vägjobb
Skrivet av: Christian Ljunggren skrivet 28 juni 2015, 23:13:19 PM
Citat från: Nico skrivet 23 juni 2015, 21:10:07 PM
Tjusigt! Kan inte finnas många F88:or kvar i aktiv tjänst... eller är det månne någon egenåkare ute och luftar sin hobby/veteranlastbil? Hur som helst så blir man nostalgisk.


En F89 är det, -71 års modell.
Titel: SV: Klassiker i vägjobb
Skrivet av: Nico skrivet 28 juni 2015, 23:26:13 PM
Tack för korrigeringen. För en lekman som undertecknad är det inte helt lätt att skilja en F88 och en F89 åt. Motorstyrkan är väl högre för F89, men undrar om det var det framaxelns placering och grillen som annars är mera särskiljande drag?

Hur som helst så är det fortfarande en väldigt trevlig bild på en modell (design) som åtminstone jag upplevde som mycket kraftfull när man såg dem på vägarna förr i världen.
Titel: SV: Klassiker i vägjobb
Skrivet av: Clabbe skrivet 29 juni 2015, 04:54:38 AM
Grillen och effekten (330hk) är större på en 89a. Sedan fanns det en paragrafmodell av bägge: G med framflyttad framaxel.