Detta med trådbussar känns ju som ett bra koncept, billigare och bättre framkomlighet än en spårvagn, men förstås med nackdelen att den behöver infrastruktur som ledningar.
I Europa verkar flera städer dock ha valt att satsa på detta koncept.
I veckan besöktes Milano och en mycket kort tid i Zürich mellan tågen vilken givetvis utnyttjades till lite spaning även där.
Man borde dock teoretiskt kunna utnyttja trådbussledningar för att ladda batteribussar ungefär som pantografladdning ute i stadsmiljöer.
Det borde innebära mindre laddtid i depå och längre räckvidd för batterierna men eftersom det inte tillämpas antar jag att det finns nackdelar med konceptet också...
Spårvagnar var det också gott om både i Milano och Zürich, men de tar vi i en annan tråd.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/93174bb67e79b9133dd052708aa3c07a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/28898de5d3dab1318fa2293c9d74daf5.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/ca2417584b4c98baab11325a4b00b373.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/df75fcbca642feee5e1a95746d92d23d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/44bf5d791d7049c19af917875259bd34.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/30de60194146a29815979ecb12fb39e6.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231014/0768cb692fa5d582ecf0b8cfe035477d.jpg)
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk