Inför helgens förändringar i SL-busstrafiken [Stockholm]

Startat av Buzzlover, 11 december 2021, 15:09:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Jo! Den 12:e så sker ju tidtabellsskiftet och med det blir det en del förändringar i trafiken, här är några av dom jag lyckats dokumentera.


Linje 612 dras om och kommer nu börja gå mellan nybyggda Arninge station och Kista centrum, samt även börja gå hela veckan runt och även i lågtrafik, idag går den endast i Rusningstrafik mellan Danderyds sjh och Kista centrum.
Här syns Arriva 8321 på en av 612:ans sista avgångar mellan Kista och Danderyd.


615 som idag går Täby centrum - Kulla vägskäl (där den oftast blir 683 till Åkersberga) kommer också ändras. Nu ska den istället endast trafikera Täby centrum - Arninge station och möta 683 där istället. 683 tar över sträckan Arninge station - Rydbo station - Kulla vägskäl och fortsätter därefter köra precis som idag. På bilden är Arriva 8321 som efter 612:an även körde 615 på den näst sista trafikdagen med skyltningen "615 Kulla vägskäl"


Nu till hållplatser som läggs ned. Smedstorp som ligger strax söder om Trafikplats Hagbylund på Norrortsleden (Länsväg 265) läggs nu ner efter åtminstone 21 år (kanske mer?) som aktiv hållplats. Innan Smedstorp var en ändhållplats som idag så var det istället "Täby vägskäl" som var ändhållplats här, då fanns det vändslinga som bussen angjorde men när Motorvägen kom år 2008 så flyttades Frestavägen så att den gick upp till Trafikplatsen och vidare mot Upplands Väsby och Täby. Vägavsnittet som blev kvar av gamla Frestavägen på andra sidan motorvägen blev då privat väg endast för dom boende och vändslingan är sedan länge borta.
Jag antar att när Täby vägskäl inte längre kunde angöras så fick Smedstorp bli ändhållplats då den låg närmast den förra ändhållplatsen. Bussen vänder uppe i en rondell som ligger vid Trafikplatsen när den ska köra tillbaka mot Sollentuna station.
Årsskiftet 2019/2020 ändrade man så att Smedstorp blev ändhållplatsen längst ut på 527:an, innan detta hade det varit 3 ändhållplatser i alla år, Vaxmora, Smedstorp och Fornboda.
Men utan någon större anledning drog man in trafiken ut till Fornboda och lät 527 då vända vid Smedstorp, konstigt kan man tycka då vändningen i Smedstorp ligger ungefär halvvägs till Fornboda


Norrsätra vändplan, den ändhållplats som funnits kortast tid på 527:an och som "ersatte" Fornboda som ändhållplats och fortsatte ge linjen 3 ändhållplatser.
Frågan är hur många som verkligen reser hit, hållplatsen ligger precis intill företaget ABT:s grustag, mer än så finns det inte mycket här i närheten men en komplett vändslinga är det hursomhelst, min teori är att man endast gjort denna lösning så att kortturer som bara skulle gå till Nyproduktionsområdet Södersätra skulle ha någonstans att vända och då valde man att sätta en hållplats i vändslingan eftersom bussen ändå skulle vända där.
Hållplatsen läggs tillsammans med Smedstorp nu ner eftersom den enda linjen 527 dras om och fanns därmed endast i 2 år.


Nu har vi kommit till anledningen att ovanstående två hållplatser läggs ned.
"Södersätra" kommer nu ersätta dom och ge 527 två ändhållplatser. För dom som vill ha mer info ligger den i en nygjord vändslinga intill korsningen Södersätravägen/Fjätursvägen inne i nyproduktionsområdet Södersätra.
Södersätra har varit under uppbyggnad ett tag med nya hus lite överallt och jag tror Sollentuna kommun velat ha busstrafik in hit tidigare men uppenbarligen har det inte gått att lösa förens nu.
Notera att bilden är tagen dagen innan trafikstart och än finns inga markeringar att en buss ska in och vända imorgon.

Det var allt för detta bildsvep!


Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

F.Å

Trevligt bildsvep!

Smedstorp fanns som hållplats även när vi vände vid Täby vägskäl. Dock fanns den endast i riktning ut mot vägskälet. Första morgonturen utgick från Smedstorp norrut till Täby vägskäl för att där vända mot Sollentuna. Det förfarandet fortsatte ända in på Busslinks tid, fast med vändning i rondellen ovanför innan det byggdes en södergående hållplats. Efter det kunde man tomköra Norrortsleden till Smedstorp.

Vid Norrsätra vändplan har jag aldrig utväxlat trafikanter på något sätt. Saknad av få skulle jag tro. Däremot försvinner även hållplats Norrsätra ute på Frestavägen. Men de som nyttjar den idag kommer säkerligen från bostäderna i Södersätra.

Ola Å

På sydsidan försvinner ju linje 182, tror den funnits i ca 70 år, kanske inte riktigt samma sträckning, men ändå. Linjen ersätts med förlängd linje 143.


buskörare

Funkar väldigt bra med Arninge stn, i alla fall för 670's del. Man har också ändrat skyltningen på bussen till Tekniska högskolan via Arninge, vilket jag gillar 👍

IvveRivve004

Citat från: Ola Å skrivet 11 december 2021, 21:05:22 PM
På sydsidan försvinner ju linje 182, tror den funnits i ca 70 år, kanske inte riktigt samma sträckning, men ändå. Linjen ersätts med förlängd linje 143.

Jag har dock hört något om att linje 182 skulle förlängas från Hökarängen till Hornsberg via Huddingevägen, Årstaberg och Hornstull vilket aldrig blev av.

Ersa

Väldigt bra ändring på destinationsskylten på 670, som förtydligar för alla påstigande. Stort plus!
639 och 676 skyltar fortfarande bara "Stockholm", och slår tråkigt nog fortfarande inte om automatiskt till "Endast avstigande" innan södergående avgångar når fram till Arninge station, så där lär missförstånden fortsätta.
Detta har ju bara varit felanmält sedan i somras, men kanske man får till det redan efter operatörsbytet hösten 2022, sisådär 1½ år efter att påstigande slutade tas på vid dessa södergående hållplatser.

Ulf Berlin

Ang ev förlängning av 182 låter det nästan som den nya nattbusslinjen som det var snack om i våras.
Det saknas ju verkligen en tvärgående nattlinje(såsom 173 går idag)i de södra förorterna./Ulf

Bussmicke

Det kunde stå 676 Endast avstigande istf bara Endast avstigande. Så står det på buss 515 här i Västerås den kommer från Köping, innan Västeråsgränsen står det ju 515 Västerås och sedan står det 515 Endast avstigande. Sånt är bra någon står och väntar på någon så ser man Vilken linje det är som kommer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Står det ett linjenummer försöker folk tränga sig ombord ändå, oavsett vad det står efter numret. Det gör folk om man skyltar "Fullsatt", då linjenumret fortsätter synas.

Lars-Håkan_E

Det beror ju delvis på att man är/var van vid att det kunde fungera lite si och så med skyltad destination men syns linjenumret så går man på.

846

Linje 3 samt 53 har sedan helgen fått ändrad sträckning genom Gamla stan norrut p.g.a. vägarbeten - ändringen gäller fram till sommartidtabellen, ev. några veckor in på sommartidtabellen också. Hållplatserna Kornhamnstorg, Mälartorget och Riddarhustorget trafikeras inte i riktning norrut; istället trafikeras Slottsbacken samt en nyinrättad hållplats med namnet Mynttorget som ligger vid Stallbron mittemot Mynttorget.

IvveRivve004

En konstig grej med det är dock att hållplatsen Mynttorget av någon konstig anledning inte är sökbar när man ska se när bussar går till och från den hållplatsen och om man vill resa dit får man söka efter Mynttorget som adress. Visserligen är ju detta bara en tillfällig hållplats som ska fasas ut till sommartidtabellen, men ändå.