Vad är en buss?

Startat av Per E, 17 oktober 2021, 17:36:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per E

Jag har lärt mig att en buss är ett fordon som är avsett för fler än åtta passagerare. Men när jag går in på Transportstyrelsens hemsida framgår det att en buss är en bil avsedd för persontransporter och är försedd med fler än åtta sittplatser. En slagning på Transportstyrelsen gällande de självkörande bussarna i Barkarby talar om att de är bussar med plats för 6 sittande och 6 stående passagerare. Men då uppfyller de inte kravet enligt definitionen. Någon som vet om definitionen har ändrats nyligen?

Bältes-Assar

Sedan 2002 är definitionen "En bil som är inrättad huvudsakligen för personbefordran och är försedd med fler än åtta sittplatser utöver förarplatsen".

Innan dess var det som du skrev "inrättad för transport av fler än åtta personer utöver föraren".

Myndigheterna kan dock meddela föreskrifter och undantag från den här definitionen.

igel

Nyfiken fråga, är det någon som vet om det finns något fordon, som inte är registrerad som buss, men som är registrerat för stående passagerare? 

Walter

#3
Är de självgående bussarna registrerade som bussar?

Oavsett så kommer det alltid nya typer av fordon som inte riktigt passar in de administrativa fack som finns. Då får man ta det bästa alternativ som finns i väntan på att administrationen kommer ikapp verkligheten.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Om vi ser lite vidare var en lastbil (före omdefinitionen2002) ett övrigt fordon. Alltså inte en personbil med mindre än 8 passagerare (vanligen kallad personbil) eller buss med 8 passagerare eller mera.
Det som blev problem var att det kom flera typer av övriga fordon, Således var några motordrivna skridskor lastbil.
En buss kallades förr automobilomnibus som är latin. I Sverige förekommer samma ord (bus ) även i andra betydelser.
I Uppsala finns det en orkester som kallar sig omnibus blåsare om jag kommer ihåg rätt. De är till för alla.
kan delas in i auto,mobil (=rörlig),omni och bus.
Lägg märke till benämningen länstrafik. En buss som gick i länstrafik under 1930 talet körde på beställning (utfärdare länsstyrelsen).

Kanske flera kan tycka det är naturligt med vissa ord. Och då lite knepigt att nämna olika tolkningar. Men dessa har förändrats under tid och annan.
1918 slutade första världskriget. Nästan 20 år efter detta började nästa krig. 1923 kom regelverk för yrkesmässig trafik. Men linjetrafiktillstånd som påminde om de järnvägarna hade. Mycket hände 1923 bl a en ekonomisk förbättring för riket. Åren 1919-1923 var det depression. Värre än den i början av 1930 talet. Även vägbyggnad kom igång. Kanske tänker man inte på detta när man åker på en gammaldags grusväg. Dessa kom nästan alla i mitten av 20-talet och några år framåt. Tidigare var vägarna av typ,dubbelspårig ko stig. Se även "historiska kartor". Under första världskrigen, år 1916, kom det registreringsnummer. Länsstyrelsen började föra böcker över vilka fordon som fanns i länet. Ca 1923 övergavs inbundna böcker och det blev lösblad istället. Ofta i A3 format fram till cirka 1942, då det kom lite hårdare kortregister i mindre format. Jag tror de flesta länsstyrelser hade mindre format än A4. Men större än A5. Vad kallas de gamla formaten ? Kvarto ?.Ca 1972 överfördes de gamla registren till dataregister även om deras införande kunde dröja någon tid.

Ersa

Angående definitioner minns jag föraren som sa till chefen att han bara skulle ha slips på sig vid beställningstrafik.
Bra, sa chefen, för all busstrafik du kör är beställningstrafik. Det är nämligen alltid någon som beställt trafiken.

Sundås

Citat från: Walter skrivet 17 oktober 2021, 20:58:57 PM
Oavsett så kommer det alltid nya typer av fordon som inte riktigt passar in de administrativa fack som finns. Då får man ta det bästa alternativ som finns i väntan på att administrationen kommer ikapp verkligheten.

Som att alla 21-meters ledbussar fortfarande måste sökas dispens för i de kommuner som de används, trots att det drivits på i flera år för att de ska bli tillåtna generellt.. 
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se