Är plexiskyddet på väg bort?

Startat av buskörare, 23 september 2021, 17:57:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Läste häromdagen att på nått ställe i landet öppnas framdörrarna utan att plexiglasskydd sätts in. Nu när man tar bort restriktionerna. Frågade min arbetsgivare och fick svar att diskussioner förs med SL får vår del, ingen mer info än.

Hur ser planen ut i olika delar av Sverige, är det så att man börjar plocka bort plexiskydden på fler och fler ställen från nästa vecka?

kimpan

Framdörrarna öppnas väl när Arbetsmiljöverket behagar att lyfta sitt beslut. I Uppsala för GUB:s del gäller beslutet fram till 2 November (om inte AMV ändrar sig)....

buskörare

Om det jag hört stämmer, öppnas de i mitten på oktober utan plexiglas på åtminstone 1 ställe.

Sundås

Det korta svaret är: nej, inte per automatik. Arbetsmiljöverkets beslut och lyftandet av restriktionerna har inte med varandra att göra. Däremot så kommer det med stor sannolikhet att sättas press på Arbetsmiljöverket med ingången att det är rimligt att de gör en annan bedömning framöver.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

igel

Man ska komma ihåg att andra vågen (den som inte skulle komma enligt Folkhälsomyndigheten) trots allt kom och blev stor, först i november förra året. Det kan mycket väl hända i år igen. Antalet som idag ligger på sjukhus i Stockholm är ungefär lika många som det gjorde för ett år sedan.
  För Arbetsmiljöverket är det bara ett pennsträck att återinföra kravet, för företagen blir det ett något mera omfattande arbete. Tror att bolagen gör klokt i att behålla plexiglasen ett tag till, kanske ända till nästa sommar, däremot behövs det ju inte monteras in nya om gamla går sönder.

yngrot

Hoppas verkligen inte plexiglas tas bort . Dels för smittorisk men framför allt för mängden hot mot oss förare som tyvärr ökar. Sen blir det ju lite mindre kalldrag på förarplats med plexiglas
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Nu häver man stoppet för öppna framdörrar, som endel haft kvar. Betyder väl att de kan öppna utan annan åtgärd? Dvs inga krav på plexiskydd.

https://www.bussmagasinet.se/2021/09/forbud-mot-oppna-framdorrar-forsvinner/0/

Ersa

Alla restriktioner i övrigt i samhället är ju på väg bort, så man kan ju anta att sakfrågan om plexiglaset diskuteras för fullt.

Personligen skulle jag, trots smittoriskerna, gärna vilja få bort detta ytterligare bidrag till skrammel och andra irriterande missljud. Att dessutom sitta avskärmade från resenärerna ger en känsla på tidigare sociala landsbygdslinjer att busstrafiken blivit mera nåt som ger vibbar av en osocial transport med lastbil.
Med förståelse för att Yngrot och andra förare har andra slags förutsättningar och önskemål.

buskörare


mittlinje

#9
Så här säger Arbetsmiljöverket: https://www.bussmagasinet.se/2021/09/forbud-mot-oppna-framdorrar-forsvinner/

Edit: Hade inte gjort uppdatering, ber om ursäkt för upprepningen, du får se det som ett busstreck, buskörare

buskörare

Dög inte länken jag lade in?  ;)

Oavsett så ger inte länken nått svar när det gäller plexit.

homer

Har hört idag från ganska säkra källor att plexiglaset hos  SL kommer plockas ner ganska snart. Största anledningen att man inte låter de sitta kvar ska vara att det är ytterligare en sak som måste underhållas med städning bla.

Nico

Det är väl heller inte utfört för att vara permanent, dvs. det var en ganska hastigt utförd nationell åtgärd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

S Svensson


Sputnik

Jag är kluven. Å ena sidan ger plexiglasskydden skydd mot allehanda droppsmitta och visst skydd mot patienter som inte kan uppföra sig. Å andra sidan är dom ett otyg som skramlar, ger reflexer och försvårar städning!